پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۰۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
یک بازمانده کودتای ۲۸ مرداد گفت:مصدق در ۲۸ مرداد تنهاست و آن مصدق ۳۰ تیر نیست و به دلیل همین تنهایی ۵ تا تانک وی را ساقط کرد، در واقع مردم مصدق را ساقط نکردند بلکه ۵ تانک وی را ساقط کرد.

شعار سال: «محمدمهدی عبدخدایی» دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام و از بازماندگان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به مناسبت سالگرد این اتفاق در خصوص تلاش برخی جهت تخریب چهره مصدق برنا گفت: جریان ۲۸ مرداد به همین صورت به وجود نیامده است.۱۳ ماه قبل از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ۳۰ تیر به وجود آمده و مصدق چنان در رأس حمایت مردمی قرار گرفته که همه می‌گفتند "از جان خود گذشتیم با خون خود نوشتیم یا مرگ یا مصدق"، اما همین دکتر مصدق ۱۳ ماه بعد به وسیله چند تانک سقوط کرد.

این چهره سیاسی افزود: در خصوص حادثه ۲۸ مرداد، جبهه ملی و دوستان مصدق اعلام کردند که ۲۸ مرداد کودتا است، اما شاه و طرفدارانش اعلام کردند قیام ملی است؛ لذا در این خصوص باید تحقیق دوباره‌ای صورت بگیرد که آیا قیام ملی بوده و یا کودتا؟! باید این را دریافت که نقش حزب توده در آن زمان چه بوده است و چه عاملی باعث شد که در نبود استالین ۲۸ مرداد به وجود آمد؟!

عبدخدایی بااشاره به علت وقوع کودتای ۲۸ مرداد تصریح کرد:  درحقیقت اشتباهات نخست وزیر باعث شد که ۲۸ مرداد اتفاق بیافتد، قطعا اگر مصدق همان نخست وزیر ۳۰ تیر بود حادثه ۲۸ مرداد بوجود نمی‌آمد و به جای احمد قوام که شکست خورد، زاهدی شکست می‌خورد، لذا شرایط آن روز ایران با شرایط ۳۰ تیر بسیار فرق کرده بود. اما یکی از ابهامات این است که چرا حزب توده در این حادثه هیچ فعالیتی نداشته است؟!

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام در توضیح علت مداخله نکردن حزب توده در کودتای ۲۸ مرداد تصریح کرد: باتوجه به اینکه حزب توده آلت دست شوروی بود، استالین در اسفند ماه سال ۱۳۲۱ از دنیا رفت و جانشینان وی که با استالین مخالف بودند حتی چهره‌های نزدیک به وی از جمله رئیس‌جمهور باکو را اعدام کردند، در نتیجه احزاب وابسته به کمونیست فعالیت نداشتند و سادچیکوف که سفیر شوروی در ایران بود، هم هیچ‌گونه فعالیتی نداشت.

عبدخدایی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر انگلیسی خواندن مصدق اظهار کرد: حق تهمت زدن به هیچ‌کس را ندارم. مگر می‌شود گفت کسی انگلیسی است؟! مصدق فرد ملی بود شاید آرمان‌گرا بود، مصدق سیاست‌مداری بود که می‌خواست از همه استفاده کند و بعد همه را کنار بگذارد به عنوان مثال در قضیه ۲۸ مرداد همه دوستانش که عضو جبهه ملی بودند، کناره‌گیری کردند و اقدامی نکردند. مصدق در ۲۸ مرداد تنهاست و آن مصدق ۳۰ تیر نیست و به دلیل همین تنهایی ۵ تا تانک وی را ساقط کرد، در واقع مردم مصدق را ساقط نکردند بلکه ۵ تانک وی را ساقط کرد.

این چهره سیاسی در پاسخ به اینکه می‎توان از مصدق به عنوان یک چهره ملی نام بُرد؟ ادامه داد: مصدق یک شکست خورده است و هیچ ملتی فرد شکست خورده را نمی‌پذیرد چراکه این شکست در سایه اشتباه صورت گرفته است.

عبدخدایی در واکنش به اینکه مصدق توانست ۲ سال سیاست موازنه منفی را اجرا کند، ابراز کرد: مصدق نتوانست سیاست موازنه منفی را اجرا کند چراکه تصور می‌کرد می‌تواند به وسیله آمریکا انگلیس را بیرون کند، اما متوجه شد که دست آمریکا و انگلیس در یک کاسه است، در نتیجه روس‌ها پناه آورد و حزب توده را آزاد گذاشت، در همین دوران حزب توده اعلامیه داد که که باید هر روحانی را از یک درخت آویزان و اعدام کرد، جزوه نگهبانان سحر افشان را منتشر کرد. در حقیقت مصدق با عنون سیاست موازنه منفی می‌خواست با روس‌ها همکاری کند که استالین هم فوت کرد و آن همکاری هم از بین رفت.

دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام در رابطه با اینکه مصدق با طرح سیاست موازنه منفی به دنبال رویکرد جدید در سیاست خارجی بود، افزود: سیاست موازنه منفی مربوط به مستوفی‌الممالک است که بعد از آن مدرس و در نهایت مصدق مجددا آن را مطرح کرد. مصدق در سیاست موازنه منفی در اجرای جایگاه اشتباه کرد.

این چهره سیاسی در پایان یادآور شد: مصدق خائن نبود اشتباهاتی کرده که این اشتباهات زمینه کودتا را فراهم کرده است؛ لذا در اینکه مصدق اشتباه کرده شکی نیست، همچنان که هر فرماندهی اشتباه کند شکست می‌خورد. می‌توانیم بگوییم مصدق وابسته نبود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:۱۰۴۵۵۵۵، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
0
بالاخره مردم حضور پیدا کردند و گفتند مرگ بر مصدق اونها اسمشون تانک نبود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین