پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۱۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
جمشید تاتا توانست صنعت کشور هند را دگرگون کند و حتی در صنعت دنیا هم تحولات زیادی ایجاد کند.به همین دلیل است که حفظ نام و خاطره او و مطالعه عملکرد او در ان شرایط اقتصادی و سیاسی هند می تواند به کارافرینان امروزی تصویری از سختی های مسیر کارافرینی ارایه دهد

شعار سال: جمشید تاتا بنیانگذار گروه صنعتی تاتا و در نهایت شرکت فولادسازی تاتا استیل است که تاریخ نگاران او را در زمره اثر گذارترین افراد در صنعت دنیا می‌دانند. فردی که بدون حمایت‌های خانوادگی و تنها با تکیه به دانش و علم خود و تلاش زیاد توانست تحولات زیادی در دنیا ایجاد کند.

فردی که از ابتدای زندگی حرفه‌ای اش فعالیت‌های ماندگاری در حوزه صنعت دنیا انجام داده است. اما زندگی پر فراز نشیب او ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد که در یک مقاله نمی‌توان به طور کامل آن را تشریح کردو به همین دلیل ابعاد مختلف زندگی حرفه‌ای او را در دو نوشته مجزا مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

جمشید تاتا در روز سوم مارس سال ۱۸۳۹ میلادی در منطقه گجرات هند متولد شد. کتاب‌های تاریخی از او به عنوان یکی از افراد پیشگام هند در عرصه صنعتی نام می‌برند و در کتاب‌های تاریخی او را یکی از اثرگذارترین افراد در صنعت دنیا می‌دانند.

جواهر لعل نهرو در کتابی با عنوان «پدر صنعت هند» در مورد جمشید تاتا نوشته است: «زمانی که شما می‌خواهید در هر عرصه‌ای پیشگام باشید و ایده‌هایی ارایه دهید که تا کنون در مورد آن اطلاعاتی وجود نداشته است، وارد دنیای ناشناخته‌ای می‌شوید که هم ورود به آن و هم ادامه راه در این دنیا نیاز به توانایی و جسارت و قدرت بالایی دارد.

این شرایطی بود که جمشید تاتا با آن روبرو شد و توانست صنعت کشور هند را دگرگون کند و حتی در صنعت دنیا هم تحولات زیادی ایجاد کند. به همین دلیل است که حفظ نام و خاطره او و مطالعه عملکرد او در ان شرایط اقتصادی و سیاسی هند می‌تواند به کارافرینان امروزی تصویری از سختی‌های مسیر کارافرینی ارایه دهد. این تصویر به ان‌ها نشان می‌دهد که برای پیشرفت و ماندگار شدن در تاریخ باید گام‌های بلندی برداشته شد و سختی‌های بزرگی طی شود، ولی در انتهای مسیر موفقیت در انتظار تلاش گران است.»

اولین شرکت انفرادی تاتا در سال ۱۹۶۸ راه اندازی شد

جمشید تاتا در یک خانواده زرتشتی در گجرات هند متولد شد. خانواده‌ای که ریشه ایرانی داشتند و سال‌ها قبل از ایران به هند مهاجرت کرده بودند. خانواده پدری او از نظر مالی در شرایط متوسطی قرار داشتند، ولی ایده‌های کارآفرینی در ان‌ها وجود نداشت. بر طبق کتب تاریخی هند، جمشید اولین فرد در این خانواده بود که ایده شروع کسب و کار را مطرح کرد و وارد عرصه فعالیت‌های صنعتی و بازرگانی شد.

اولین شغلی که جمشید برای خود انتخاب کرد، راه اندازی یک شرکت تجاری و بازرگانی در بمبیی بود. البته قبل از شروع این کار، وی تحصیلاتش را در کالج الفین استون به اتمام رسانده بود. خانواده او بر این باور بودند که جمشید استعداد خارق العاده‌ای دارد و به همین دلیل او را برای ادامه تحصیل به بمبیی فرستادند. تاریخ نگاران بر این باورند همین تحصیلات آکادمیک در روزگاری که شمار اندکی از مردم هند سواد داشتند به جمشید کمک کرد تا در کارش پیشرفت کند.

او در سال ۱۹۵۸ از کالج فارغ التحصیل شد و توسعه شرکت بازرگانی خود را در دستور کار قرار داد. مدت زیادی طول نکشید که شعبه‌هایی از این شرکت در کشور‌های ژاپن و چین و امریکا و شماری از کشور‌های اروپایی فعالیت می‌کرد. در طول این سال‌ها جمشید بار‌ها به کشور‌های دیگر سفر کرد و هدفش را از این سفر‌ها کسب دانش و اطلاعات در مورد نحوه تجارت و تولید کالا‌های مختلف ذکر کرده است. چین یکی از اصلی‌ترین کشور‌هایی بود که جمشید به ان سفر می‌کرد و در بسیاری از سال‌ها بالغ بر نیمی از ماه‌های سال را در چین می‌گذراند.

او تا سن ۲۹ سالگی در شرکت بازرگانی که تاسیس کرده بود، به همراه پدر و دیگر اعضای خانواده اش کار می‌کرد، ولی بعد از این زمان تصمیم گرفت کار مستقلی را شروع کند و اولین شرکت بازرگانی خودش را در سال ۱۸۶۸ راه اندازی کرد.

اولین کار او در سال ۱۸۶۹بود که با خرید یک شرکت نفتی ورشکسته و تبدیل آن به یک واحد تولید پارچه‌های کتان، رسما وارد بیزینس تولید پارچه شد. او این حرفه را در طول سفرش به چین یاد گرفته بود و با بهره گیری از این دانش توانست ظرف کمتر از دو سال سود زیادی از این کسب وکار به دست آورد و در نهایت آن را در سال ۱۸۷۰ فروخت. تاریخ نگاران از این کار به عنوان اولین پروژه سودآور جمشید تاتا نام بردند که به تنهایی این پروژه را اجرا کرده است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری کارخانه دار، تاریخ انتشار 28 مهر    99، کد خبر:   ---، www.karkhanedar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
دستش زیر سر صنعت ایران :))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا هند هم براي ايران خيلي تونسته الگوي موفقي باشه از اين به بعد هم بايد اين مساله حفظ بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
0
0
واقعا از همه حكومت ها و تاريخ ها بايد براي رشد خودمون بهره بگيريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین