پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۳۸۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
براساس تصمیم دولت قرار است تا سال ۱۴۲۰ گاز سی ان جی سوخت اول کشور شود بر همین اساس از هم اکنون تولید مخزن گاز سی ان جی در کار خانه‌ها با حد اکثر ظرفیت انجام می‌شود.
شعار سال:با افزایش قیمت بنزین از آبان ماه سال ۹۸ همانطور که انتظار می رفت مصرف سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین رفته رفته افزایش یافت به طوریکه امروز مصرف این گاز به حدود ۲۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.
 
اگرچه برخی ها معتقدند باید در سبد سوخت کشور گاز ال پی جی نیز دیده شود ولی براساس تصمیمی که وزارت نفت گرفته است  قرار است گاز سی ان جی تا سال ۱۴۲۰ به عنوان سوخت اصلی کشور کشود و از هم اکنون برنامه ریزی برای افزایش تولید سیلندر گاز سی ان جی در دستور کار قرار گرفته است.
 
در همین راستا  وزارت نفت طرحی را در دستور کار خود قرارداده است که صاحبان خودروهای تک سوز می توانند به طور رایگان اقدام به گاز سوز کردن خودرو های خود کنندد کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروها می گوید: در طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی، خودروهای وانت بار و تاکسی در اولویت قرار گرفته‌اند و در ادامه تاکسی اینترنتی می‌تواند اقدام به دوگانه سوز کردن خودروهای خود کنند.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با اجرای این طرح یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو دوگانه سوز خواهد شد.
 
وی افزود: با اجرای کامل این طرح مصرف سی ان جی در کشور حدود ۱۲ ملیون مترمکعب افرایش می‌یابد و از سوی دیگر نزدیک به ۱۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاهش می‌یابد.
 
افزایش گازسوز کردن خودروهای کشور قطعا نیازمند افزایش تولید سیلندرهای گاز مخصوصی سی ان جی است که در خودروها نصب می شود که بادی گفت با توجه به ظرفیت موجود فعلی کشور نیازی به واردات این سیلندرها از خارج نیست و امکان ساخت تمامی این سیلندرها در داخل کشور وجود دارد.
 
حمید قاسمی ده چشمه قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش  در خصوصی  شرایط موجود تولید سیلندر در داخل کشور می گوید در حال حاضر امکان تولید سالانه ۷۰۰ هزار مخزن گاز در داخل کشور وجود دارد که مواد اولیه تولید این مخازن تامین شده است .
 
بررسی های صورت گرفته توسط انجمن جایگاه داران سی نا جی حاکی از ان است در شرایط فعلی سازندگان داخلی مخارن سی ان جی از آمادگی لازم برای تولید سالانه ۷۰۰ هزار مخزن جهت نصب بر روی خودروهای مشمول این طرح برخوردار هستند و حتی با فعال سازی ظرفیت‌های جدید ظرف مدت زمان کوتاهی امکان تولید سالانه ۹۰۰ هزار مخزن سی ان جی در کشور فراهم خواهد شد.
 
کیومرث ‌ناصری یکی از تولیدکنندگان سیلندر گاز سی ان جی  با اشاره به ظرفیت تولیدی که شرکت تحت امرش در ساخت مخزن سی ان جی دارد گفت: درحال‌حاضر این شرکت با ظرفیت روزانه یک هزار مخزن CNG در انواع مختلف فعالیت می‌کند که با توجه به نیاز شدید کشور به مخازن برای تامین مخازن CNG خودرویی در سال‌جهش تولید، سبب برنامه‌ریزی برای تولید به میزان سه برابر سال قبل شده که این برنامه، با تجربه تولید سال‌های گذشته و زیرساخت‌های موجود به راحتی در دسترس قرار دارد.
 
‌ناصری افزود: مخازن CNG بزرگ‌ترین سهم را در کیت خودروی دوگانه‌سوز به لحاظ ارزش و ایمنی دارد و اهمیت فوق ایمنی و تکنولوژی ساخت این محصول، به گونه‌ای است که به روش‌های کارگاهی و بدون تکنولوژی پیشرفته روز، امکان تولید آن وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون دانش‌فنی و ظرفیت‌های تولید این صنعت بومی‌سازی شده و ظرفیت مناسبی در کشور وجود دارد، افزود: این واحد تولیدی در سال‌های اول راه‌اندازی،‌ بخشی از ورق‌های موردنیاز خود را از خارج وارد می‌کرد اما درحال‌حاضر قادر است با استفاده از ورق‌های ساخت داخل، تمام مواد اولیه موردنیاز این واحد را تامین کند.
 
براساس اعلام مسئولان صنعت سی ان جی شرایط گارسوز کردن خودروها این روزها پر رونق است به طوریکه دو شکرتی که تا همین چند وقت پیش تعطیل شده بودند دوباره به تولید بازگشتند و حتی قرار است به زودی ۵ کارخانه جدید تولید سیلندر گاز سی ان جی در کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
 
رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین در همین رابطه می گوید کار ثبت سفارش ماده اولیه تولید سیلندرهای گاز انجام شده و امید است تا ماه آینده وارد شود که با این شرایط مشکلی برای تولید سیلندر در کشور وجود نخواهد داشت و کارخانه ها باید به طور سه شیفت اقدام به تولید سیلندر گاز کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه همه قطعات مخزن سی ان جی، مشمول استاندارد اجباری است، خاطرنشان کرد: در مراکز غیر مجاز، مخزن‌های دست دوم با قیمت بالا عرضه می‌شود که از نظر ایمنی مورد تایید نیست.
 
محمودیان با بیان اینکه عرضه مخازن سی ان جی خارج از شبکه قانونی طبق مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ممنوع شده است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان ماه جاری هیچ قطعه کارخانه‌ای، خارج از شبکه توزیع نشود.
 
محمودیان از مردم خواست تا برای گاز سوز کردن خودروهای خود فقط به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به نشانی irngv.ir مراجعه کنند تا به مراکز خدمات فنی معتبر و مجاز برای نصب مخزن سی ان جی معرفی شوند.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،تاریخ انتشار:  29 مرداد 1399،کدخبر: 1638400،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین