پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۴۳۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
سروش، شبستری، یوسفی‌اشکوری و فعالان ملی مذهبی در پی درگذشت داوود فیرحی پیام تسلیت گفتند.
شعارسال: پیام‌های عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و حسن یوسفی اشکوری به مناسبت درگذشت داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌ی اندیشه سیاسی را در ادامه می‌خوانید:

پیام عبدالکریم سروش:

انا لله و انا الیه راجعون

دکتر داود فیرحی به دیار باقی شتافت.

اندوه و نا آرامی خود را در رحلت آن دانشمند نیکو خصال نمی‌توانم پنهان کنم. خدایش بیامرزاد که در اندیشیدن دلیر و توانا بود؛ و برای گشودن معضلات فکری و سیاسی ایران امروز و آشتی دادن دین و قانون و آزادی شجاعانه و فروتنانه تلاش‌هایی مبارک کرد و اگر چشم روزگار بر او حسد نمی‌برد و پای وجودش در گل عدم فرو نمی‌رفت بسا که سیر و سلوک سیاست اندیشی‌هایش مائده معرفت ما را رنگین‌تر می‌کرد.

اینک جز دنبال کردن راه او و بهره بردن از میراث او و گل چیدن از گلستان افکار او و غرس نهال‌های نو در میان گلزار او چه می‌توانیم کرد؟

درود خدا بر او و بر همه غمخواران و راهگشایان و نیک اندیشان این مرز و بوم باد



پیام محمد مجتهد شبستری:

در سوگ دکتر فیرحی عزیز

با تأثر و تأسف فراوان استاد ارزشمندی را از دست دادیم که با پژوهش‌های رهگشا و سعۀ صدر مثال‌زدنی‌اش، مطالعات دینی و سیاسی دهه‌های اخیر ایران را غنا می‌بخشید و در تکامل فرهنگی جامعۀ ما اثر می‌گذاشت. فقدان این پژوهشگر گرانقدر را به خانواده گرامیشان و همۀ علاقمندان به راه و رسم آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

پیام حسن یوسفی اشکوری:

اندوه درگذشت یک دوست

خبر رسید که محقق ارجمند دکتر داود فیرحی درگذشت. این ویروس لعنتی چه عزیزانی را از ما می‌گیرد! فیرحی دانش آموخته حوزه و دانشگاه بود و در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. او در اوج شکوفایی علمی و پژوهشی بود که در ۵۶ سالگی چشم از جهان فروبست. چه عمر کوتاه و در عین حال پر ثمری!

چند بار به مناسبتی‌هایی نوشته ام که کسانی می‌توانند در تفکر دینی سنتی نوآوری بکنند و به اندیشه‌های تازه و خلاق و کارآمد در قلمرو دین و جامعه و سیاست برسند که دو فرهنگه باشند یعنی هم با معارف سنتی اسلامی آگاه باشند و هم کم و بیش مجهز به معارف نوین باشند و از «امتزاج افق ها» سنتز‌های تازه و تحول آفرین استخراج کنند. فیرحی یکی از مصادیق چنین متفکران بود. او هرچند به صفت روشنفکری و یا نواندیشی دینی شهره نبود و ادعایی هم نداشت، ولی یکی از نقاط قوت او پژوهشگری بود و گفتن ندارد که «پژوهش»، به معنای دقیق و متعارف کلمه، دستمایه اولیه هر نوع نواندیشی و نوآوری در حیطه اسلام و تجدد است. پژوهش‌های بسیار مفید فیرحی از منابع بسیار خوب و پر ارج این استاد فقید برای عموم نواندیشان مصلح معاصر است.

در این باب سخن بسیار است و باید در جایی حق این دوست عزیز و فقید را ادا کرد.

فعلا آنچه می‌توان با دریغ و درد گفت، این است که: مرگ چنین خواجه نه مرگی است خرد! اندوه این عزیز را به خانواده و بستگان و دوستانش تسلیت می‌گویم. برای آن عزیز رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان شکیبایی و پاداش نیکو آرزو می‌کنم.

پیام فعالان ملی مذهبی

بعد از این نور به آفاق دهم از دل خویش
که به خورشید رسیدیم و غبار آخر شد

دریغ و صد افسوس که درخت وجود دکتر داوود فیرحی استاد برجسته حقوق و اندیشه سیاسی در اسلام، در اوج بالندگی و ثمردهی دچار خزان شد و یاران و شاگردانش از فوران چشمه فیاض اخلاق و معرفت‌اش محروم شدند.

سوگی که به‌سرعت، اندیشه‌ورزان ایران را فراگرفته نشان‌دهنده‌ی تاثیرگذاری وسیع پژوهش‌های استاد در زمینه‌ی سیر تکوین فقه و حقوق اسلامی و راز گشایی از حکومت فقیهان است. یقیناً روح بی‌قرار و حق‌طلب ایشان در جوار رحمت حق، قرین آرامش ابدی خواهدبود.

امید آنکه شاگردانی که پروراندند، ادامه‌دهنده راه و منش خیرخواه و حق‌جوی ایشان گردند.

ضایعه درگذشت استاد داوود فیرحی را به ملت ایران و جامعه دانشگاهیان و شاگردان و یاران و بستگان، تسلیت عرض می‌کنیم.

مید احراری، عباس پوراظهری، حبیب‌الله پیمان، مسعود پدرام، سعید درودی، علیرضا رجایی، رضا رییس‌طوسی، حسین رفیعی، بهمن رضاخانی، احمد زیدآبادی، حامد سحابی، احسان شریعتی، محمود شاه‌حسینی، فیروزه صابر، کیوان صمیمی، طاهره طالقانی (بسته نگار)، امیر طیرانی، امیرنظام‌الدین قهاری، محمود عمرانی، فاطمه گوارایی، مینو مرتاضی لنگرودی، محمد محمدی اردهالی، سعید مدنی، ناصر هاشمی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۶۷۸۷۵، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
خدا رحمتش کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
کسانی نامه نوشتند که سالها در سکوت خبری بودند این نشان دهنده از دست دادن فردی آگاه و روشنفکر است . خدایش بیامرزد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
ادم با پيام هاي اين بزرگان تازه ميفهمه كه ايشون چقدر مقام والايي در دنيا داشته و ما ايشون رو نميشناختيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین