پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
اشرفی می‌گوید: ترکیب تیم لندن را نمی‌توانیم با ترکیب ریو مقایسه کنیم. به دلیل اینکه در ریو ورزش‌های تیمی ما از ورزش‌های انفرادی بیشتر بودند. بیش از 50 درصد ورزشکاران اعزامی ما در قالب ورزش‌های تیمی بودند. ما توانستیم 24 مدال کسب شده در پارالمپیک لندن را در پارالمپیک ریو تکرار کنیم.

شعار سال: پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب ۲۴ مدال و رسیدن به رتبه پانزدهمی این رقابت‌ها به کار خود در برزیل پایان داد. کاروان ورزشی ایران که با نام کاروان منا در ریو شرکت کرد موفق شد ۸ طلا، ۹ نقره و ۷ برنز را به دست آورد. حضور بانوان ورزشکار ایران در این دوره از رقابت‌ها بسیار درخشان بود آنها توانستند سه مدال طلا از هفت مدال طلای ایران را به دست آوردند. کاروان ورزشی منا در بازی‌های پارالمپیک لندن توانست با کسب 24 مدال در جایگاه یازدهم قرار بگیرد. ایران در بازی‌های پارالمپیک ریو سه مدال طلا کمتر از پارالمپیک لندن به دست آورد اما این کاهش مدال به این دلیل بود که رشته‌های تیمی ایران نسبت به رشته‌های انفرادی در پارالمپیک ریو بهتر ظاهر شدند. مسعود اشرفی، دبیر کل کمیته ملی المپیک نتایج کسب شده توسط ورزشکاران اعزامی به رقابت‌های پارالمپیک ریو را مطلوب ارزیابی می‌کند. در مورد نتایج کاروان منا، عملکرد کمیته ملی پارالمپیک ایران و حاشیه‌هایی مانند عدم حضور مسئولان وزارت ورزش در مراسم استقبال از قهرمانان پارالمپیک با مسعود اشرفی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

*عملکرد کاروان ورزشی ایران در رقابت‌های پارالمپیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مجموع آن چیزی که در ریو اتفاق افتاد را مطلوب ارزیابی می‌کنیم. در این دوره از رقابت‌های پارالمپیک، ورزشکاران را در قالب 12 رشته ورزشی به برزیل اعزام کردیم، که عملکرد هر کدام از رشته‌های ورزشی را باید با توجه به شرایط خودشان بررسی کنیم. بررسی‌هایی در خصوص عملکرد تیم‌ها را تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسانیم تا با توجه به چالش‌ها برای پارالمپیک آینده برنامه‌ریزی کنیم.

*چه دلایلی باعث شد تا ما نتوانیم مدال‌های طلای پارالمپیک لندن را تکرار کنیم؟

ترکیب تیم لندن را نمی‌توانیم با ترکیب ریو مقایسه کنیم. به دلیل اینکه در ریو ورزش‌های تیمی ما از ورزش‌های انفرادی بیشتر بودند. بیش از 50 درصد ورزشکاران اعزامی ما در قالب ورزش‌های تیمی بودند. ما توانستیم 24 مدال کسب شده در پارالمپیک لندن را در پارالمپیک ریو تکرار کنیم اما رنگ آنها با یکدیگر متفاوت بود. باید توجه داشت که قهرمانی تیمی در جدول رده ‌بندی رقابت‌های پارالمپیک یک مدال محسوب می‌شود.

*برای حضور ورزشکاران در پارالمپیک ریو چگونه برنامه‌ریزی‌ کردید؟

برنامه‌ریزی‌ها برای شرکت ورزشکاران در رقابت‌های پارالمپیک 4 ساله است و ما بعد از هر پارالمپیک برنامه‌ریزی‌ها را برای پارالمپیک بعدی آغاز می‌کنیم. بعد از پارالمپیک لندن ستادی را تحت عنوان پارالمپیک 2016 ریو تشکیل دادیم. اکنون نیز بعد از بررسی عملکرد ورزشکاران در رقابت‌های پارالمپیک ریو ستاد برنامه‌ریزی برای پارالمپیک 2020 را تشکیل خواهیم داد. این برنامه‌ریزی‌ها در خصوص نحوه آمادگی تیم‌ها، کشف استعدادهای ورزشی، اردوهای تیم ملی و نحوه اعزام‌ها برای کسب سهمیه است. ما برای کسب سهمیه پارالمپیک ریو در مجموع 600 اعزام داشتیم و برای آماده‌سازی ورزشکاران 3 هزار روز اردویی داشتیم.

*برای اعزام‌ها و برگزاری اردوها مشکلات مالی نداشتید؟

قبل از شروع رقابت‌های پارالمپیک از مشکلات مالی صحبتی نمی‌کردیم تا به تمرکز و روحیه ورزشکاران لطمه وارد نشود. اگر آن زمان مشکلات مالی را عنوان می‌کردیم صحیح نبود اما حالا با توجه به اینکه رقابت‌های پارالمپیک ریو به اتمام رسیده است می‌گوییم که با توجه به منابع مالی که دولت در اختیار ما قرار داده بود باز هم مشکلات مالی گریبانگیر ما شد و ما سعی کردیم این مشکلات را مدیریت کنیم.

*باتوجه به مصوبات مجلس گویا در اختصاص بودجه به آکادمی پارالمپیک تغییراتی رخ داده است؟

در قانونی که به تازگی در مجلس شورای اسلامی با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید، قرار بر این شد که بودجه آکادمی ملی المپیک با بودجه آکادمی ملی پارالمپیک به صورت کامل تفکیک شود. این طرح از سال آینده عملی خواهد شد و در ادامه ما می‌توانیم در آکادمی پارالمپیک با توجه به بودجه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده است، برای رقابت‌های پارالمپیک و پارالمپیک آسیایی برنامه‌ریزی کنیم. امیدواریم تصویب این قانون بتواند به پیشرفت هر چه بهتر ورزش جانبازان و معلولین کمک زیادی بکند.

*ما در تعداد اعزام بانوان شاهد افزایش بودیم، این افزایش چه تاثیراتی در عملکرد کاروان داشت؟

خوشبختانه حضور بانوان در مقایسه با پارالمپیک لندن افزایش چشمگیری داشت. در لندن کاروان اعزامی بانوان ما 7 نفر بودند ولی در ریو این تعداد به 23 نفر افزایش یافت. لازم به ذکر است که سه مدال طلا از 7 مدال طلای کاروان ورزشی منا را بانوان کسب کردند. تیم ملی والیبال نشسته بانوان ایران برای اولین بار در رقابت‌های پارالمپیک حاضر شد و توانست در این رقابت‌ها به عنوان پنجمی دست پیدا کند. عملکرد این تیم بسیار ارزشمند است. در مورد پاداش به این تیم باید بگوییم که تنها تیم‌هایی پاداش و جایزه می‌گیرند که روی سکوی پارالمپیک قرار بگیرند اما با توجه به درخشش بانوان والیبال نشسته، ما پیشنهادی برای تشویق این ورزشکاران خواهیم داد.

*واکنش وزارت ورزش به کسب مدال‌های کاروان پارالمپیک چطور بود؟ آیا عدم حضور نمایندگان وزارت در مراسم استقبال دلیل خاصی داشت؟

واقعیت امر این است که وزارت ورزش قبل از شروع رقابت‌های پارالمپیک از دو فدراسیون جانبازان و معلولین و فدراسیون نابینایان که زیر مجموعه کمیته ملی پارالمپیک محسوب می‌شوند، حمایت‌های خوبی انجام داد که این موضوع جای تقدیر دارد. در خصوص غیبت مسئولان وزارت ورزش در مراسم استقبال از ورزشکاران پیگیری‌هایی انجام شد و مشخص شد که تاریخ و ساعت ورود ورزشکاران به کشور به اشتباه اطلاع‌رسانی شده بود و مسئولان وزارت ورزش از ساعت دقیق ورود ورزشکاران اطلاع دقیقی نداشتند. این موضوع نمی‌تواند در روحیه ورزشکاران پارالمپیکی ما تاثیر منفی داشته باشد زیرا آنها افراد کاملا خودساخته‌ای هستند.

*پرداخت جوایز به قهرمانان پارالمپیک چگونه خواهد بود؟

بعد از پارالمپیک آتن تصمیم گرفته شد که جوایز پارالمپیکی‌ها و المپیکی‌ها به صورت یکسان پرداخت شود تا تبعیض موجود کاهش یابد. در آینده نزدیک وزارت ورزش تصمیم دارد تا مراسمی برای اهدای پاداش به قهرمانان مدال‌آور برگزار کند. طبق قانون رشته‌های تیمی نصف رشته‌های انفرادی جایزه دریافت می‌کنند ولی ما پیشنهاداتی در این مورد خواهیم داد تا برای حفظ انگیزه و بالا رفتن روحیه قهرمانی، این جوایز به صورت کامل پرداخت شود.

*برای حضور بهتر و پررنگ‌تر ورزشکاران در رقابت‌های پارالمپیک 2020 توکیو برنامه‌ریزی خاصی دارید؟

پس از اتمام پارالمپیک ریو بعد از سه ماه بررسی‌های لازم در خصوص عملکرد تیم‌ها و ورزشکاران با حضور سرپرستان و سرمربی‌های تیم‌های ملی انجام خواهیم داد تا پس از آن برای پارالمپیک 2020 توکیو و بازی‌های آسیایی 2018 آسیب شناسی و برنامه‌ریزی‌ انجام دهیم. در دو سال آینده برنامه‌هایی برای بالابردن سطح ورزش جانبازان و معلولین کشور داریم. آکادمی ملی پارالمپیک قصد دارد با برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور کارشناسان و قهرمانان ملی، سطح علمی ورزش جانبازان معلولین را افزایش دهد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 7 مهر 1395، کد مطلب: 414766 :www. ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین