پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
عضو کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بازار بورس شد.
شعار سال: سید مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام روحانی خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بازار بورس شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری

با سلام به استحضار می‌رساند:

بازار بورس تهران در وضعیت اسفناکی به سر می‌برد و متولیان امر برخلاف تمام توصیه‌های کارشناسان با بی تدبیری تمام، این فرصت بی نظیر را به تهدیدی تبدیل و از ارائۀ راه حل بازمانده اند.

این موضوع از سه جهت حائز اهمیت و قابل پیگیری است:

۱- بازار سرمایه، یکی از ارکان اصلی و زیربنایی مالی و اقتصادی کشور است و هرگونه نوسان و خلل در آن، بر شاخص‌های کلان اقتصادی تاثیر مستقیمِ کوتاه و بلند مدت خواهد داشت.

در این مدت متولیان بازار سهام تصمیماتی اتخاذ و مسیری را پیموده اند که این بازار، به عنوان پیشانی و معرض اقتصاد کشور، علی رغم اقبال تاریخی عامّۀ مردم و حمایت‌های همه جانبه، با صعود غیرعادی و سقوطی شدید مواجه گردید. این نوسانات و تکانه‌های عظیم در ماه‌های آتی تأثیر مخربی بر اقتصاد کلان خصوصا در تشدید تورم و رکود تورمی، کاهش نرخ تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات و دیگر شاخص‌های کلان بویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید خواهد داشت.

۲- تعداد کثیری از هموطنان، با تمام سرمایه، دارایی و پس انداز خویش و با اطمینان به وعده‌های مسئولین و متولیان اقتصاد کشور، وارد بازار سهام شده اند و در ماه‌های تیر و مرداد، اقدام به خرید سهام شرکت‌های بورسی، خصوصا سهام شرکت‌ها و صندوق‌های دولتی معتبر با قیمت‌های گران نموده و هم اکنون شاهد از بین رفتن سرمایه و دارایی خویش اند.

همچنین وضعیت حدود ۴۹ میلیون نفر دارندۀ سهام عدالت که بنا بر وعدۀ مسئولان، به امید کسب منفعت ناچیز و گشایشی اندک در این شرایط سخت اقتصادی، اقدام به عرضۀ سهام خود به دو روش مستقیم و غیر مستقیم نموده بودند نیز در ابهام کامل است و مشخص نیست که چه بر سر دارایی آن‌ها خواهد آمد.

در حقیقت مسیر طی شده در بازار بورس باعث تضییع و از بین رفتن ده‌ها هزار میلیارد از اموال و دارایی جمع کثیری از هموطنان، اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت‌ها شده است که در آینده صدمات ثانویۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سوء مدیریت بیشتر مشخص خواهد گردید.

۳- به دلیل حمایت همه جانبۀ متولیان امر و مسئولان از بازار سرمایه و هدایت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در آن، وضعیت فعلی بازار سهام موجب یأس و نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به نهاد‌های اجرایی و نظارتی کشور شده است. صاحب چند میلیون از کد‌های جدید معاملاتی مردم شریف و زحمت کشی اند که بر اساس اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق و دارایی شان به بازار سهام وارد و هم اکنون احساس می‌کنند که از اعتماد آنان سوء استفاده شده است و دستگاه‌های ذینفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخ گویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.

با عنایت به توضیحات یادشده، به دلیل:

- صدمه و لطمۀ عمده به اقتصاد ملی، بر اثر سوء مدیریت و سوء تدبیر در بازار بورس.

- از بین رفتن مبالغ کلانی از نقدینگی و سرمایۀ هموطنان.

- تضییع حجم انبوهی از دارایی‌های مالی و ریالی اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی.

- سوء استفاده از اعتماد عمومی و تضعیف پیوند مردم و حاکمیت که اثرات ثانویه خواهد داشت.

از جناب عالی درخواست می‌گردد نسبت برای پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی‌های هموطنان در بازار سهام، و نیز تعیین تکلیف خاطیان و کسانی که با اتخاذ تصمیمات و تدابیر اشتباه موجب ایجاد این حجم عظیم از خسارات مادی و معنوی در سطح ملی شده اند، دستور مقتضی صادر فرمایید.

 توفیقات شما را در خدمت به مردم از درگاه خداوند منان خواهانم.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۳۷۱۸۲۰۳، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین