پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۱۰۸۵۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین درباره تحقق سند تحول بنیادین تا ۱۴۰۴ گفت: قطعا شیوع کرونا روند کار و اجرای سند تحول را کُند می‌کند، زیرا لازم است که بخش اعظم فعالیت‌ها در مدرسه و با حضور دانش‌آموزان و معلمان اتفاق بیفتد که اکنون این شرایط را در اختیار نداریم.
شعار سال: مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین درباره بخش‌هایی از سند تحول که با شیوع کرونا ویروس معلق مانده و یا سعی شده از طریق آموزش مجازی دنبال شود، گفت: سند تحول بنیادین ۱۳۱ راهکار عملیاتی دارد که این راهکار‌ها در شش زیر نظام تقسیم شده و اجرای سند تحول بنیادین به اجرای زیر نظام‌های آن منوط شده است.
 
وی ادامه داد: به طور کلان برای هر کدام از این زیر نظام‌ها، برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده که باید در طول برنامه ششم و هفتم توسعه عملیاتی شود. بخشی از این زیر نظام‌ها در حال اجرا بوده و هست، اما شرایط کرونا یک مقدار وضعیت ما را تغییر داد. در حال حاضر بعضی همکاران درصدد این هستند که یک سری از این راهکار‌ها را متناسب‌سازی کنند تا در فضای مجازی ادامه یابد.

وی با بیان اینکه آموزش پژوهش و پرسشگری که یکی از بند‌های سند تحول است، حتی از طریق آموزش مجازی نیز قابل پیگیری است، گفت: اکنون که دانش‌آموزان در مدرسه نیستند، همکاران ما در تلاش هستند، شرایطی را به وجود بیاورند تا همین تکالیفی که از کلاس اول تا پایه دوازدهم به دانش‌آموزان می‌دهند، مبتنی بر کار‌های پژوهشی و تحقیقی باشد. از این رو معلمان باید متناسب با شرایط سنی دانش‌آموزان سوالاتی را مطرح کنند و از آن‌ها بخواهند حالا که در خانه هستند، روی این موضوعات تحقیق کنند و بعد در شبکه‌های مجازی مانند شاد بارگذاری کنند. در واقع باید پیش از اینکه معلم درس دهد، دانش‌آموز خودش کنکاش کند و آموزش را فرا بگیرد که در روش‌های جدید به این نوع آموزش یادگیری معکوس می‌گویند. اکنون روش یادگیری معکوس در حال انجام است و برخی از معلمان و دانش‌آموزان از آن استفاده می‌کنند.

مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: یک سری ساخت و ساز فضا و محیط جدید آموزشی هم در حال انجام بود که به همان صورت ادامه دارد. بحث تربیت زیستی دانش‌آموزان در مدرسه و تربیت بدنی نیز که یکی از ساحت‌های مهم تربیتی است؛ نیازمند حضور دانش‌آموزان در مدرسه بوده است. موضوع تربیت بدنی، زمانی که دانش‌آموزان در مدرسه هستند، تجلی دارد، ولی اکنون که در مدرسه نیستند یک نوع دیگر تجلی خواهد داشت. برای این موضوع یک بسته تحولی تربیت بدنی مطرح شده که تحت عنوان کوچ برای کاهش وزن، چاقی و کنترل وزن دانش‌آموزان بوده که اکنون هم در حال اجرا است.

نوید ادهم درباره مواردی از سند که به خاطر شیوع کرونا فعلا معلق مانده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای بحث تربیت اجتماعی دانش‌آموزان برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که در جمع دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد. به تعبیر دیگر ما اکنون نمی‎توانیم دانش‌آموزان را اردو ببریم و بخشی از این تربیت اجتماعی در همین اردو‌ها اتفاق می‌افتد. یکی از اهداف اردو‌ها تقویت مهارت‌های اجتماعی است، اینکه دانش‌آموزان بتوانند زیستن با یکدیگر را بیاموزند، اما اکنون زمان آموزش آن فراهم نیست.

مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین گفت: در برنامه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین به اردو‌های جهادی و سازندگی اشاره شده که اکنون به خاطر کرونا برگزار نمی‌شود. یا به عنوان مثال برای تقویت هویت ملی دانش‌آموزان به صراحت تاکید شده که پرچم ایران در مدارس برافراشته شود، اما اکنون امکان این‌ها نیست.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از بند‌های سند تحول بنیادین این است که دانش‌آموزان باید یک مهارت را به طور جدی بیاموزد تا اگر به هر دلیلی از سیستم آموزشی جدا شد، بتواند از طریق آن مهارت، شغل داشته و زندگی خود را اداره کند، این موضوع اکنون چقدر محقق شده یا اینکه شیوع کرونا آن را به تعویق انداخته است؟ گفت: این موضوع در قالب بسته‌های تحولی مهارتی تعریف شده است. آموزش مهارت باید در کارگاه باشد، اما اکنون که دانش‌آموزان نمی‌توانند در کارگاه‌ها حضور پیدا کنند، مهارت‌هایی تقویت خواهد شد که فراگرفتن آن در منزل یا به صورت سیمولیشن قابل انجام است. قطعا روند کار کُند شده و این شرایط آسیب خواهد زد، زیرا بخش اعظم فعالیت‌ها در درون مدرسه باید اتفاق بیفتد. هرچند تلاش شده در شبکه شاد برخی اقدامات صورت بگیرد، اما از این جهت مشکل خواهیم داشت.
 
شعار سال با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:20ابان1399،کدخبر:165400،www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
وزارت خونه تو اوليه هاي خودش مونده اين ها براي از ما بهترونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
به نظر من مانور دادن روي پرورش بيشتر از اموزش ميتونه نسل بهتري براي ما ايجاد كنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
محتواي اين سند رو از كجا ميشه خوند؟ الان تا 4 سال ديگه ما به كجا رسيديم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
دانش اموزان به ولنگار ترين عصر اموزشي خودشون رسيدن و كسي هم نقد نميكنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
این آموزش ها برای ایران زوده ما از اولیه هاش موندیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
هويت ملي دانشجويان و دانش اموزان در ايران در تيررس رسانه هاي خارجي قرار داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
در بحث اموزش در مدارس فوق حرفه اي مون شايد بتونيم اين مسائل رو مطرح كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین