پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به طرح سوال از شهردار گفت: طبق قانون، در صورت استنکاف شهردار یا عدم اقناع عضو مطرح‌کننده سوال؛ پس از گذشت مهلت قانونی باید مراحل بعد که استیضاح است، انجام شود.
شعار سال:عبدالزهرا سنواتی در یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۰ مهرماه) با دستور کار پاسخ شهردار به سوالات یکی از اعضای شورا برگزار شد، با اشاره به عدم حضور شهردار در این جلسه، اظهار کرد: شهردار اهواز باید دلیل عدم حضور خود در این جلسه را توضیح بدهد.
 
به گزارش ایسنا، وی افزود: طبق قانون، در صورت استنکاف شهردار یا عدم اقناع عضو مطرح‌کننده سوال؛ پس از گذشت مهلت قانونی باید مراحل بعد که استیضاح است، انجام شود.
 
محمدجعفر فلسفی عضو شورای شهر اهواز نیز در خصوص عدم حضور شهردار در این جلسه اظهار کرد: شهردار موظف به حضور در این جلسه است. نمی‌شود شهردار پاسخ کتبی ارسال کند و در جلسه حضور پیدا نکند.
 
وی افزود: اگر قرار باشد هر شهرداری پاسخ‌ها را کتبی ارسال کند، اینکه جواب نیست.
 
عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: اگر اینگونه جلسه برگزار شود، ما این باب عدم حضور شهردار را باز کرده‌ایم و این راه را برای آینده باز کرده‌ایم.
 
محمدهادی قنوات دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز به عنوان عضو سوال‌کننده از شهردار اظهار کرد: انتظار داشتیم شهردار در این جلسه حضور پیدا کند اما اعلام کرد که کسالت دارد و پاسخ‌ها را کتبی ارسال کرد.
 
وی افزود: پاسخ‌ها را بررسی و در زمان تعیین‌شده نظر خود را اعلام می‌کنم. در صورتی که از پاسخ‌های شهردار قانع نشدم، اقدامات بعدی را انجام خواهم داد.
 
متن پاسخ کتبی شهردار اهواز به سوالات عضو شورا
 
به گزارش ایسنا، پاسخ‌های موسی شاعری شهردار اهواز به سؤالات محمدهادی قنوات عضو شورا که ۹ مهرماه مطرح شده بود، بدون حضور شهردار و به صورت کتبی ارائه شد. این دومین جلسه طرح سوال از شهردار اهواز بود.
 
در متن پاسخ‌های شهردار اهواز به این سوالات آمده است:
 
"سوال ۱- اجرای ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها در خصوص انتشار لیست درآمدها و هزینه‌های شهرداری جهت اطلاع شهروندان تاکنون اقدامی صورت نگرفته، ضمنا هزینه‌کرد فروش املاک نیز جهت شفاف‌سازی به صورت جز به جز ارایه نمایید.
 
انتشار لیست درآمدها و هزینه‌ها
 
با توجه به رویکرد شهرداری برای تبدیل مدیریت شهری به اتاق شیشه‌ای از ابتدای این دوره، استقرار سامانه نرم‌افزاری برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی ترازهای مالی به شهروندان در دستور کار قرار گرفت که این پروژه با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت در حال تکمیل است و به زودی و پس از استقرار کامل فهرست تمامی درآمدها و هزینه‌های شهرداری به صورت سالانه، شش ماه یکبار و حتی ماهیانه به صورت شفاف در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت. در ادامه بخشی از پیشینه، چالش‌ها و جزئیات پروژه ذکر می‌گردد:
 
در سال ۱۳۹۱ با توجه به ضرورت و شناسایی نیاز شهرداری به سیستم‌هایی که محاسبات پیچیده شهرسازی را سیستماتیک نموده و به عملیات ثبت درخواست، انجام بازدید و تولید فیش‌های درآمدی سرعت ببخشد سامانه‌ای در بخش  شهرسازی به نام سیماک در منطقه یک و دو به صورت پایلوت پیاده‌سازی گردید.
 
مقرر بود این سامانه حداکثر به مدت ۹ ماه آزمایشی فعالیت نموده و پس از بومی‌سازی در سطح کلیه مناطق مستقر گردد ولی مدت طرح از ۹ ماه به حدود ۲ سال افزایش یافت و پس از آن با وجود نواقص گوناگون در سطح کلیه مناطق مستقر گردید. آخرین منطقه‌ای که درگیر این سامانه شد منطقه ۸ شهرداری اهواز بوده که تا سال ۱۳۹۷ سه ماهه اول با سیستم قدیمی به تولید فیضش اقدام می‌نمود و در خرداد به صورت همزمان از دو سیستم قدیم جدید استفاده شروع گردیده. از شهریور ۱۳۹۷ کلیه سامانه قدیم شهرسازی، نوسازی و محاسبه عوارض مشاغل جمع‌اوری و به صورت یکپارچه از سامانه سیماک (شهرسازی) استفاده گردیده.
 
یکی از بزرگترین مشکلات پس از پیاده‌سازی سامانه سیماک عدم ارتباط منطقی و صحیحی در فرایندهای تولید، صدور و وصول فیش‌های درآمدی بوده‌اند. بدین صورت که بر اساس مکاتبات موجود شرکت ایده‌گستر مکرر اعلام نموده که سامانه سیماک برای محاسبات شهرسازی و بر اساس آن برنامه‌ریزی شده و واگذاری عملیات مالی و درآمدی در آن کاملا اشتباه است.
 
این اتفاق باعث گردید پس از پیاده‌سازی سامانه سیماک ارتباطات منطقی بین واحدهای درآمد و مالی دچار اشکال و بحران‌های گوناگونی گردد و نتیجه آن ورود دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به حوزه‌های مختلف درآمدی و مالی شهرداری بود. این امر به دلیل عدم امکان تهیه گزارش‌های مستدل و مستند بر اساس اسناد مثبته بوده و همچنین به علت نقص موجود در پیاده‌سازی ناگهانی بدون مهندسی صحیح فرایند گریبان‌گیر کل ساختار درآمد و مالی گردید.
 
بدین منظور از سال ۱۳۹۶ نیاز مبرم به سامانه جامعی که اطلاعات درآمدی به صورت یکپارچه و کامل جمع‌آوری نماید مشخص و در دستور کار قرار گرفت.
 
از وظایفی که برای این سامانه پیش‌بینی گردید بندهای زیر بودند:
 
۱- جمع‌آوری خودکار و برخط (آنلاین) و نظارت بر فیش‌های تولید شده در سامانه شهرسازی (سیماک).
 
۲- نظارت دقیق‌تر چگونگی صدور فیش و همچنین وصول فیش‌های صادر شده.
 
۳- ارتباط بین بانک‌های اطلاعاتی موجود در سطح شهرداری اهواز به جمع تمرکز بر درآمدهای استحصال شده در سطح مناطق و سازمان‌ها.
 
۴- امکان اتصال به داده‌های شبکه بانکی کشور که طرف قرارداد شهرداری به جهت وصول فیش‌های عوارضی و همچنین کلیه مبالغ واریزی به حساب‌های درآمدی می‌باشند.
 
۵- ارتباط صحیح و ساختارمند بین سامانه‌های شهرسازی، درآمد و مالی در خصوص تسهیل در امر وصول درآمد و همچنین گزارش‌گیری‌های با زمانبندی مشخص.
 
۶- امکان نظارت دقیق به عملیات درآمدی در سطح کل شهرداری اهواز (مرکز - مناطق - سازمان‌ها).
 
۷- امکان مقایسه و گزارش‌گیری بر اساس میزان عملکرد درآمدی با بودجه مصوب.
 
۸- امکان نظارت دقیق و ثبت اطلاعات عملیات تقسیط در زمان وصول مطالبات شهرداری.
 
پس از بررسی سامانه‌های موجود به جهت ساختاری نرم‌افزار شرکت اخوان محاسب به دلیل بومی بودن و حفظ یکپارچگی در سیستم‌های مالی و درآمدی انتخاب و از سال ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی در سطح منطقه یک تحت عنوان نرم‌افزار اخوان شروع به بومی‌سازی و ثبت اطلاعات پراکنده و ایجاد تولید بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز نمود.
 
این سامانه به صورت آزمایشی در عملیات بستن حساب‌های درآمدی شهرداری در سال ۱۳۹۷ به عنوان سامانه درآمدی زیر بار ثبت و صدور پیش سندهای درآمدی قرار گرفت ولی به علت عدم یکپارچگی و ثبت و ضبط‌های گوناگون در فایل‌های اکسل متفرق عملیات تا بهمن‌ماه ۱۳۹۸ به درازا کشیده شد و بر اساس دستورات موجود به ناچار سال مالی ۱۳۹۷ به همراه صورتجلسات متعدد در بهمن پایان یافته و تفریغ بودجه آن تا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید.
 
در این زمان بر اساس مکاتبات و دستورات صادره ثبت اطلاعات درآمدی سال ۱۳۹۸ از زمان شروع سال مالی فوق به صورت اجرایی در کلیه مناطق الزامی گردید.
 
اما در ساختار پیشنهادی اولیه جهت ثبت اطلاعات خارج از حوزه صدور فیش، جایگاه و امکان ثبتی در سامانه واسط درآمدی پیش‌بینی نگردیده بود. همچنین به دلیل اینکه برخی از محاسبات در سامانه سیماک با اشکال و در برخی موارد اشتباه انجام می‌پذیرفت، مناطق اجباراً مطالبات خود را به صورت مکتوب به مؤدیان حقیقی و حقوقی به همراه زیر محاسبات دستی اعلام نموده و مبالغ را وصول می‌نمودند.
 
از دیگر سو مؤدیان حقوقی جهت واریز مبالغ از سامانه‌های ساتنا و پایا استفاده می‌نمایند و از ارائه مدرک و مستندات به شهرداری معذور هستند. لذا جهت ثبت و تولید اسناد درآمدی این موارد هم‌اکنون در حال بررسی و تحلیل کارشناسی به جهت رفع مشکل سیستم بانکی یا سیستم‌های درآمدی شهرداری می‌باشیم.
 
نواقص عمومی سامانه درآمدی
 
۱- در بخش وظایف پیش‌بینی شده سامانه درآمدی در اولین بند نظارت خودکار بر اطلاعات ارسالی بانک با فیش‌های وصولی پیش‌بینی شده است ولی به لحاظ عدم انطباق ساختار نظام بانکی و همچنین امنیت این دست از اطلاعات، فقط به آن بخش از داده‌هایی که بانک در کوتاه‌ترین زمان حداقل ۲۴ ساعت پس از انجام تراکنش و گزینه موفق انجام می‌پذیرد سیستم دسترسی دارد.
 
۲- در هنگامی که عملیات پرداخت مطالبات شهرداری از طریق سیستم بانکی (واریز با فیش) انجام پذیرد مشکل دو چندان می‌گردد زیرا اطلاعات ارسالی از سوی بانک با ساختار اطلاعات مورد نیاز سامانه درآمدی و مالی همخوانی ندارد. به عنوان مثال چنانچه مؤدی فیش خود را در بانک پرداخت نماید اتفاق زیر روی می‌دهد که در سیستم‌های مالی و درآمدی امکان ردیابی سیستمی وجود ندارد و در این بخش کلیه عملیات به صورت دستی انجام می‌پذیرد.
 
مثال: اطلاعات مورد نیاز شهرداری عبارتند از شناسه‌های قبض و پرداخت که حداقل اطلاعات مورد نیاز می‌باشد.
 
اطلاعات ارسالی از سوی بانک عبارتند از: نام پرداخت‌کننده، مبلغ، تاریخ واریز و در صورتی که وصول توسط چک انجام پذیرد شماره چک.
 
۳- در هنگامی که عملیات به صورت تقسیط و یا انصراف باشد ساختار سامانه درآمدی و شهرسازی ارتباط فیزیکی با هم نداشته و کلیه عملیات دچار وقفه و اختلال می‌گردد.
 
۴- عدم دسترسی مدیر درآمد به اطلاعات حساب‌های درآمدی به صورت برخط (آنلاین) باعث می‌گردد کلیه اطلاعات در کمترین زمان خود حداقل یک هفته پس از واریز به درآمد اعلام گردد. (در وضعیت فعلی و عملیات بست حساب‌های درآمدی سال ۱۳۹۸ کلیه اطلاعات سال فوق در هر منطقه یکجا در اختیار مدیر درآمد قرار داده شده است. ضمنا با توجه به واریز مبالغ به صورت غیر متمرکز (بخشی در حساب منطقه، بخش دیگری به حساب مرکز) عملیات مغایرت‌گیری و بستن حساب‌های درآمدی را دچار وقفه‌هایی شدید می‌نماید.
 
هزینه‌کرد درآمد فروش املاک
 
شهرداری اهواز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اقدام به فروش قطعات از زمین‌های خود طی مزایده عمومی نموده که درآمدهای آن در ۳ مرحله مطابق جداول پیوست به پروژه‌های عمرانی پرداخت گردیده است.
 
سوال ۲- تهیه و تامین برخی از تجهیزات سازمان‌ها از جمله پله ۵۶ متری آتش‌نشانی که با جان شهروندان سر و کار دارند و وعده تهیه آن را داده بودید، چرا اجرایی نشده است؟
 
در دی‌ماه ۱۳۹۸ مقرر شد نردبان آتش‌نشانی ۵۶ متری Rosenbauer (روزنباور) به قیمت روز ۲۳۰ میلیارد ریال با همکاری استانداری خوزستان (پرداخت ۱۱۵ میلیارد ریال توسط استانداری و ۱۱۵ میلیارد ریال توسط شهرداری) تهیه گردد. لذا قرارداد مربوطه با مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال در فروردین ۱۳۹۹ منعقد و ضمانت‌نامه ۱۲۰ میلیارد ریالی از شرکت طرف قرارداد اخذ گردید. لکن به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت نردبان که در هنگام واریز پیش پرداخت دو برابر شده و به ۴۷۰ میلیارد ریال رسیده بود، شرکت طرف قرارداد خواستار پرداخت ۷۵ درصد مبلغ روز نردبان به عنوان پیش پرداخت شده و با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی کشور برای وارد نمودن نردبان تسویه ۹۰ درصد مبلغ را مطالبه نموده است.
 
بنابراین و با توجه به اینکه بی‌ثباتی نرخ ارز همچنان وجود دارد، شهرداری اکنون در حال تامین منابع مالی و تمهیدات قانونی برای رفع موانع و نهایتا تهیه نردبان است.
 
شایان ذکر است تعداد ماشین‌آلات فعال سازمان آتش‌نشانی با رشد بی‌سابقه دو برابری در این دوره شهرداری از ۲۶ دستگاه به ۶۰ دستگاه رسیده که این مهم به همراه اراده برای تامین نردبان ۵۶ متری علی‌رغم فقدان سابقه حادثه در ساختمان‌های با این ارتفاع، عزم مدیریت شهری برای تجهیز سازمان آتش‌نشانی به ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز برای ایمنی شهروندان را روشن می‌سازد.
 
سوال ۳- دلیل عدم فعال‌سازی و تکمیل پروژه‌های عمرانی از جمله میدان شهید بندر و مسیر پل ششم و فرهنگسراها و ... چیست؟ همچنین با توجه به ترافیک در هسته مرکزی شهر از جمله خیابان طالقانی و اطراف آن، چرا اقدامی برای اتمام پروژه پارکینگ طبقاتی طالقانی صورت نمی‌گیرد.
 
قرارداد این پروژه به شماره ۱۰۱۷۶/۱۹۰۰ در تاریخ ۲۵/۰۵/۹۴ از طریق مناقصه عمومی با شرکت سایبر منعقد گردیده است. از جمله چالش‌هایی که موجب تاخیر در تکمیل پروژه گردیده است، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.
 
۱) تغییر طرح اجرایی و در نتیجه افزایش هزینه‌های اجرا نسبت به برآورد و مبلغ قرارداد:
 
طراحی سازه پل از نوع سازه بتن درجا بوده که در زمان اجرا به دلیل وجود مشکلات اجرایی (قالب‌بندی، آرماتوربندی و بتن‌ریزی در ارتفاع ۱۸ متر) و مشکلات ترافیکی (مسدود نمودن میدان شهید بندر به دلیل استفاده از داربست و جک‌های نگه‌دارنده قالب) امکان اجرای آن میسر نبوده و با نظر شهردار و معاونت فنی و عمرانی وقت شهرداری طراح سازه از بتن درجا به سازه سگمنتال تغییر می‌یابد و این موضوع سبب افزایش مبلغ انجام کار نسبت به قرارداد اولیه می‌گردد؛ به گونه‌ای که بخشی از سازه پل در قرارداد قبلی نمی‌گنجد و این موضوع سبب شده تا پیمانکار با توجه به رشد سرسام‌آور قیمت مصالح انگیزه‌ای برای تکمیل پروژه نداشته باشد.
 
(فهرست بهای پایه پروژه به سال ۹۴ می‌باشد و با شاخص تعدیل نیز اجرای پروژه چندان برای پیمانکار مقرون به صرفه نخواهد بود)، اما با توجه به این موضوع که خارج شدن این پیمانکار از پروژه و به کارگیری پیمانکار دیگر مستلزم به روز شدن قیمت‌ها می‌باشد قاعدتا شهرداری متحمل هزینه‌های زیادی خواهد شد و صرفه و صلاح شهرداری در ادامه کار با پیمانکار موجود می‌باشد.
 
۲- وجود معارضین تاسیساتی در مسیر اجرای پروژه:
 
دومین موردی که در کُند شدن روند اجرایی پروژه می‌توان به آن اشاره نمود وجود معارضین تأسیساتی فراوان در محل احداث دو چپگرد L۵۰۰ و L۳۰۰ است که جابجایی هر کدام از آن‌ها مستلزم هماهنگی با سایر ادارات و شرکت‌های خدمات‌رسان می‌باشد که با توجه به شرایط موجود در بازار مصالح هزینه‌های روزافزون آن جابجایی این تاسیسات برای شرکت‌های مذکور نیز هزینه‌بر و زمان‌بر می‌باشد.
 
میدان شهید بندر از نظر تأسیسات زیرزمینی یکی از پیچیده‌ترین میادین شهر اهواز می‌باشد که با توجه به نوع قرارداد که صرفا ساخت می‌باشد بارها با تغییر طرح توسط شرکت مشاور سعی شده به دلیل زمان‌بر شدن جابجایی تأسیسات، از آن‌ها فاصله گرفته شود.
 
به عنوان نمونه برخی از تأسیسات موجود در مسیر چپگرد L۵۰۰ (مسیر در حال احداث) عبارتند از:
 
۱) خط آب شُرب لوله چدنی ۱۲۰۰ میلی‌متر که به دلیل عدم امکان جابجایی توسط شرکت آب و فاضلاب به تغییر طرح، نقشه و نحوه اجرا انجامید.
 
۲) خط فشار قوی برق در مسیر نصب قطعات بر روی مسیر شرق به غرب سبب می‌شود تا جرثقیل در هنگام لیفت قطعه چپگرد L۵۰۰ در حریم قرار گرفته و روند نصب را کُند نماید.
 
۳) خطوط مخابرات (خطوط فیبر نوری) ارتباط شهرهای استان با مرکز استان که جابجایی آن‌ها پنج ماه زمان برد.
 
۴) خطوط گاز ۱۰ و ۴ اینچ (متأسفانه در یک مورد خط گاز ۱۰ اینچ صدمه دید و پروژه را با تأخیر یک‌ماهه مواجه نمود) که در دو نوبت جابجا گردید.
 
۵) خطوط نفت و بنزین مرتبط با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی.
 
۶) خط آب شُرب ۶۰۰ میلی‌متر که موجب تغییر طرح، نقشه و روش اجرا شد.
 
۷) خط فاضلاب جمع‌کننده زیتون.
 
۸) تونل قطار شهری که روش اجرا و نحوه عبور از آن مستلزم رعایت نکات ایمنی خاص بود.
 
۹) محوطه کارگاه و ایستگاه مترو که بیش از یکسال اجرای دو ستون از مسیر L۵۰۰ را به دلیل تحصن کارگران مترو به خاطر داشتن مطالبات از کیسون با مشکل اجرا مواجه نمود که با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی این مشکل مرتفع گردید.
 
شایان ذکر است در یک سال گذشته تمامی موانع فوق‌الذکر مرتفع گردیده و پروژه در مسیر چپگردهای L۵۰۰ و L۳۰۰ مشکل معارض ندارد.
 
۳- مسدود بودن حساب‌های شرکت پیمانکار به دلیل اجراییه سازمان تامین اجتماعی:
 
یکی دیگر از معضلات اجرایی پروژه اجراییه سازمان تأمین اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد بابت پروژه ساخت سد در آن استان بر روی حساب‌های شرکت سایبر بود که امکان پرداخت صورت وضعیت‌های شرکت مذکور را از سوی شهرداری غیرممکن می‌ساخت و سبب شد پروژه حدود هفت ماه تعطیل شود که این معضل در دی‌ماه ۹۸ با پیگیری‌های مکرر و مصوبه شورای تأمین استان (برای نخستین بار در مورد یک پروژه عمرانی) حل شد و پروژه از دی‌ماه ۹۸ مجددا روند اجرایی مناسب پیدا کرد.
 
۴- عدم پیشرفت طبق زمان‌بندی در دوره قبل و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه شاخص‌های تعدیل
 
عقب‌ماندگی قبلی این پروژه که بنا بوده در دوره پیشین ظرف ۳۰ ماه از تاریخ انعقاد قرارداد تکمیل گردد موجب شده علی‌رغم فعال بودن کارگاه و تزریق مداوم مالی به پروژه در دوره حاضر، به دلیل رشد فرایند، شاخص‌های تعدیل، پروژه تکمیل نگردد. به عنوان مثال در آخرین صورت وضعیت ارائه شده از سوی پیمانکار به ازای حدود ۳۰ میلیارد ریال کارکرد، حدود ۶۰ میلیارد ریال تعدیل به پروژه تعلق می‌گیرد."

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری   ایسنا، تاریخ انتشار:  20 مهر1399  ، کدخبر: 99072014903،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
به نظرم اين خبر ها يه جور تهديد براي اون شهردار هست كه بايد بياد جيب يك عده رو پرپول كنه وربعدش هم همه ميرن تو فاز سكوت خبري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
تو شهرداري ها هيچ خبري نيست جز فساد و بالا كشيدن حق مردم! يعني شمايي كه كمردم بهت راي دادن شهردار شدي بايد حق مردم رو اينطوري بذاري كف دستشون؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین