پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
زنان سرپرست خانوار زیادی با شیوع کرونا بیکار شدند و همین موجب شده این قشر نتوانند از پس هزینه‌های خود بربیایند و درگیر مشکلات حقوقی و قضایی شوند.
شعار سال: همواره یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه زنان سرپرست خانوار هستند که با شرایط کنونی زیر بار مشکلات اقتصادی برای تأمین نیاز‌های اولیه خانواده‌هایشان تقلا می‌کنند و از طرفی با شیوع ویروس منحوس کرونا بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مجبور به کاهش ظرفیت تولید و درنتیجه تعدیل نیرو‌های خود شدند.
در حال حاضر تعداد زیادی از بانوان سرپرست خانوار بیکار شده و همین امر موجب شده تا تعدادی از آن‌ها از پس تعهدات مالی خود برنیایند و درگیر مشکلات حقوقی و مالی شوند و به همین منظور آمار آسیب‌های اجتماعی و تعداد زندانیان زن افزایش یافته است.
فرشته سلجوقی، فعال مدنی در حوزه زنان و خانواده در رابطه با عدم آگاهی بانوان از مسائل حقوقی و قانونی اظهار کرد: در کشور ما نه‌تن‌ها بانوان بلکه آقایان نیز از سطح آگاهی لازم در رابطه با مسائل حقوقی و قانونی برخوردار نیستند و همین امر نشان‌دهنده خلأ آموزشی در نظام آموزش‌وپرورش است.
وی افزود: بانوان از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی خودشان که در اسناد فرادستی کشور نیز تدبیر شده است اطلاعی ندارند و همین امر موجب شده تا در برخی موارد افراد به دلیل عدم آگاهی مرتکب جرائم حقوقی شوند.
این فعال مدنی تصریح کرد: بانوان ستون اصلی خیمه خانواده هستند و مسئولیت سنگینی بر عهد ه‌دارند لذا بدیهی است که بایستی از حقوق اولیه خود مطلع باشند و در رابطه بااینکه چرا اطلاعی ندارند می‌توان گفت برنامه مدونی برای آموزش و همچنین متولی خاصی در این زمینه در کشور وجود ندارد.
تشدید مشکلات زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا
 
صدمه اساسی کرونا به جامعه زنان شاغل
وی بابیان اینکه شیوع ویروس کرونا بیشترین معضلات را برای قشر بانوان سرپرست خانوار پدید آورد خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا، در تمام جهان بیکاری افزایش یافت و بیکاری بانوان در ایران نیز ۳۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.
سلجوقی نظارت بر شرایط اشتغال بانوان در بخش‌های خصوصی را توسط معاونت توسعه مدیریت و امور سرمایه انسانی ضروری دانست و گفت: در کشور ما بیشتر اشتغال بانوان درحوزه خدماتی در بخش‌های غیردولتی اعم از مهدکودک‌ها، آرایشگاه‌ها و... است که طبیعتاً آسیب‌پذیری بیشتری را در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند.
وی افزود: زمینه بیکاری و اخراج در بانوان ۸۰ درصد بیشتر از آقایان بوده و با توجه به اینکه بیشتر بانوان به علت سرپرست بودن مجبور به اشتغال هستند بایستی موانع و ملاحظات قانونی برای اخراج زنان سرپرست خانوار در بخش خصوصی و دولتی تدبیر شود.
مدیر سابق امور زنان و خانواده خراسان رضوی سطح امنیت شغلی فعلی بانوان را نسبت به خیلی از کشور‌های دیگر قابل‌قبول دانست و خاطر نشان کرد: امنیت شغلی در دو بعد بررسی‌شده و در بعد اول بحث بازنشستگی و پایداری شغل مطرح می‌شود که در برخی از شرکت‌های خصوصی زنان را کارگرانی با مزد کمتر و بازدهی بیشتر تصور می‌کنند.
وی ادامه داد: در بعد دیگر امنیت شغلی زنان می‌توان به آزار‌های روحی و روانی که بانوان را در برخی از کارگاه‌ها و مشاغل مورد هجوم قرار می‌دهند اشاره کرد که با بازگو کردن آن‌ها از ورود به محل کار منع شده و در صورت سکوت در مقابل این آزار‌ها صدمات روحی جبران‌ناپذیری متحمل خواهند شد.

«سمن‌ها» بازوان دولتی برای رسیدگی به مشکلات بانوان سرپرست خانوار
این فعال مدنی در حوزه بانوان و خانواده سازمان‌های مردم‌نهاد را بهترین سازمان برای بررسی مشکلات قشر زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: هرگاه دولت توجه ویژه‌ای به سازمان‌های مردم‌نهاد داشته است تمام ابزار یک حکمرانی خوب فراهم گشته است چراکه دولت نمی‌تواند به تمام زوایای زندگی مردم به‌خصوص بانوان سرپرست خانوار ورود کند مگر به‌وسیله سمن‌ها، چراکه در طول تاریخ، سازمان‌های مردم‌نهاد بهترین و قانونی‌ترین شیوه مطالبه گری را از دولت داشته‌اند.
وی تأکید کرد: بایستی دولت اهتمام خاصی به سمن‌ها داشته باشد و سازمان‌های مردم‌نهاد را ازلحاظ تعداد و کیفیت ارتقا دهد تا با ظرفیتی بالقوه به بررسی و حل مشکلات بانوان در جامعه بپردازد.
تشدید مشکلات زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا
عدم آشنایی با مسائل حقوقی در بین زنان و مردان یکسان است
طاهره طهماسبی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: عدم آگاهی یا بهتر بگویم سطح پایین آگاهی از مسائل به‌ویژه مسائل حقوقی و اقتصادی اختصاص به بانوان ندارد و حتی در بین مردان نیز سطح آگاهی نسبت به این مسائل به‌ویژه در حوزه حقوقی بسیار پایین است.
وی با اشاره به‌ضرورت تقویت بستر آشنایی افراد با مسائل حقوقی تصریح کرد: افراد یا به شیوه مستقیم توسط نهاد‌های آموزش رسمی مانند مدرسه، دانشگاه و یا به شیوه غیرمستقیم توسط تمامی عناصر فرهنگ‌ساز رسمی و غیررسمی در رابطه با مسائل حقوقی آگاهی کسب می‌کنند.
طهماسبی در رابطه با عدم آشنایی بانوان از امور اقتصادی در جامعه تأکید کرد و گفت: بنده با این نظر که زنان نسبت به مسائل اقتصادی ناآگاه هستند موافق نیستم و میزان اطلاعات زنان در حوزه اقتصادی در سال‌های اخیر بسیار افزایش‌یافته است، اما این سطح اطلاعات کافی نیست و نیاز به آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم عمومی و تخصصی همچنان احساس می‌شود.
وی افزود: اصولاً آگاهی عنصر و عامل اصلی انتخاب‌های افراد بوده و عدم آگاهی از مسائل مختلف ازجمله حقوقی و اقتصادی منجر به انتخاب نادرست و درنهایت عدم موفقیت خواهد شد و توصیه‌ای که در این بخش لازم است انجام شود این است که حتی اگر در مسائل متعدد پیرامون خود، آگاهی کافی نداریم می‌توانیم با افراد متخصص و متعهد مشورت کنیم و سپس دست به انتخاب بزنیم.
تشدید مشکلات زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا

سرقت، مهم‌ترین علل جرم زنان زندانی
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه جهت حمایت از زنان زندانی بایستی علت زندانی شدن آنان را بررسی کرد تشریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته علل متعددی منجر به جرم درمیان زنان و نهایت زندانی شدن آنان شده است که یکی از مهم‌ترین آن سرقت بوده که توسط این زنان به دلیل اعتیاد خود، همسر و یا خانواده ایشان انجام‌شده است.
وی ادامه داد: بنابراین راهکار اصلی برای حمایت از زنان زندانی که به دلایل فوق مجرم شناخته‌شده و به زندان افتاده‌اند مبارزه با اعتیاد خود و خانواده‌هایشان و همچنین توانمندسازی از طریق آموزش مهارت‌های فنی و شغلی است جهت حضور در بازار اقتصادی است.

۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار بیکار در خراسان رضوی
طهماسبی مهم‌ترین حامیان زنان سرپرست خانوار در کشور را سازمان‌های مردم‌نهاد دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از زنان در زندان‌ها تحت آموزش‌های مهارتی قرار می‌گیرند و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری در این مسیر گام برداشته و ضمن ارائه آموزش‌های مهارتی و شغلی، در ایجاد بازار محصولات تولیدی آنان نیز همکاری می‌کنند.
وی افزود: اکنون در خراسان رضوی تعدادی از معین‌های اقتصادی و فرهنگی در راستای مسئولیت اجتماعی خود، زمینه مهارت‌آموزی و اشتغال را برای زنان زندانی فراهم نموده و پس از ترخیص از زندان به معیشت آنان و خانواده‌هایشان کمک می‌کنند.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: طبق آمار و اطلاعات نهاد‌های حمایتی بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، در حال حاضر نزدیک به ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار در استان تحت پوشش این دو نهاد هستند که اغلب فاقد شغل ثابت بوده و به همین دلیل از نهاد‌های حمایتی مقرری دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در کنار دریافت مقرری برای آنکه پس از مدتی از پوشش این نهاد خارج‌شده و بتوانند به‌صورت مستقل فعالیت کنند هم آموزش فنی و حرفه‌ای می‌بینند و هم از کمک‌های مالی و وام اشتغال استفاده می‌کنند و به کارفرمایانی که نیرو‌های تحت پوشش این نهاد‌ها را استخدام نمایند تسهیلات ویژه پرداخت می‌شود.
تشدید مشکلات زنان سرپرست خانوار با شیوع کرونا
 
عدم نظارت بر قرارداد‌های کاری امنیت شغلی بانوان را تهدید می‌کند
طهماسبی ناامنی شغلی برای زنان را واژه‌ای نادرست دانست و گفت: البته نمی‌توان انکار کرد که ناامنی شغلی برای زنان بیش از مردان است، اما فقط اختصاص به زنان ندارد لذا، چون بانوان معمولاً در مشاغل غیررسمی با درآمد‌های کمتر حاضر به کار هستند، از بیمه، حقوق قانون کار و درنتیجه حمایت‌های قانونی بی‌بهره مانده و هرگاه در محیط کار با کارفرما به مشکل برخورد کنند به‌راحتی از کار اخراج شده و قادر به دریافت حقوق قانونی معوقه خود نیز نیستند.
وی افزود: قرار گرفتن تحت پوشش قانون و مقررات کار و تأمین اجتماعی به امنیت شغلی همه افراد جامع کمک خواهند کرد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه‌ای که باید به همه مردم به‌ویژه زنان داشت این است که در کار و شغلی که انتخاب می‌کنند باید نهایت تخصص و مهارت را داشته باشند چراکه لزوماً همه جوامع به افراد متخصص و ماهر در تمام دوره‌ها نیازمند بوده و زنان نیز برای داشتن شغل مناسب و امنیت بیشتر در کار، نیازمند کسب مهارت‌های تخصصی و فنی هستند تا کمتر دچار بحران و بی‌ثباتی شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۵۶۶۶۳، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
الان همه ملت به جز مسئولان سرویس شدن. دیگه زنهای سرپرست خانوار جای خود دارن بندگان خدا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین