پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۶۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
اولین امام جمعه مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دار فانی را وداع گفت.
شعار سال: حجت الاسلام قربانعلی شهمیری، نماینده دوره اول استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری، امام جمعه شهر‌های یاسوج و کاشمر دار فانی را وداع گفت.

در ادامه فرازی از زندگی نامه این عالم مجاهد را مشاهده کنید:
حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی شهمیری در سال ۱۳۱۸ش در روستای مسلم آباد (شاه آباد سابق) نیشابور، در خانواده‌ای کشاورز، مستضعف و مذهبی به دنیا آمد. پدرش به شغل کشاورزی اشتغال داشت و بسیار متدین بود و از زمان اصلاحات ارضی، از کشاورزی کناره گرفت، تحصیلات ابتدایی و قرآن را در مکتبخانه‌های روستایی فرا گرفت و همزمان در کار کشاورزی به پدرش کمک می‌کرد.

در چهارده سالگی به تشویق دایی اش (ملاعبدالخالق) که روحانی و امام جماعت روستا بود و موافقت والدینش برای تحصیلات علوم دینی به مدرسه‌ی گلشن نیشابور رفت و در مدت دو سال در حوزه‌ی مذکور کتاب جامع المقدمات و سیوطی را فراگرفت. آنگاه در سال ۱۳۳۳ش برای ادامه‌ی تحصیل به مشهد مقدس مشرف شد.

در حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد از محضر اساتیدی، چون ادیب نیشابوری، حجت و آیت الله صالحی مازندرانی، دروس نحو، منطق و معانی بیان را فراگرفت. معالم را از محضر یک استاد خصوصی استفاده کرد و جلدین لمعه را از محضر مرحوم حاج میرزا احمد مدرس آموخت و سپس در محضر عالمانی، چون مرحوم حاج شیخ غلامحسین ترک، آیت الله وحید خراسانی و فرید نهاوندی، رسائل و مکاسب را فرا گرفت. جلدین کفایه را از محضر آیت الله العظمی حسین وحید خراسانی که آن روز‌ها در حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد تدریس می‌کرد، استفاده کرد.

سپس به تحصیل دروس خارج فقه و اصول پرداخت و از محضر آیت الله العظمی سیدمحمد هادی میلانی (ره) و آیت الله العظمی وحید خراسانی استفاده کرد و در فلسفه از درس حضرت آیت الله محمدی گیلانی و استاد جعفر سبحانی بهره‌مند شد.

سپس به تدریس دروس دینی پرداخت و کتاب‌های معالم الاصول، شرح لمعه، مکاسب، جلدین کفایة الاصول، بدایة الحکمه و نهایة الحکمه، شرح باب حادی عشر را تدریس کرده و در حال حاضر نیز مشغول تدریس عروة الوثقی در حد مستمسک آیت الله حکیم و تنقیح بحث مرحوم آیت الله خویی می‌باشد.

از حوزه‌های محل تدریسش می‌توان حوزه‌های علمیه‌ی زابل، یاسوج، کاشمر و قم را نام برد. او از حضرت امام خمینی اجازه‌ی دخالت در امور حسبیه و شرعیه دریافت کرد. او فعالیت‌های سیاسی اش را از سال ۱۳۴۲ ش از طریق پخش اطلاعیه‌های امام و مراجع عالیقدر و همچنین توزیع نوار و تشکیل جلسات سیاسی با دوستان هم فکر، برای مبارزه با رژیم شاهنشاهی و پیشبرد نهضت اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آغاز کرد و به این خاطر یک بار بازداشت شد. پس از آزادی حضرت امام از زندان، به قصد زیارت معظم له از مشهد مقدس به قم رفت و با امام خمینی (ره) دیدار کرد.

پس از آن نیز مبارزات سیاسی خود را از طریق ایراد سخنرانی و پخش اعلامیه‌های امام خمینی ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طی حکمی از سوی آیت الله مؤمن، حدود شش ماه در کمیته‌ی انقلاب اسلامی آستارا مشغول خدمت شد.

یک سال نیز به عنوان امام جمعه زابل انجام وظیفه کرد. از سال ۱۳۵۹، به عنوان امام جمعه‌ی یاسوج، مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد منصوب شد و مدت هشت سال تا ۱۳۶۷ش در آن سمت بود، در مدت امامت جمعه در آن استان، در تمام دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور می‌یافت.

از دیگر مشاغل ایشان در شهر یاسوج می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: رئیس دفتر نمایندگی امام خمینی (ره) در بنیاد مسکن، دبیر هیئت مدیره‌ی هلال احمر، رئیس شورای کمیته‌ی امداد امام خمینی (ره)، رئیس شورای هماهنگی نهاد‌های انقلاب اسلامی، رئیس انجمن حمایت از زندانیان، عضویت در ستاد پشتیبانی از جبهه و جنگ، جذب و هدایت کمک‌های مردمی به جبهه‌های جنگ، نام برد.

ایشان در اولین دوره‌ی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان کهکیلویه و بویراحمد نامزد نمایندگی شد و توانست با کسب اکثریت آرا به آن مجلس راه یابد. در ۱۳۶۷ش به سمت امامت جمعه شهرستان کاشمر در استان خراسان منصوب شد.

از اقدامات عام المنفعه‌ی مرحوم شهمیری می‌توان به تأسیس حوزهی علمیه‌ی ولیعصر و مدیریت آن، احداث مصلای امام خمینی (ره)، احداث مسجد حضرت ابوالفضل، همکاری در تأسیس دانشگاه آزاد و پیام نور در کاشمر، همکاری با سازمان اوقاف و امور خیریه در تجدید بنای مسجد عتیق، تأسیس مدرسه‌ی علمیه‌ی امام خمینی (ره) در کوه سرخ، تأسیس کانون قرآن، احیا و احداث چندین مسجد دیگر، تشکیل جلسات تفسیر اشاره کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری تحلیلی صبح زاگرس، تاریخ انتشار: 23 آبان 1399، کد خبر: 165964،  www.sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
ممنون از شعار سال برای یادبود بزرگانی که شاید اگر یاشون رو زنده نگه ندارین به اسانی از یاد ها می روند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
ياسوج و كاشمر هيچ وقت ايشون رو از ياد نميبرن هم ما قديمي ها هم نسل هاي جديد از ايشون خاطره دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین