پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۷۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از موضوعاتی که نمایندگان در طرح اصلاح قانون انتخابات مطرح کرده و ساعت‌ها برای آن وقت گذاشته‌اند دغدغه و مطالبات مردم و گروه‌های سیاسی نیست و باید مشکلات و چالش‌های مهم‌تری در دستور کار نمایندگان و مجلس قرار بگیرد.

شعار سال: «جلال میرزایی»  با بیان قانونگذاری و یا اصلاح قوانین باید در راستای تقویت اعتماد عمومی انجام شود، گفت: در حالی که رفع مشکلات اقتصادی مردم باید در اولویت کار مجلس باشد نمایندگان وقت زیادی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گذاشته‌اند، موضوعی که علیرغم اظهارات نمایندگان ارتباط چندانی با معیشت مردم ندارد.
 
نماینده سابق ایلام بیان داشت: برای اصلاح قانون انتخابات و یا هر قانون دیگری باید چالش‌ها و انتقادهایی که نسبت به آن وجود دارد بررسی شود، این گونه نیست که صرفا برای ارائه کارنامه به دنبال طرح یک قانون باشیم.
 
وی با بیان اینکه راه اصلاح قانون این است که نظرات حقوق‌دانان و کارشناسان آن حوزه لحاظ شود، گفت: درست است که در روند ثبت نام‌ها و تایید صلاحیت‌ داوطلبان ریاست جمهوری مشکلاتی وجود دارد اما باید مشکلات مهمتر در این زمینه در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد.
 
میرزایی خاطرنشان کرد: نمایندگان در بررسی این طرح ساعت‌ها برای موضوع سن داوطلبان بحث و گفت و گو کردند در حالی که احزاب، نیروهای سیاسی و حقوقدانان نسبت به سن داوطلبان بحثی مطرح نکرده‌ و ایرادی نگرفته‌اند.
 
نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: در مورد تایید صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری اختلاف نظر و انتقاد بوده است و باید در این زمینه شفاف‌سازی شود و اینگونه نباشد که در دوره‌ای یک فرد را تایید کنند و در دوره بعد تایید نشود. در واقع بیشترین  بحث نسبت به احراز صلاحیت نامزدها بوده است.
 
وی با بیان اینکه دغدغه خاصی در جامعه نسبت به بالا بودن سطح مدرک تحصیلی داوطلبان ریاست جمهوری وجود ندارد، گفت: شایستگی و مدیر بودن مهم‌ترین ویژگی فردی داوطلبان ریاست جمهوری است. در این زمینه باید از تجربه بقیه کشورها همانند فرانسه در تایید صلاحیت‌ها استفاده کنیم و اساتید دانشگاه و صاحب نظران مورد قبول جامعه بتوانند در مورد تایید مدیر بودن نامزدها نظر دهند و این می تواند به تایید صلاحیت‌ها به نهادهای مربوط کمک کند.
 
نماینده سابق ایلام در مجلس اضافه کرد: برای اینکه نهادهای مدنی در جامعه را تقویت کنیم باید به  احزاب و جریانات سیاسی این فرصت را بدهیم که بر اساس ساز و کار حزبی خود بتوانند نامزد مورد نظرشان را معرفی کنند و این اقدام بها دادن به فعالیت تشکیلاتی و حزبی در کشور است.
 
این فعال سیاسی با بیان اینکه مدیریت و اداره مملکت نیاز به برنامه‌ریزی و تخصص دارد، اظهار کرد: برای اینکه کار دسته جمعی را در جامعه نهادینه کنیم باید احزاب سیاسی با برنامه مشخص برای اداره کشور گزینه مورد نظر خود را معرفی کنند و نامزد پست حساس ریاست جمهوری حمایت حزبی داشته باشد و چنین موضوعاتی باید در طرح اصلاح قانون انتخابات لحاظ می‌شد.
 
وی با اشاره به موضوع تابعیت که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت،گفت: ملیت و تابعیت برای شرایط داوطلبان مهم است، اما اگر فردی تابعیت کشوری را دارد و سال‌ها ‌در خارج کشور تحصیل کرده است. این موضوع نباید باعث محرومیت وی از حضور در رقابت‌های انتخاباتی شود، برخی از وزرای ما در عراق متولد شدند و یا برخی از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی، نمایندگان پارلمان‌های محلی هستند.
 
به عنوان یک نماینده هدف از اصلاح قانون انتخابات را نمی‌دانم
 
میرزایی یادآور شد: اصلاح قانون باید در راستای جهت‌دهی به انتخاب فرد شایسته برای مدیریت کشور باشد. فردی که بتواند به توسعه کشور کمک کند. من به عنوان کسی که تجربه حضور در مجلس را دارم و دانش آموخته علوم سیاسی هستم، هدف از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌دانم.
 
نماینده سابق ایلام در مجلس گفت: به نظر می‌رسد، نمایندگان مجلس با ارائه طرح قانون انتخابات به دنبال نشان دادن دستاوردهای برای افکار عمومی هستند، زیرا با شعار حل مشکلات معیشت آمدند و فعلا نتوانستند کارنامه قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند.
 
وی با بیان اینکه مجلس باید در ارائه این طرح نظر قوه مجریه را مد نظر داشته باشد، اظهار داشت: روال قانون‌گذاری این است که نظر مجریان در مورد قوانین لحاظ شود. در واقع قوانینی  که وضع می‌شود، باید ناظر به حل مساله‌ و مشکلی در دستگاه اجرایی باشد و قوانین باید تسهیل کننده امور مرتبط با زندگی مردم باشد. اینگونه نیست که قانونی را بدون اینکه مجریان درخواست تغییر قانون را داشته باشند ساعت‌ها در دستور کار قرار دهیم و وقت مجلس هم گرفته شود.
 
نماینده مجلس دهم با بیان اینکه انتظار جامعه از نمایندگان رفع مشکلات حوزه معیشت است، گفت: مجلس به دنبال تصویب طرح‌های مورد نظر خود است و این رویکرد کمکی به قانون‌گرایی در جامعه و ارتقا جایگاه مجلس در افکار عمومی نمی‌کند.  

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا  ، تاریخ انتشار:  28 آذر  1399  ، کدخبر: 84151511، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
اتفاقا جامعه این روزها دغدغه معیشتی اقتصادی داره که کل این دغدغه در گرو همین اصلاح قانون انتخابات هم هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
هرچيزي نياز نيست دغدغه جامعه باشه معمولا خروجي قانون هاي غلط دغدغه ميشن نه خود قانون هاي غلط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین