پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۷۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
صبح امروز پیکر استاد آواز ایران در نزدیکی آرامگاه فردوسی و با حضور 150 نفر متشکل از خانواده وی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، مسئولان استانی همچنین پیشکسوتان هنرمندان و علاقمندان به استاد آرام گرفت.
شعار سال: عصر دیروز پس از آنکه مشخص شد خانواده مرحوم شجریان هنوز در راه مشهد هستند و مراسم خاکسپاری به صبح امروز موکول می‌شود جمعیتی که در توس گردآمده بودند پراکنده شده و همه این محل را ترک کردند.

دیشب به جز چند دستگاه خودرو سواری که شماری معدود از دوستداران شجریان درون آن‌ها شب را در کنار آرامگاه فردوسی به صبح رساندند کسی در این محل نماند، اما از اوایل صبح امروز جمعیت به مرور وارد توس شده و در انتظار آغاز مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران هستند.

همچنین صبح امروز چند هزار صندلی از سوی متولیان مراسم در جلوخان آرامگاه فردوسی بطور منظم برای نشستن دوستداران مرحوم شجریان چیده شد.

تغییر محل دفن

گفته می‌شود محل حفر شده پیشین برای دفن پیکر مرحوم شجریان نیز که در کنار مقبره شاعر همشهری وی "مهدی اخوان‌ثالث" قرار داشت، نامناسب تشخیص داده شده لذا صبح امروز مشاهده شد محل جدیدی با فاصله حدود ۲۰ متر از محل قبلی و نزدیکتر به آرامگاه فردوسی به این منظور حفر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اواخر دیشب اعلام کرد: مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم استاد محمدرضا شجریان ساعت هشت صبح شنبه ۱۹ مهر در آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

ساعت دقیق برگزاری این مراسم پس از حضور خانواده مرحوم استاد شجریان در مشهد و نشست با مسوولان برگزاری آن تعیین شد.

مراسم تدفین با حضور ۱۵۰ نفر متشکل از خانواده استاد شجریان، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد در محل آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود.

خانواده استاد شجریان به جمع دوستداران وی در توس پیوستند

خانواده مرحوم استاد محمدرضا شجریان که دیشب وارد مشهد شده‌اند صبح امروز دقایقی پیش از آغاز مراسم خاکسپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی در حومه مشهد پیوستند.

جمعیت دوستداران مرحوم شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون "بدرود‌ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است" در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.

خسرو آواز ایران با نوای ربنا در خاک توس آرام گرفت

آخرین آیین‌های مذهبی خاکسپاری مرحوم محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی اجرا و پیکر وی در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.

با توجه به شرایط حاد ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، آیین خاکسپاری مرحوم شجریان در محل دفن وی با تعدادی محدودی حدود ۱۵۰ نفر شامل خانواده وی، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و برخی از مسوولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی برگزار شد.

با توجه به حضور جمعیتی چند صد نفره از علاقه‌مندان استاد بزرگ موسیقی ایران در خارج از محل خاکسپاری، این مراسم بطور همزمان از تلویزیون‌های بزرگ نصب شده در بیرون محوطه داخلی و جلوخان آرامگاه فردوسی در حال پخش است و مردم بطور مستقیم شاهد آن هستند.

مردم به نشانه علاقه خود به مرحوم شجریان، برخی از نوا‌ها و اشعار خوانده شده توسط آن استاد فقید همچون "مرغ سحر ناله سرکن" و "ای ایران مرز پر گهر" را زمزمه می‌کنند.

استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از نکات بارز برگزاری این مراسم است.

همچنین، نیروی انتظامی با مشارکت نیرو‌های حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد برای برقرای امنیت این مراسم، در تلاش هستند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب، تاریخ انتشار: ۱9مهر ۱۳۹۹، کد خبر: 578935، entekhab.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
عميقا ملت ايران از اين فوت ناراحت هستن و اين ضايعه براي ما مردم ايران درد بزرگي محسوب ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
اگر شرایط کرونایی نبود مردم میلیونی به این خاک سپاری می‌آمدند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین