پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۱۵۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه قانون اساسی و ساختار سیاسی جامعه آمریکا از سوی دولت ترامپ به چالش کشیده شده است، گفت: رییس جمهوری بعدی آمریکا با بحران جدی قانون اساسی مواجه خواهد بود.
شعار سال: «مرتضی مکی» درباره آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: آنچه که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاده را باید نتیجه چهار سال عملکرد دولت آقای ترامپ دانست البته نه تنها عملکرد دولت ترامپ، بلکه عملکرد دولت‌های پیشین هم به نوعی موجب شکاف اقتصادی، مذهبی و نژادی در جامعه آمریکا شده است. اما در دوره ریاست جمهوری ترامپ این شکاف‌ها عمیق‌تر و نمایان‌تر شده است.

وی با بیان اینکه ترامپ تا قبل از رسیدن به کاخ سفید در ۲۰۱۶ کارنامه سیاسی خاصی نداشت، گفت: ترامپ ضد ساختار و ضد سیستم آمریکا و با شعار‌هایی به قدرت رسید که به نوعی دو قطبی سازی جامعه آمریکا را تشدید و عمیق کرد.

این کارشناس بین الملل اضافه کرد: دو قطبی سازی در همه نظام‌های لیبرال دموکراسی وجود دارد و همه کشور‌ها یک جریان سیاسی دو یا چند قطبی دارند، اما دو قطبی ایجاد شده در جامعه آمریکا، شکل متفاوتی دارد و عملا ساختار سیاسی این کشور را به چالش کشیده است و این کاری بود که دونالد ترامپ کرد.

مکی ادامه داد: اکنون دو قطبی سازی هم نظام سیاسی، سیستم انتخاباتی و قانون اساسی آمریکا را به چالش می‌کشد و چه بایدن و چه ترامپ هر کدام که وارد کاخ سفید شوند، با بحران جدی قانون اساسی مواجه خواهند بود.

وی با بیان اینکه جامعه آمریکا تاکنون چنین وضعیتی را تجربه نکرده است، گفت: تاکنون به هر حال سیستمی در آمریکا حاکم بود که دو جریان جمهوری‌خواه و دموکرات به آن پایبند بودند، در همان چارچوب کار می‌کردند، به آن احترام می‌گذاشتند و می‌پذیرفتند؛ اما اکنون وضعیت تغییر کرده و اگر ترامپ بخواهد در کاخ سفید بماند این چالش به راحتی و شکافی که خودش ایجاد کرده، پر نخواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: با وجود جریان راست افراطی و گروه‌های مسلح در آمریکا و فراهم بودن بستر ناآرامی‌ها، اگر بایدن هم رییس جمهور شود این‌ها دست به آشوب خواهند زد و حتی اگر این اتفاق هم نیفتد باید شاهد یک سری تحولات سیاسی جدیدی در آمریکا باشیم. اینکه آقای بایدن چطور بتواند شکافی که ترامپ ایجاد کرده را ترمیم کند، در شرایط اجتماعی و سیاسی آینده آمریکا بسیار موثر خواهد بود.

دولت‌های ایالتی و محلی مسئول برگزاری انتخابات در آمریکا هستند

مکی درباره ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات گفت: موضوعاتی که ترامپ به عنوان تقلب در انتخابات آمریکا یاد می‌کند شاید در دوره‌های قبل هم وجود داشته باشد. نباید فراموش کرد که در آمریکا دولت‌های ایالتی و محلی مسئول برگزاری انتخابات هستند و دولت فدرال نقش جدی در برگزاری انتخابات ندارد.

وی افزود: طبیعتا هر یک از دو حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات در این دولت‌های محلی و ایالتی سرکار باشد، در تلاش است تا شرایطی حاکم کند که نامزد مورد نظر خود به پیروزی برسد و از فرصت‌ها و امکاناتی که دراختیار دارد برای پیروزی نامزد مدنظر خود حداکثر تلاش را می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: این شرایط در جامعه آمریکا وجود داشته و دو طرف هم تا حدودی این لابی و نفوذ ایالت‌های محلی را می‌پذیرفتند. اما در این دوره از انتخابات با توجه به رقابت نزدیک و شانه به شانه میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان چه در سطح سیاست و چه در سطح کنگره باعث شده عملا این سیستم انتخاباتی هم دیگر مورد قبول واقع نشود و هر دو طرف به ویژه ترامپ آن را به چالش بکشاند.

مکی پیش بینی شرایط آینده آمریکا را دشوار خواند و گفت: اینکه ترامپ حاضر به پذیرش این نتیجه باشد تاکنون انعطافی در او و کمپین انتخاباتی‌اش دیده نشده است.

وی با اشاره به رد دادخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا در ایالت پنسلوانیا و حتی میشیگان از سوی نهاد‌های قضایی این دو ایالت، اظهار داشت: گر ترامپ بخواهد به اعتراض خود ادامه دهد باید به دیوان عالی برود. دیوان عالی آمریکا اگر چه در دست جریان راست محافظه کار آمریکا است و سه قاضی ارشد دیوان در چهارسال گذشته از سوی دونالد ترامپ انتخاب شده‌اند که آخرین آن‌ها خانم بارت بود، اما به هر حال دیوان هم باید با توجه به قوانین و شواهد موجود تصمیم گیری کرده و به دادخواست رسیدگی کند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: همین دیوان هم هفته گذشته دو رای درباره ثبت ارای پستی به زیان ترامپ صادر کرده است؛ بنابراین پیش بینی وقایع آینده بسیار سخت خواهد بود مگر اینکه این اختلاف و شکاف در جامعه آمریکا به قدری تعمیق پیدا کند که جمهوری خواهان در نهایت پشت ترامپ را خالی کنند و خواستار انتقال قدرت به جوبایدن و کاملا هریس شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۶آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۰۹۹۹۲۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
امریکا باید قانون اساسی خودش رو تغییر بده و در واقع ملزم به این کار هست بخاطر اشکالاتی کمه به وضوح قابل مشاهده ست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
لیبرال ها خیلی وقته که متوجه اشمکالات بنیادین در نظام خودشون شدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
این انتخابات هم شده محل بحث و دعوا و جنگ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
اين ها خيلي وقته با مشكلات و خلا هاي قانوني خودشون روبرو شدن نياز دارن به اين مساله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
قانون اساسي در امريكا بايد تغيير كنه تا اين دست از بحران ها درونش رخ نده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
قانون اساسي امريكا خيلي وقته دچار نقص شده و خودشون هم اين رو فهميدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
ترامپ نميتونه اينده اي براي امريكا داشته باشه و ابن كشور رو دچار مشكل جدي كرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین