پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ۳ سال است که برای انجام طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با وزارت آموزش و پرورش گفتگو و رایزنی شده است و موضوع گفتگو به عنوان یکی از مهارت‌های مهم ارتباطی مخصوصا در بُعد گفت‌وگوی بین نسلی مورد توجه قرار دارد.
شعار سال: معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک این معاونت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های معاونت زنان موضوع تقویت و تحکیم مناسبات خانواده است، اظهار کرد: در این راستا ماموریت‌هایی از سوی رهبری در حوزه سیاست‌های کلی خانواده در دستور کار داریم. همچنین ماموریتی از طرف رئیس‌جمهوری تحت عنوان سیاست‌های اختصاصی را دنبال می‌کنیم و از طرفی دیگر ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه را نیز پیگیری می‌کنیم که به طور خاص به موضوع خانواده و تحکیم خانواده توجه می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: برنامه‌ها از طریق ساز و کار فرابخشی ستاد ملی زن و خانواده که تحت نظر رئیس‌جمهوری است و همه دستگاه‌های اجرایی عضو آن هستند، دنبال می‌شود.

ابتکار افزود: ما به نوبه خود طی ۳ سال گذشته یکی از مسایل مرتبط با خانواده را به طور ویژه دنبال کردیم که مبتنی بر پیمایش‌هایی است که در زمینه خانواده انجام شده است. یکی از مشکلات خانواده‌ها اختلال ارتباطی بین اعضای خانواده است و ما به طور خاص این اختلال ارتباطی را مورد هدف قرار دادیم و روی مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی خانواده کار کردیم و طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در این زمینه شکل گرفت.

وی ادامه داد: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده یک شورای راهبری دارد که وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین اعضا و فعال‌ترین بخش‌های این شورا است. ۳ سال پی در پی است که در زمینه گفت‌وگوی ملی خانواده با وزارت آموزش و پرورش طرح مشترک داریم و موضوع گفت‌وگو را به عنوان یکی از مهارت‌های مهم ارتباطی مخصوصا در بُعد گفت‌وگوی بین نسلی مورد توجه قرار دادیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: همچنین وزارت علوم در زمینه گفت‌وگوی خانواده یکی از گروه‌های هدف ما است که دوره‌هایی را برای تشکل‌های دانشجویی در زمینه مهارت‌های ارتباطی تحت عنوان سفیران فرهنگی داشتیم و همینطور با دستگاه‌های دیگر به فراخور شرایطی که وجود دارد، همکاری‌ها انجام شده است و سعی شده تا ضرورت پرداختن به مهارت‌های ارتباطی را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: خوشحالیم که امروز در تکمیل تصویری که دنبال شده است، همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با توجه به ظرفیت‌های این مرکز و ریشه‌هایی که کانون دارد را ادامه می‌دهیم. در کنار این موضوع یکی از برنامه‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش با جدیت دنبال شده است، بحث مهارت‌های زندگی و رفتاری برای کودکان و نوجوانان است و یکی از موضوعات مهمی است که می‌توانیم پیش ببریم. از طرفی مجموعه مستندات ۱۲ جلدی مهارت‌های زندگی برای مربیان تدوین شده است و آموزش و پرورش نیز در شبکه شاد به این موضوع ورود کرده است.

ابتکار گفت: همچنین طرح تاب‌آوری هم از طرح‌های موفق معاونت است که از دوره قبلی معاونت آغاز شده است و این طرح با محوریت جوامع پر آسیب به موضوع زنان و خانواده توجه کرده است و امیدواریم بتوانیم در زمینه تاب‌آوری کارهای خوبی را با کانون انجام دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: ما موضوع خانواده و گفت‌وگوی بین نسلی و برقراری مفاهمه و درک مشترک بین نسل‌های مختلف جامعه ایرانی را بر اساس پیمایش‌هایی که داریم برای جامعه ضروری می‌دانیم. از طرفی اکنون موضوع ازدیاد جمعیت مطرح است و باید بدانیم لازمه تعادل جمعیتی و فرزندآوری خانواده پویا، سالم و شکوفا است که باید بر روی مهارت‌هایی که به انسجام درونی خانواده کمک کند، خیلی کار کنیم و امیدوارم با کانون کارهای مشترکی را اجرایی کنیم و در این زمینه آمادگی کامل داریم.

اعلام آمادگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همکاری با معاونت زنان
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در حاشیه این مراسم اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار گرفته است و به نظر می‌آید این مقوله از جنس مقوله‌هایی است که به یک هم‌افزایی عمومی در سطوح مختلف نیاز دارد و به مثابه تعمیر کردن دیواری است که همه اجزای پیشینی و پسینی آن دیوار کنار همدیگر دیده شود و این اقدام بسیار خوب است و در شرایط موجود اقدام ناگزیری است که باید به آن توجه شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: کانون با توجه به بضاعت، تجربه و عمق نفوذی که در جامعه مورد هدف دارد این آمادگی را دارد تا بتواند در راستای توسعه این مشارکت فارغ ازهر گونه نگاه سیاسی و زودگذر خدمت رسانی کند.

ارتقای دانش، مهارت و توانمندی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی اعضای خانواده با تاکید بر مولفه‌های گفت‌وگو و تاب‌آوری به ویژه مادران و کودکان و نوجوانان در مناطق شهری و روستایی سراسر کشور از اهداف این تفاهم‌نامه مشترک است.

توسعه زمینه‌های همکاری برای ظرفیت سازی، هم افزایی منابع و امکانات و استفاده بهینه از این تفاهم نامه با موضوع ظرفیت‌های موجود در انجام امور مشترک و در راستای توان افزایی اعضای خانواده به امضا رسید.

محورهای همکاری مربوط به معاونت امور زنان و خانواده:
۱. حمایت مالی و معنوی از مجموعه طرح‌های کاربردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم راستا با اهداف معاونت و ناظر بر ارتقای تاب آوری کودکان و نوجوانان و مادران آنها

۲. معرفی و عضویت فرزندان خانواده‌های تحت پوشش طرح‌های زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب به مراکز کانون

محورهای همکاری مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:
۱. آموزش مهارت‌های ناظر بر طرح‌های تاب‌آوری و گفت‌وگوی ملی خانواده معاونت امور زنان به نیروهای کانون پرورش فکری اعم از کارشناسان، مربیان و مدرسان
۲. ترویج فرهنگ تاب آوری در میان خانواده‌ها (مخاطبان کانون) از طریق فضای مجاری و رسانه‌های دیداری و شنیداری
۳. آموزش مهارت‌های ناظر بر تاب آوری به خانواده ها با همکاری مدرسان کانون
۴. همکاری در جهت نشر تولیدات رسانه‌ای معاونت (به لحاظ محتوا و ساختار تولیدی برای کودکان و نوجوانان به تایید مسئولان کانون رسیده باشد)
۵. همکاری در جهت فرهنگسازی و ارتقای مهارت‌های گفت‌وگو در میان خانواده‌ها از طریق توانمندسازی کودکان و نوجوانان توسط مراکز کانون و فعالیت‌های فرهنگی جاری در این مراکز
۶. همکاری در جهت تولید محتواهای آموزشی مناسب با کودکان و خانواده‌ها از طریق کتاب، موشن، انیمیشن، فیلم و ...
۷. عضویت فرزندان تحت پوشش طرح‌های ناظر بر زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب و توانمندسازی دهیاران زن، به صورت رایگان و یا با احتساب تخفیف دوره ها در مراکز کانون

گفتنی است اجرای مفاد این تفاهم‌نامه در معاونت زنان و خانواده بر عهده معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر عهده معاونت فرهنگی است. مدت اعتبار این تفاهم نامه از زمان انعقاد تا پایان شهریور ۱۴۰۰ است و در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است.

این تفاهم نامه در ۷ ماده و ۲ نسخه به امضای معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 23 شهریور 1399، کد خبر: 99062317520،  www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین