شعار سال: کسانی که در بورس فعال هستند، یکی از دغدغههای آنها این است که چطور یک سهم خوب را خریداری کنند تا بازده خوبی را در دراز مدت برای آنها به ارمغان بیاورد؛ اما برخی نیز که آگاهی لازم را در تحلیل و بررسیهای تکنیکال ندارند، سعی میکنند به شکلهای دیگر بتوانند سهم جهت خرید را انتخاب کنند.
مهدی ابوالحسنی اظهار کرد: خرید یک سهم در بورس بسیار اهمیت دارد و ملاکهای مختلفی برای خرید و فروش یک سهم وجود دارد که امروزه برخی از کسانی که در بازار فعال شدند به آن توجهی ندارند.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی صفهای خرید و فروش را ملاک ارزش یک سهم میدانند که این امر خصوصا در حال حاضر تحلیلی اشتباه است و همچنین نگاه کوتاه مدت به بازار و حتی روزانه هم یکی دیگر از ایرادات برخی از سرمایه گذاران است.
وی افزود: برای خرید خوب باید عوامل تحلیلی مالی و همچنین عوامل روانی بازار را مد نظر قرار دهیم که درجه اهمیت عوامل روانی در نگاههای بلند مدتر بسیار کم رنگ میشود مگر در موارد خاص؛ عموم عوامل روانی بازههای زمانی کوتاه مدت بازی گر میدان هستند چرا که شاید ماهیت این عوامل نیز اصلاً اینگونه است.
ابوالحسنی عنوان کرد: باید کسانی که قصد دارند در بورس سرمایه گذاری کنند، فعالیت پایهای و تحلیلی را در این بازار فرا گرفته و بر این پایه حرکت کنند و حتما توجه داشته باشند که ماهیت این بازار بر عرضه و تقاضا است.
یکی از راههای که برخی برای این روند مد نظر قرار میدهند، معرفی سهمها از کانالهایی است که در قالب راهنماییها و جهت دهی در بازار سرمایه فعال شدند؛ اساساً کانالها و افراد و ادمینهای این کانالها دلشان برای مردم نمیسوزد و از این جهت دهی سود خود را مد نظر قرار میدهند؛ برخی از این کانالها سهمی را در اختیار دارند و یا با دارندگان آن سهمیم میشوند و با سیگنال دهی ارزش سهم را بالا میبرند.
چرا فعالیت کانالها و صفحات پر رنگ شد؟
حامد مجلسی در اين زمينه اظهار کرد: در مدت زمان کمی تعداد کدهای بورسی از یک میلیون با احتساب سهام عدالت به ۵۰ میلیون کد رسید و این در حالی بود که دسترسی تودههای مختلف مردم به فضای مجازی بیشتر شده است.
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ورود تازه واردها بدون هیچ مقدمه و آگاهی بوده است، تصریح کرد: هر کسی میتواند بدون هیچ آزمون و آشنایی کد بورسی دریافت کند و وارد این بازار شود و در کنار این سهولت القا خوش بینیهای بیش از حد و اندازه مسئولان از حضور مردم در بورس نیز انگیزهای برای ورود به این بازار شد.
وی افزود: همچنین بعد از شیوع بیماری کرونا در حالی که خیلی از مشاغل، کسب و کارشان تعطیل و نیمه تعطیل شده و خانه نشین شده بودند و با توجه به اینکه معاملات آنلاین در دسترس و راحت بوده و همچنین نیاز به پول سنگین را ندارد باعث شد این عوامل مردم به بورس توجه کنند.
مجلسی عنوان کرد: حال این افراد تازه وارد برای خرید نیاز به جهت دهی و انتخاب سهام برای خرید و همچنین فروش است که عدم آگاهی باعث میشود خوراک این فرد رسانههای زرد شود، کانالهایی که اغلب عمر آن بیش از یکسال و دو سال نیست و باعث خریدهای احساسی میشود.
حامد مجلسی بیان کرد: گاهی میبینیم در اینستاگرام فردی که یک پیچ بورسی دارد حتی اسم یک سهم را اشتباه تلفظ میکند، اما ۱۵ هزار بازدید کننده دارد این نشان میدهد مخاطب آن تودههای مردمی هستند که آگاهی ندارند این در حالی است که افرادی که موی در این بازار سپید کردند این تعداد دنبال کننده را ندارند.
ماهیت بازار بر اساس عرضه و تقاضا است و سیگنالهای کانالها میتواند در بازار در صورت همراهی افراد دیده شود، اما در نهایت این سود خریداران نیست که تامین میشود، بلکه هدف دیگران از معاملات بازار تامین شده و افراد عادی متضرر میشوند و حتی صبر آنها در دراز مدت نیز، چون سهم خوبی خریداری نکردند، گاها جبران نمیشود.
اما شاید علی رغم تمام هشدارها برخی هنوز به سیگنال کانالها توجه دارند که در ادامه به برخی از شگردهای این کانالها در جذب مخاطب پرداخته که بهتر است قبل از اعتماد به جهت دهی این کانالها از آن آگاه باشیم.
تلگرام مرکز عمده کانالهای بورسی
کانالهای مشاوره و راهنما و معرفی خرید تقریبا در بسیاری از پیام رسانها فعال هستند و حتی پیجها و صفحات را شامل میشوند، اما عمده کانالها در تلگرام تمرکز دارند که دلایل مختلفی دارد؛ در ابتدا باید به قابلیت و تمرکز خود این پیام رسان اذعان کنیم که یکی از پیام رسانها برای کانال گردانی به حساب میآید، البته علاوه بر این ویژگی تلگرام با توجه به شرایطی که دارد هویت ادمین کانال مشخص نیست از این رو در صورت بروز مشکل پیگیری روند سخت تری را دارد و این فضا فرصت را ایجاد میکند که ادمین پاسخ گو مطالب خود نباشد.
علی حیدری در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: اکثریت مردم بیشتر به سایتها و کانالهای نامشخص اعتماد میکنند، که این اعتماد به این دلیل است که متاسفانه در وضعیت فعلی عدم با شفافیت در اطلاع رسانی از سوی رسانه و مطبوعات رو به رو هستیم و به ناچار اشخاص به رسانهها از خارج از مرزهای جغرافیای ایران اکتفا خواهند کرد.
اعتماد مردم به رسانه آزاد و پیگیر بیشتر است
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: حتی این موضوع باعث شده که حتی سایتها و کانالهای مجهول و کم هویت هم دنبال کنندگان قابل توجه داشته باشند؛ که راهکار مقابله با این موضوع این است که مجلس فعلی همت و تلاش کند که رسانه آزاد و پیگر داشته باشیم که اگر این اتفاق بیفتد اعتماد مردمی به رسانه آزاد و پیگیر بیشتر است.
وی افزود: اگر بتوانیم این فضا را ایجاد کنیم، شاهد خواهیم بود که حمایت از اخبار زرد و شایعات کمتر خواهد بود؛ اصولا شایعات وقتی قوت میگیرد که خبر و منبع آن کمرنگ باشد به همین خاطر در ایران شایعات و اخبار زرد هستند که تاثیر گذارتر از اخبار اصلی و واقعی هستند.
مدرس اقتصاد در ادامه عنوان کرد: همتی باید از مجلس بیاید که رسانههای ما آزاد و پیگیر باشد و یک نمونه از این اتفاقات خوب در رسانهها ورود روزنامه کیهان به حقوقهای نجومی است که در این زمینه انقلابی شد و کار بسیار خوبی بود.
علی حیدری گفت: البته معتقد نیستم که کانالها و سایتهای اینگونه، باید بسته شود و یا حتی برخورد پلیسی با آن صورت پذیرد بلکه نیاز است رسانههای داخلی قدرت آزادی و پیگیری داشته باشد، در فضای آزاد و شفاف رسانههای دارای هویت باعث میشود کانالها و سایتهای دیگر حذف شوند.
فردی که به یقینی حسی برای افزایش تورم رسیده، فقط منتظر یک تاییدیه است
حیدری در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: آنچه که در وضعیت فعلی اقتصاد وجود دارد تورم بوده و این تورم که در بطن جامعه است موجب انتظارات تورمی نیز هست، به این معنی که مردم مشاهده میکنند که دولت به لحاظ عملکردی هیچ کار اقتصادی خاصی انجام نداده است، پس انتظار دارند بازهم بر میزان این تورم اضافه شود.
این کارشناس حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین خود فرد احساس میکند که قیمتها بالا برود، در این لحظه فرد نیازمند یک تاییدیه است که این تاییدیه میتواند از یک کانال تلگرامی و یا پیج اینستاگرامی باشد، و، چون خود فرد به یقین حسی رسیده و همچنین کانال و پیج بسته به ممبری که دارد اکثریتی را ترغیب میکند، شخص یقین و به این بازار و خرید وارد میشود.
علی حیدری در مورد اینکه برخی که با اطلاعات این کانالها و پیجها همراه شدند و معتقدند سود نیز کردند، گفت: کمتر از نصف این افرادی که از این طریق و با این روش سرمایه خود را در جهت خرید مدیریت میکنند، سود میکنند و دلیل این سود این است که نقدینگی افراد یک کانال وقتی به سمت یک سهم برود آن سهم دچار رشد خواهد شد؛ حال اینکه اگر بخواهیم فقط کانالها را هدف قرار دهیم و مردم را زیر سوال ببریم، کمی بی انصافی است.
وی در ادامه در جواب این سوال که هدف و انگیزه این کانالها و پیجها از دادن این اطلاعات و به ظاهر راهگشایی اقتصادی چیست، اذعان کرد: به قول ما ایرانیها هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد؛ برخی از این کانالها پولی هستند و ورود به آنها مستلزم پرداخت هزینه است و با خط و خطوت و نمودارها که قابل پذیرشتر و لمستر است، مخاطبان را با خود همراه میکنند؛ این کانالها در قبال پولی که میگیرند مطالبی ارائه میدهند و بعد آن پیشنهاد که سود کرده در بین پیشنهادها را بازنشر و بولد میکنند و از این روش درآمدزایی میکنند.
درآمد میلیاردی پشت نقاب راهنمایی
حیدری ادامه داد:، اما برخی دیگر هستند که میگویند برای کمک به دیگران و با این نقابها فعالیت میکنند، که البته احتمال و درصد کمی از این کانالها هم ممکن است اینگونه باشد، اما بیشتر این کانالها و پیجها سهم و شرکتی که هویت واقعی ندارد را بازار سازی میکنند و آن را بالا میآورند و حال اگر یک درصد اعضای کانال و صفحه تحت مدیریت آنها نیز این سهم را بخرند؛ افراد پشت این کانال که سرمایهای اولیه را با پولی ایجاد کرده اند، میتواند این سهام را با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.
علی حیدری در ادامه بیان کرد: و، چون این سهم به خاطر تزریق پول مدام افزایش پیدا میکند، مردم رشد این سهم را میبییند و طبیعی است و کافی است شما که سهم را در ابتدا خریدید و متضرر بودید آرام از این سهم خارج شوید، در این صورت مشاهده میشود سهم عرضه نیز میشود و روند رو به رشد هم دارد، بنابرین صاحب این کانال میتواند درآمد میلیاردی در هفته داشته باشد.
تلقین شبکهای راهی برای القا
بیشتر کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند، حتی اگر برای خرید نیز به کانالهای بورسی مراجعه نکنند، اما باز هم عضو چندین کانال هستند تا تحرکات و حواشی و همچنین عوامل روانی بازار را بسنجند؛ یکی از شگردها برای القا خوب بودن خرید یک سهم این است که یک فرد یا یک گروه بیش از دهها کانال بورسی را ایجاد میکند و نامهای متفاوتی را برای آن انتخاب میکند و با توجه به تبلغات گستردهای که انجام میدهد، عضو گیری میکند.
در حالی که این کانالها زیر نظر یک فرد یا گروه اداره میشود، اما مخاطب از این موضوع آگاهی ندارد در این صورت در حالی که مطالب متفاوتی در هر یک از کانالها منتشر میکند، اما بهنگام سیگنال خرید همه این کانالها یک سهم مشخص را پیشنهاد خرید میدهند که باعث میشود مخاطبی که در چند کانال این فرد یا گروه عضو است با این موضوع رو به رو شود که همگی یک سهم را برای خرید معرفی کرده و با یک اجماع در نظر رو به رو شود و این اجماع حتی در برخی موارد بورس بازان حرفه ایتر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و این معرفی شبکهای خیال سرمایه گذار را راحت میکند که این اجماع نشان از خوب بودن سهم دارد و با این برداشت شخص اطمینان به خرید سهمی میکند.
جلال حسینی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: کانالها و صفحات بورسی را میتوان در گروههای مختلفی دید که یکی از آنها کانالها و صفحات آموزشی است که عموماً برای حضور در آن و استفاده از راهنماییها باید فرد هزینهای را بپردازد، البته همچنین برخی از کانالها اطلاعات خود را رایگان در اختیار افراد قرار میدهند تا عضو گیری کنند و از تبلیغات کالا و خدمات مختلف سود کسب میکنند، که البته نوع اول در این زمینه بیشتر است.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از کانالهای دیگر نیز بیشتر برای فعالیت شناسنامهای فرد ایجاد شده است که البته این کانالها معمولا ممبر و مخاطب زیادی ندارد و اغلب بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ عضو در آن حضور دارند.
وی افزود:، اما بسیاری از کانالها علاوه بر مطالب آموزشی و اقتصادی سهمهایی را برای خرید معرفی میکنند که شاید این سوال پیش بیاید که چگونه در رقابت اقتصادی این لطف اتفاق میافتد.
حسینی عنوان کرد: برای این اتفاق باید این نکته را یاداور شویم که ماهیت بازار بورس بر پایه عرضه و تقاضا است و در واقع این کانالها تلاش میکنند این ویژگی بازار را تحت الشعاع قرار دهند؛ اما اینکه ایجاد عرضه و تقاضا در بازار چگونه سود این کانالها را ایجاد میکند یک موضوع چندان پیچیدهای نیست.
جلال حسینی گفت: وقتی گردانندگان این کانالها سهمی را خرید کرده و یا مبلغی را دریافت میکنند، با تحرکات و سیگنالهای خرید سعی در ایجاد انگیزه برای خرید آن سهم میکنند که تقاضا در نتیجه قیمت آن سهم را بالا میبرد و اینگونه یک سهم به دور از تحلیل اقتصادی با افزایش قیمت رو به رو میشود.
وی بیان کرد: شکلهای مختلفی از کسب سود این جهت دهیها برای خرید وجود دارد و به شکلهای مختلف این کانالها سود میبرند، اما همگی در نهایت تلاش میکنند عرضه و تقاضا غیر تکنیکال را در بازار ایجاد کنند و اینگونه سود ببرند.
پیشینه موفق راهی برای همراهی مخاطب
یکی از راههایی که کانالهای بورسی از آن برای همراهی مخاطب با سیگنالهای خرید استفاده میکنند این است که سهمی که قبلا معرفی کرده اند با روند مثبت روبرو شود؛ این اتفاق در مواردی با بهم زدن عرضه و تقاضا بازار ایجاد میشود و در برخی موارد نیز سهمی تحلیلی معرفی میشود تا بتوان از روند این سهم برای موجه جلوه دادن دیگر سهمهای معرفی شده استفاده کرد.
البته همان طور که گفتیم تلگرام جولان گاه بیشتر این کانال هاست یکی از کارهایی که در این پیام رسان برخی از کانالها انجام میدهند این است که بنا بر قابلیت تلگرام مطلبی که قبلاً منتشر کردند را ویرایش کرده و سهمی که در بازار مثبت است را به عنوان پیشنهاد قبلی خود جا میزنند؛ وقتی مخاطب چند مورد از این پیشینه را میبیند به پیشنهادات جدید اعتماد میکند و اینگونه به بازار وارد میشود.
به طور کلی تکیه بر سیگنال کانالها برای خرید امری اشتباه است که میتواند ضررهای زیادی را به سرمایه گذار وارد کند؛ بنابراین بهتر است قبل از سرامایه گذاری آگاهی از این بازار را کسب کنیم و همچنین قبل از خرید تحلیل خوبی را نسبت به سهم انجام دهیم و با دید بلند مدت به هدف خود برسیم.
گزارش از جمشید حسینی جزه
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ خبر: ۳۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۵۹۱۶۴، www.dana.ir