پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۷۶۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: به هر میزانی که در حوزه آموزش ما با قدرت عمل کرده‌ایم به همان میزان در پیوند با صنعت جزو کشور‌های ضعیف بوده‌ایم.

شعار سال: غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پانزدهمین نشست ارتباط صنعت و دانشگاه که امروز بیست و ششم آذر ماه برگزار شد؛ گفت: با توجه به تجربیات میدانی که دارم به این نتیجه رسیده‌ام که باید تغییراتی را برای افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم. به هر میزانی که در حوزه آموزش ما با قدرت عمل کرده‌ایم به همان میزان در پیوند با صنعت جزء کشور‌های ضعیف بوده‌ایم.
 
وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که ما نه تنها رو به بهبود نبوده‌‍ایم بلکه ضعف‌ها را هم جبران نکرده‌ایم. ما وظیفه داریم وظایف هیئت علمی دانشگاه‌ها را اصلاح کنیم. در حقیقت  لازم است زمانی را که اساتید در صنعت به فعالیت می‌پردازند  را به عنوان زمان موظفی در آیین نامه‌‎ها مورد توجه قرار دهیم.
 
رحیمی اظهار کرد: برخی رشته‌ها به لحاظ آمایش باید متوقف شوند در این صورت اساتید آن حوزه وارد حوزه پژوهشی خواهند شد، در این صورت ارتباط صنعت و دانشگاه افزایش می‌یابد که این تقویت ساختار یافته است. علاوه بر آن دانشگاه‌ها باید حضور فیزیکی در صنعت داشته باشند همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه باید ساختار یافته شود به طوری که ارتباط موسسه با صنعت محقق شود نه اینکه فرد به تنهایی با صنعت ارتباط برقرار کند گرچه نقش استاد محوری ضروری است، اما خیلی از ارتباطات را لازم است موسسه برقرار کند.
 
وی با بیان اینکه استخراج موضوعاتی که برای جامعه و صنعت جاذبه دارند و مورد نیاز است با مطالعات میدانی به دست می‌آید؛ تصریح کرد: در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم، بهتر است در تجارب بین‌المللی به صورت مصداقی و موضوعی به بررسی دانشگاه‌های موفق در ارتباط با صنعت بپردازیم. در حقیقت تجارب بین‌المللی هیچ گاه منسوخ نمی‌شوند، زیرا موسسات بین‌المللی نیز هر ساله به کسب تجربه می‌پردازند.
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم دانشگاه‌ها باید به صورت سیستماتیک اصلاح شوند تا از افراد خلاق برای افزایش ارتباط صنعت با دانشگاه استفاده کنند به طوری که افراد موفق در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حضور یابند و به ارائه تجربیات بپردازند.
 
رحیمی با اشاره به اینکه زمینه‌های جذب اعتبار پژوهش‌های صنعتی ضعیف است؛ افزود: این قابلیت باید بالا برود، زیرا تا زمانی که قوت نگیرد ما موفق نخواهیم شد علاوه بر آن لازم است در آئین‌نامه‌های دیگر مانند آئین‌نامه ارتقا و اجرایی اصلاحاتی در جهت افزایش ارتباط دانشگاه و اعضای هیئت علمی با صنعت دیده شود. در این ارتباط روش انجام پژوهش نیز لازم است اصلاح شود به طوری که با استاندارد‌های بین‌المللی باشد. بنده معتقدم برای حقوق اساتید باید یک حقوق پایه در نظر گرفت و بقیه حقوق آن‌ها را از طریق گرنت و طرح‌های پژوهشی که در آن‌ها شرکت می‌کنند، تامین کنیم.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به آمار اگر ما ۵۰ درصد هیئت علمی خود را حذف کنیم، کمتر از ۱۰ درصد توفیقات پژوهشی کاسته می‌شود بنابراین این تعداد از اعضای هیئت علمی مشارکتی در فعالیت‌های پژوهشی ندارند و این آسیب بسیاری به همراه دارد. البته بنده معتقد هستم که تعداد کمی از اعضای هیئت علمی وجود دارند که بسیار استاد خوبی هستند، اما در حوزه پژوهشی نمی‌توانند خیلی فعالیت داشته باشند. به نظر بنده این اعضا بهتر است در دو مقطع دبیرستان و در نهایت کارشناسی فعال باشند و در حوزه تحصیلات تکمیلی ورود نکنند.
 
رحیمی با بیان اینکه همچنین از جانب ما نیز لازم است تغییراتی ایجاد شود به طوری که سامانه ساتع و معدن اصلاح شود تا ارتباط به صورت قوی شکل گیرد؛ خاطرنشان کرد: باید در صنعت و شرکت‌های بزرگی آرندی به معنای واقعی شکل گیرد در نتیجه آن‌ها باید تقویت شوند تا یکی از مهمترین رسالت‌ها که ارتباط با دانشگاه است، محقق شود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو  ، تاریخ انتشار:  26 آذر  1399  ، کدخبر: 898053، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
واقعاً مشکل دانشگاهی ها با صنعت چیه که انقدر پافشاری‌ می‌کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین