پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۱۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
نشست خبری حسن روحانی با رسانه‌ها این بار با تعداد اندکی از رسانه‌ها برگزار شد که شاید این آخرین حضور رئیس دولت دوازدهم در جمع کوچک خبرنگاران بود.
شعار سال: او در ابتدای نشست مانند همیشه به دستاورد‌های دولت خود اشاره کرد و البته گفت که بالاترین رشد اقتصادی را در سال ۹۵ اقتصاد کشور تجربه کرده است. اما او مانند سایر روسای جمهوری کشور به رکورد‌های منفی خود مانند رکورد سه سال پیاپی تورم بالا در اقتصاد اشاره‌ای نکرد. با این همه، اما روحانی همچنان از اینکه تنها می‌توان به دولت ناسزا گفت و در امان بود انتقاد داشت که البته در جای خود به جاست هر چند وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اختیارات دولت در دفاع از زندانیان و یا مواردی از این دست تنها به پاسخی کلی اکتفا کرد هرچند که شاید اگر دور دیگری در کار بود شاید موضع مردم پسندانه تری از سوی رئیس جمهوری بیان می‫شد. با این همه انتظار می‫رفت همانطور که حسن روحانی در برابر ناعدالتی در خصوص تبعات انتقاد از او و سایر نهاد‌ها به حق سکوت نکرد در خصوص مطالبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم نیز همچنان زبان رساتری داشت که البته چنین نشد.

روحانی گفت آیا کسی جرات دارد به نیرو‌های مسلح و قوه قضائیه توهین کند؟ بکند ببینید فردایش چند نفر احضار می‌شوند! ولی اگر به دولت توهین کنند، ارتقا مقام پیدا می‌کنند. همچنین او در بخش دیگری از سخنانش گفت: مخالفان دولت با مخالفان جهانی ایران همسو هستند، عده‌ای در داخل می‌خواستند برجام را از بین ببرند، ولی ما نگذاشتیم.

وی افزود: بعضی‌ها گفتند خوب است تحریم‌ها ۵ سال دیگر هم ادامه پیدا کند؛ نمی‫گذارم عده‌ای پایان تحریم‌ها را عقب بیندازند.

با این همه، اما موضوعات بسیاری در این نشست مطرح شد که خلاصه‌ای از آن را می‫خوانید.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با یادآوری اینکه هفت‌ماه و چند روز از فرصت دولت باقیمانده است، اظهار کرد: خدا را شاکرم که بار مسئولیت دولت را در سخت‌ترین شرایط قرن اخیر به عهده ما گذاشت و شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت، سخت‌ترین اوضاع را برای ملت ما به وجود آورده است.

وی افزود: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

به گزارش ایسنا روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته‌ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود. البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود، اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند.
تلاش ما این است قیمت‫ها برای مردم قابل تحمل باشد

رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما درباره وجود نوسانات در قیمت‌های کالا‌های مختلف اظهار کرد: اینکه مردم در زندگی و کالا‌های روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است مردم باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین منابع ارزی ما در کشور‌های دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالا‌ها به دلیل تاخیر در ورود برخی نهاده‌های دامی بود.

وی گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالا‌هایی مواجه بودیم، اما در این سال‫ها با کمبود مواجه نیستیم، اما با گرانی‌هایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

لایحه بودجه ۱۴۰۰به نفع اقشار فرودست جامعه است

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه پس از ارائه بودجه به مجلس فارغ از تمام حاشیه‌هایی که نحوه ارائه و دریافت آن داشته است، اکثر نمایندگان در اظهار نظر‌هایی که نسبت به مفاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارند انتقاد‌هایی را مطرح می‌کنند که شاخ ۸ ص‌ترین آن حسابی است که دولت بر روی درآمد ناشی از فروش نفت و یا نرخ ارز باز کرده است، یا این که می‌گویند دردسر‌های این بودجه را دولت بعدی خواهد کشید و به همین دلیل بدون برنامه ریزی تنظیم شده است، نظر دولت درباره آن چیست، گفت: ما برای بودجه نقطه ضعف قائل نیستیم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان که دنبال نقطه ضعف آن هستنند، بروند و این‌ها را پیدا کنند. البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا می‌کند. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم‫گیری کند.

مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریم‌ها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و «‫آیا امکان دارد با بایدن درصورت لغو تحریم‌ها دیدار کنید؟ یا اینکه گفتگو‌ها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام می‫دهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.

یک دقیقه تاخیر در شکستن تحریم حرام است

رئیس جمهوری افزود: اگر صحبت‌های من در جلسات دولت پخش شود مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا می‫کنم؛ میلیون‫ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار می‫کنند و منظور از دولت فقط رئیس جمهوری نیست. همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تاخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را می‫گویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه، نیرو‌های مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی‫اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم.

روحانی گفت: نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله می‫کنیم و به سایرین حمله نمی‫کنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضائیه و نیرو‌های مسلح توهین کند؟ اگر جرات می‫کند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.

مصوبه کاهش تاثیرات تحریم‌های را مفید نمی‫دانم

روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه دولت برای مصوبه مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی چه اقدامی دارد، گفت: البته دولت قبلا موضوع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخص من نیست دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل را ما در سال گذشته انجام دادیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد.
وی تصریح کرد: تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرای خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌خواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد.
 
همانطور که نمایندگان هم گفتند که می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود

وی ادامه داد: البته که شکستن تحریم عامل اصلی‌اش قدرت مردم ما و مقاومت و تاب‌آوری آن‌ها است، با ایجاد مشکلات در سال‌های اخیر دشمن خوشحال شد و می‌خواست که مردم تسلیم شوند، اما آنچه که باعث پیروزی ما شد مقاومت مردم است. اگر هم ما هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از مردم این کار را پیش بردیم. ما معتقد هستیم که شکستن تحریم ایران، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق ملت ما است، امیدوارم که دولت و مجلس با کمک همدیگر هرچه سریع‌تر آن را اجرا کنند و آن ثمره و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت ایجاد شد را محقق کنند.

بازگشت به توافق قوی‫تر حرف ترامپ بود

وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه بایدن میخواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قویتر باشد. اینکه حرف ترامپ بود نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم.

رئیس جمهوری گفت:، اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه این‌ها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه‌ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا، چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرف‌ها را می‌زد؛ بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.

از حساسیت‫ها برابر اعدام «زم» برداشت می‌شود، او برای آن‌ها کار می‫کرد

رئیس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم‌خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضائیه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و اینکه حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خوشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این چیزی خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نیست که در این کشور که ما قانون اعدام داریم و مجازات می‌کنیم این کشور‌ها در برابر این یک مورد، اینگونه نگرانی و حساسیت نشان می‌دهند اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آن‌ها کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در برخی موارد حساسیت نشان می‌دهند و ما هم حساسیم و در برخی مواردی که در فرانسه رخ می‌دهد یا مثلاً ممکن است در آلمان رخ دهد، حساسیم و اعلام نظر می‌کنیم. ما هم ناخشنودی‌هایی از کار‌هایی که برخی دولت‌ها در اروپا انجام می‌دهند داریم که اعلام می‌کنیم.

روحانی افزود: همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید در روابط خود اعلام نظر کنیم این فردی که اعدام شده بدون حکم دادگاه نبود و بنابراین آنان به حکم و قوه قضائیه ایراد دارند که آزادند اعلام نظر کنند و ما هم بر طبق قوانین خود عمل می‌کنیم و بعید میدانم که این مسئله به روابط ایران و اروپا لطمه‌ای بزند.

اختیارات رئیس جمهوری از اصل ۱۳۱ قانون اساسی بی اثر شده است

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد درباره حمایت‌های رهبری از رئیس جمهوری و علت عدم استفاده رئیس‌جمهوری از اختیارات خود در زمینه تذکر درخصوص بازداشت‌ها و مسائل حقوق بشری، گفت: رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی که دارند از دولت حمایت میکنند، اما اینکه اختیارات رئیس جمهوری چقدر است و چقدر از آن استفاده میکند در قانون اساسی آمده است. شما به موردی درباره قوه دیگر اشاره می‫کنید و می‫گویید که قوه قضائیه کسی را زندان کرده یا کسی را محاکمه کرده و شما چرا از اختیارات خود استفاده نکردید؟

وی افزود: موارد بسیاری وجود دارد که از طریق وزارت دادگستری اقدام میکنم و اینگونه نیست که ما همه موضوعات را رسانه‌ای کنیم و معمولا شکایاتی که به من می‌رسد، اگر نکته قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، آن را به وزیر دادگستری ارجاع می‫دهم و او نیز با قوه قضائیه و گاهی با شخص رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کند، اما در عین حال وظایف رئیس جمهوری مشخص و روشن است؛ جایی رئیس‌جمهوری می‌تواند به قوه قضائیه طبق اصل ۱۱۳ اختیار دهد که ببیند قانون اساسی در حال نقض است که آن هم با تفسیری که در سال ۱۳۹۱توسط شورای نگهبان انجام شده، این اصل بی اثر شده است؛ قبلا مورادی بوده که رئیس جمهوری به قوه قضائیه تذکر داده است و این قوه به شورای نگهبان نامه نوشته و این شورا گفته که طبق اصل ۱۱۳ حق رئیس جمهوری است که تذکر و اخطار قانون اساسی بدهد، اما در سال ۹۱ نظر شورای نگهبان تغییر کرده است و بر مبنای تفسیر جدید این شورا، اصل ۱۱۳ بی اثر شده است.

رئیس جمهوری گفت: به نظر من وقتی مردم به رئیس جمهوری رای می‫دهند، بر مبنای اصول قانون اساسی است. زمانی اصلی چند پهلو وجود دارد باید آن را تفسیر کنیم، اما در زمینه اصولی که روشن و واضح است و در سال‫های قبل هم به آن‌ها عمل شده، باید عمل شود.

روحانی با بیان اینکه «هرجا که طبق قانون اساسی در اختیارات من بوده است، اقدامات لازم را انجام داده‌ام.» خاطر نشان کرد: در هر موردی که دیدم برخلاف قانون اساسی عمل شده علی‫رغم این تفسیر، باز هم تذکر کتبی داده‫ام، اما در پاسخ‫هایی که به تذکرات رئیس‌جمهوری از سایر قوا و حتی در شورای نگهبان دریافت می‌کنم، به تفسیر سال ۹۱ این شورا استناد می‌شود.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:25آذر1399،www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
بدي روحاني اينه كه مذاكره رو يك رويا مكي بينه و براش حاضره از همه چي بگذره
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
چهار سال با برجام سه و نیم سال با تحریم و لغو برجام و شش ماه باقی هم با بازگشت به برجام ملت را پیچاندند مثل کودک دبستانی می مانند که هیچ کار دیگری بلد نیستند وقتی ما با بانکهای ربوی با خدا در حال جنگیم با دروغگویی مسئولان دشمنی خدا را به جان خریده ایم با اسراف و ولخرجی دولتمردان و عده ای خاص خود ذا از دوستی خداوند عز و جل محروم ساخته ایم انگاه چشم دوخته ایم تا یک نفر از امریکا با لغو تحریم ها مشکلات ما را حل کند و ما را به نان و نوایی برساند . یدالله فوق ایدیهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
ایران بلاخره داره از دوران رکود و منزوی بودن خودش عبور می‌کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین