پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۴۹۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از ویژگی‌های سند تحول قضاییT جامعیت و اجرایی بودن آن است و این سند یک متن انشایی آرمانی نیست که دچار آفت اجرایی نشدن شود.
شعار سال: غلامحسین اسماعیلی با حضور در بخش خبری ۲۱ سیما، با اشاره به سند تحول قضایی که اخیرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: این سند یک مرامنامه حکمرانی قضایی است که ذیل بیانیه گام دوم انقلاب قرار می‌گیرد.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این سند برای مردم است؛ تنظیم و انتشار این سند خود ابراز اعتماد به مردم و جامعه است.

وی افزود: سند تحول قضایی قطعا مشکلاتی از مردم را حل خواهد کرد؛ ما در این سند ۴۸ چالش را شناسایی کرده‌ایم که ۲۰ چالش اصلی از مشکلات مردم است و این سند راهکار‌های حل این چالش‌ها را پیگیری کرده است.

اسماعیلی افزود: در این سند، اسناد رسمی به‌جای اسناد عادی جایگزین شده است؛ از پذیرش اسناد عادی در مراجع قضایی و ادارات حاکمیتی منع شده و ملاک اسناد رسمی خواهد بود.

وی اظهار کرد: در بحث اطاله دادرسی، با اصلاح قوانین و مقررات، استفاده حداکثری از شورا‌های حل اختلاف و نهاد‌های شبه قضایی و با احیای داوری و میانجیگری، در این سند به اصلاح فرایند شناسایی اموال و دارایی محکومین با استفاده از سامانه‌های جامع اموال و دارایی‌ها و محکومیت‌ها اهتمام ویژه‌ای شده است.

اسماعیلی گفت: یکی از ویژگی‌های سند تحول قضایی جامعیت و اجرایی بودن آن است؛ این سند یک متن انشایی آرمانی نیست که دچار آفت اجرایی نشدن شود.

وی ادامه داد: در این سند برنامه زمان‌بندی، نظام مدیریت و اجراء، نظام راهبری و پایش پیش‌بینی شده است؛ وقتی که سند علاوه بر محتوا و برنامه‌ها، این بسته جامع را طراحی می‌کند یعنی قرار نیست سند روی کاغذ بماند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: به مردم اطمینان می‌دهیم این سند حتما اجرایی خواهد شد؛ هرچند اجرای این سند از زمان انتصاب آیت‌الله رییسی شروع شده و بخش‌هایی از آن اجرایی شده و اکنون به نسخه جامع و ارتقاءیافته با همه ابعاد تبدیل شده که قطعا اجرایی خواهد شد.

اسماعیلی ادامه داد: سند تحول قضایی تاکید فراوانی بر تکریم مردم دارد و چند گام مهم در حوزه شفافیت پیش‌بینی شده است.

وی گفت: هوشمندسازی فرایند‌ها تضمین‌کننده رفع دغدغه مردم در شفافیت است و شفافیت در فرایند دادرسی؛ جلسات، فیلمبرداری و ضبط صوتی و تصویری شود. شفافیت در آراء؛ آرای قضایی با حذف مشخصات محرمانگی و هویت افراد در سامانه‌ها منتشر شود و حقوقدانان و مردم آرای قضات را ببینند. کارشناسی؛ اصلاح فرایند کارشناسی، هوشمندسازی کارشناسی، حذف عوامل انسانی از کارشناسی، استفاده از هیات‌های کارشناسی برنامه‌هایی است که در سند پیش‌بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد:بخش قابل‌توجهی از سند تحول قضایی به رسانه‌ها و آزادی مطبوعات اختصاص دارد و در این دوره از دستگاه قضایی، از هیچ رسانه‌ای شکایت و هیچ رسانه‌ای را تعطیل نکرده‌ایم و دادگاه‌های مطبوعات سعی کرده‌اند با ارفاق و مدارا با تخلفات رسانه‌های برخورد کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با فرایند رسیدگی به تخلفات مطبوعات در این سند رویکرد جدید، شفاف، دقیق و بازتعریف‌شده‌ای پیش‌بینی شده است و تشویق نقد‌های منصفانه جزو برنامه‌های سند تحول قضایی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۷دی۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۱۰۰۷۰۵۳۲۶، isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
دم رییسی گرم که داره این تحولات رو با تمام وحود و از جان گذشتگی خودش انجام میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این سند اگر اگر 50 درصدش تو مملکت اجرایی بشه به معنای واقعی میشه گفت ترکونده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
از ته دلم امیدارم که در زمینه اجرایی هم این سند بتونه شکوفایی خودش رو به اثبات برسونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
تحول در زمینه قضایی با اومدن اقای رییسی ظهور کرد واقعا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین