پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۲۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۴
ویروس کرونا وضعیت اشتغال زنان کارگر را تحت تاثیر قرار داده است. ویروس کرونا بسیاری از زنان را در سراسر جهان بیکار کرد و آن‌ها را با مشکلات جبران‌ناپذیری روبرو کرده است.
شعار سال: «اِما باتا» در گزارشی وضعیت زنان کارگر در سال گذشته میلادی را بررسی کرده است. این خبرنگار در گزارشی با عنوان «۲۰۲۰؛ سالی معکوس برای زنان کارگر، از خشونت فزاینده تا شکاف فقر جنسیتی» نوشت و شریط کارگران زن در سال گذشته میلادی را بررسی کرد. ترجمه این گزارش که در Trust منتشر شده را در ادامه می‌خوانید:

مولفه‌هایی مثل «بیکاری گسترده»، «افزایش خشونت خانگی» و «افزایش پورنوگرافی» سلامت زنان را در سال گذشته میلادی تهدید کردند. ویروس کرونا عاملی برای گسترش این مولفه‌ها در سطح جهان بود و زنان کارگر را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.

بنابر نظرات کارشناسان اقتصادی سازمان ملل متحد، زنان کارگر چالش‌های بیشتری در سال ۲۰۲۱ تجربه خواهند کرد زیرا در سال جاری میلادی، کشورها رکورد اقتصادی بیشتری را سپری خواهند کرد که ناشی از تبعات ویروس مرگباری به نام کروناست.

بسیاری از زنان در دوران کرونا بیکار شدند

بر اساس اطلاعات سازمان ملل، پیش از دوران کرونا، زنان سه برابر مردان در خانه مشغول به کار بودند و هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کردند. گسترش کرونا در جهان، تعداد زنان شاغل را کاهش داد و آن‌ها به ناچار خانه‌نشین شدند و برای انجام امور خانه هم هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. نتایج یک تحقیق در پنج کشور ثروتمند جهان نشان می‌دهد، تعداد زنانی که در منزل و بدون دریافت دستمزد کار می‌کنند، دو برابر شده است. این گروه از زنان ۶۵ ساعت در هفته کار می‌کنند که این میزان نسبت به مردان یک سوم بیشتر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، وضعیت این روزهای زنان خانه‌دار بریتانیایی به دهه‌ی ۵۰ میلادی بازگشته است. اعمال محدودیت‌ها از سوی دولت ترکیه و بیکاری گسترده زنان این کشور هم سبب شده، تعداد زنان خانه‌دار در این کشور اروپایی ۴ برابر شود. در این میان اما زنان انگلیسی که در مشاغل غیررسمی مثل خدمتکاران و خرده‌فروشان اشتغال داشته‌اند، نسبت به زنان دیگر آسیب بیشتری دیده‌اند. زنانی که در صنعت گردشگری شاغل بوده‌اند نیز تحت تاثیر آثار منفی کرونا قرار گرفته‌اند و از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها محسوب می‌شوند. آمار منتشر شده از سوی دولت انگلیس بیکاری گسترده زنان را بیان می‌کنند. بنابر گزارش‌های منتشر شده، تعداد زنان بیکار شده نسبت به مردان، ۴۷ درصد بیشتر است.

کرونا وضعیت زنان خدمتکار را بحرانی کرد

در کشورهای در حال توسعه، بیشتر زنان در مشاغل غیررسمی کار می‌کنند و از حمایت‌های کمتری برخوردار هستند. در دوران کرونا، حدود۲۰ درصد از زنان کنیایی بیکار شده‌اند. تعداد زنان بیکار شده نسبت به مردان در این کشور آفریقایی، ۱۲ درصد بیشتر است. به نظر می‌رسد، کارگران مهاجر یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های کارگری در برابر این ویروس هستند. زنان مهاجر خدمتکاری که در کشور لبنان کار می‌کردند، از خانه‌ی کارفرما اخراج شده‌اند.

خشونت خانگی علیه زنان برای مدت‌ها فراموش شده بود اما در سال گذشته میلادی، بار دیگر مورد توجه حامیان حقوق زنان کارگر قرار گرفته است. محدودیت‌های اعمال شده به دلیل کنترل ویروس کرونا سبب شده تا زنان خدمتکار در معرض خطر خشونت خانگی از سوی کارفرما قرار بگیرند. بنابر گزارش‌های سازمان ملل متحد، تعرض و خشونت علیه زنان خدمتکار، ۲۰ درصد افزایش یافته است. این نهاد بین‌المللی، این موضوع را «همه‌گیر شدن در سایه» توصیف کرده است.

«آنتونیو گوترش» (دبیرکل سازمان ملل متحدد) از افزایش خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می‌کند و خواهان توقف خشونت علیه زنان خدمتکار در خانه‌ها شده است.

گروه‌های حمایت از زنان نیز در گزارشی درباره افزایش خشونت علیه زنان خدمتکار نوشتند: تعداد گزارش‌ها در برخی مناطق، ۵ برابر افزایش یافته است اما کمک‌رسانی به آن‌ها به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده، غیرممکن است. همچنین تعداد زنان خدمتکاری که توسط کارفرما کشته می‎‌شوند نیز رشد کرده است.

تعطیلی مدارس چالشی برای دختران کار

کرونا بسیاری از مدارس جهان را تعطیل کرد و تعداد کودکان کار را افزایش داد. پس از تعطیلی مدارس، بسیاری از دختران آفریقایی به دلیل ناتوانی خانواده در تامین معیشت خود، مشغول به کار شدند. این نگرانی وجود دارد که این دختران برای همیشه مدرسه را ترک کرده باشند.

مولفه‌های مثل «کودک همسری»، «تعرض» و «کار کودک» از نتایج منفی تعطیلی مدارس علیه دختران آفریقایی هستند. برخی از کشورهای آفریقایی، افزایش تعداد دختران باردار را گزارش داده‌اند. دختران نوجوان بارداری که از حق تحصیل محروم شده‌اند، حتی با وجود شرایط سخت جسمانی خود، باید به کار کردن ادامه بدهند.

افزایش کودک همسری

یکی دیگر از پدیده‌های ویروس کرونا، افزایش پدیده‌ی کودک همسری است. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بیکار شدن و از دست دادن معیشت خود، فقر را تجربه خواهند کرد در این میان، خانواده‌ها با هدف کاهش تعداد اعضای خانواده خود؛ تصمیم به ازدواج کودکان خود می‌گیرند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، تعداد کودک همسری در دهه آینده ۱۳میلیون بیشتر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیصو اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۱۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 1021436، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
این معضل بیکاری برای همه بوجود اومده زنان هم بی بهره نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
0
0
همیشه در هر بحرانی این زن ها هستن که بیشترین اسیب رو متحمل میشن و این واقعا اسف باره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین