پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱
رهبر ارکستر و گروه کر تازه تاسیس خانه هنرمندان ایران گفت: امروز نیاز به چندصدایی هماهنگ در هنر موسیقی کشور هستیم.

شعار سال:

محمد سریر  افزود: موسیقی مقوله ای است که سال ها در کشور ما به آن توجه شده تا این هنر ملی و جهانی را در کیفیت دیگری که در اصطلاح ' پولی فونی' یا چند صدایی گفته می شود بشنویم.
پلی فونی به قطعه و موسیقی گقته می شود که در آن چند خط موسیقی همزمان با هم نواخته و شنیده می شوند. واژه مقابل آن موسیقی تک صدایی و مونوفونی است.
ارکستر و گروه کر خانه هنرمندان ایران روز سه شنبه گذشته در تماشاخانه ایرانشهر رو نمایی و محمد سریر به عنوان نخستین رهبر آن معرفی شد.
این آهنگساز ادامه داد: اینکه عده ای با کلام موسیقایی متفاوت در یک مجموعه، اصواتی را تولید می کنند که ممکن است بنظر متمایز و متفاوت بیاید ولی در مجموع یک شخصیت و کیفیت مطبوع را به گوش مخاطب می رساند در واقع نمادی از یک جامعه با دیدگاه های متکثر ولی در مجموع هماهنگ است.
سریر که علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه وین فارغ التحصیل علوم سیاسی و دکتری اقتصاد نیز هست در تشریح وضعیت موسیقی چند صدایی در جامعه ما گفت: این چهره از موسیقی چند صدایی، یک فرهنگ است که ما کمتر در زندگی اجتماعی مان مثل ورزش و اقتصاد آن را تجربه کرده ایم.
رئیس و عضو هیئت رییسهٔ کانون موسیقی دانان سینمای ایران افزود: مفهوم گروه نوازی و ذات این همکاری در هماهنگی برای ایجاد یک همصدایی زیبا و تحول و ارتقا در مخاطب نهفته است.

** لازم بود موسیقی عضو خانه هنرمندان باشد
سریر درچگونگی شکل گیری ارکستر و گروه کر خانه هنرمندان ایران گفت: این خانه از همه خلاقیت های هنری و فرهنگی در رشته های مختلف برخوردار بود از این رو بر آن شدیم که موسیقی را نیز به این اعضای هنری اضافه کنیم.
سریر با بیان اینکه موسیقی یک تاثیر عمیق و غیر قابل انکاری در التیام و تقویت روحی مخاطبان دارد، گفت: گروه های اجتماعی و سنی به عناوین مختلف با علاقمندی می توانند با این رشته هنری پیوند عمیق برقرار کنند.
وی موسیقی را جاری ترین و فراگیر ترین هنری که در تمام جوامع حضور دارد توصیف کرد و گفت: این هنرتاثیر عمیق و غیر قابل انکاری در التیام دردها و تقویت روحی مخاطبان بجا می گذارد.


** ارکستر و گروه کر متشکل از 70 جوان با متوسط سنی 20 سال

رییس شورای عالی سیاست گذاری خانه هنرمندان ایران در ادامه تشریح اظهار داشت: این ارکستر از هفتاد جوان با متوسط سنی 20 سال و نگاهی آرمان خواهانه و صادقانه تشکیل شده که درصدند تا با حضور خود صدای انسانی را به سایر مخاطبان که به سرفرازی میهن اسلامی ایران می اندیشند برسانند.
سریر تاکید کرد که من تحت تاثیر احساسات پاک و علاقه مندی و مهر اعضای این گروه برای خدمت فرهنگی و هنری قرار گرفتم.


** درخشش گروه در نخستین اجرا

این استاد موسیقی افزود: با اینکه اعضای این گروه چند جلسه ای بیشتر فعالیت و تمرین نداشته اند اما پیوندی به اندازه سال ها با مخاطبان برقرار کردند.
به گفته سریر معمول این است که یک گروه در این اندازه حداقل شش ماه تا یکسال با هم کار می کنند و بعد برنامه ای ارائه می دهند ولی این گروه با کمترین تمرین در نخستین اجرا در خانه هنرمندان در مقابل مخاطبان درخشیدند.
رهبر ارکستر گروه کر خاطرنشان کرد که برای هدایت این گروه از حضور جوانانی همچون محمود میرزایی که ده سالی است که از دانشگاه فارغ تحصیل شده استفاده کرده ام.
به گفته وی این اولین اجرای این گروه است و لذا نیاز به همت مضاعف و ایجاد انگیزه برای ادامه کار دارد و امیدوارم این انگیزه در بستر مناسبی تا نیل به آن حد از بلوغ هنر و اندیشه که هدف نهایی است ادامه پیدا کند.

** نیازمند یک صدای واحد در حوزه موسیقی هستیم

رئیس شورای عالی سیاستگذاری خانه هنرمندان ایران افزود: باید در حوزه موسیقی تلاش کنیم به یک صدای واحد و هماهنگ دست پیدا کنیم تا از این طریق بتوانیم سنت و فرهنگ موسیقایی خود را به نسل های بعد انتقال دهیم.
به گفته این استاد هنر موسیقی کشور، جوانان امروز با عشق به موسیقی می توانند در آینده به عنوان هنرمندانی بزرگ موسیقی ملی این سرزمین را پاس بدارند.

** قدردانی از خانه هنرمندان ایران

سریر با قدردانی از حمایت ها و پشتیبانی مدیر عامل خانه هنرمندان ایران برای تبلور فعالیتهای فرهنگی و هنری ناب در این خانه و بویژه این گروه ارکستر ، گفت: قطعا حمایت ایشان و بسیاری فعالیت های دیگر در زمینه های هنری، پشتوانه مهمی برای حضور این گروه بوده است.

** اعضای گروه

علی مسیبی، کامران عروج زاده، سمیرا محسنی، نوید ناصحی فر، فرهاد خزری، گلناز نویدان، فرزاد امیدی، نوید یزدانیان، آناهیتا خسروی، بهاره یاوری، روشنک کی منش و سمیه کنعانی از جمله اعضای این گروه هستند.
کیانا آرامش، علی بهارلو، ملیکا راسخی نژاد، فرامرز عباسی، مهدی زارعی، موحد مهدوی، حمیده عباسی پور، محمد ابراهیم زاده، محمدرضا نامجو، فرشاد حیدری، کیوان دباغی،پرنیان آقایانی، مهرنوش مهرپوریا، سهیلملک زاده ویدا ملاحسنی، گلسانا شناسایی، المیرا نعمت زاده و سحر بغدادی نیز از جمله اعضای نوازندگان این ارکستر به شمار می آیند.
امید، ایران ایران، علی ای همای رحمت، شیرین و فرهاد از جمله قطعاتی بود که به رهبری محمد سریر در آیین رونمای از ارکستر و گروه کر موسیقی خانه هنرمندان به اجرا درآمد.
این آیین رونمایی همزمان با عید سعید غدیر در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با حضور سرلشکر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد سریر رئیس شورای عالی سیاستگذاری خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر به ویژه دوستداران موسیقی برگزار شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 2 مهر 1395، کد مطلب:    82239884    : www irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین