پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۰۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت که ژنرال شهید سلیمانی، این سرسخت ترین مبارز و دشمن تروریسم، به دستور ترامپ که ادعای واهی مبارزه با تروریسم دارد، به شهادت رسید تا سندی بر رسوایی شعارهای پوچ امریکا در مبارزه با تروریسم باشد.
شعار سال: «حمید بیات» در گفتگو با خبرگزاری «ای دی ان کرونوس» ایتالیا افزود که تنها ایالات متحده آمریکا، رژیم اسرائیل و تروریست‌ها از جمله داعش از این اقدام خرسند شدند چرا که مبارزه با تروریسم که فرماندهی آن را شهید سردار سلیمانی بر عهده داشت موجب شده بود تا ساخته دست آمریکا و اسرائیل درمنطقه یعنی داعش و تروریسم نابود گردد و آمریکا از این موضوع به شدت عصبانی بود.

وی افزود: آمریکا بعد از این ترور تلاش زیادی صورت داد تا با ایجاد تغییرات درمنطقه با هدف گسترش نا امنی و بی ثباتی زمینه را برای ظهور و رشد مجدد داعش در منطقه فراهم کند.

بیات خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت‌ها و مردم منطقه از جمله عراق و سوریه، مقابله با تروریسم و خشونت که در شکل گروههایی، چون داعش ظهور یافته است را با جدیت دنبال می‌کند و برخلاف سیاست‌های آمریکا به دنبال برقراری امنیت و ثبات با حضور و مشارکت کشور‌های منطقه است.

او در خصوص احتمال بازگشت آمریکا به برجام هم تصریح کرد: ما به عملکرد‌ها نگاه می‌کنیم و نه گفته ها؛ دولت جو بایدن باید با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ ومتوقف کردن جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران حسن نیت خود را ثابت کند.

سفیر کشورمان افزود: آمریکای بایدن، اگر تصمیم به بازگشت به تعهدات خود بگیرد و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را رفع کند، به نحوی که اثرات آن در زندگی مردم ایران مشاهده شود، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای کامل تعهدات خود باز خواهد گشت.

وی خاطر نشان کرد: شکل گیری این روند می‌تواند به گامی مثبت در جهت تقویت مجدد دیپلماسی چندجانبه گرایی و حفظ تعهدات بین المللی منجر شود.

متن کامل این مصاحبه از این قرار است:

سوم ژانویه اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی خواهد بود. یک دانشمند هسته‌ای، محسن فخری زاده، اخیراً در ایران کشته شد. آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

ژنرال شهید سلیمانی که این روز‌ها در سالگرد شهادتش قرار داریم، سخت به دنبال ایجاد صلح و امنیت برای نه تنها مردم ایران که منطقه غرب آسیا و بشریت بود. یکی از خدمات بزرگ او به مردم جهان از جمله اروپا، کم کردن شرّ داعش و پایان دادن به سلطه سرزمینی آنان در عراق و سوریه بود که او و یارانش، این کار را با شجاعت، ازخودگذشتگی و البته با درخواست دولت‌های عراق و سوریه، انجام دادند.

ژنرال شهید سلیمانی، این سرسخت‌ترین مبارز و دشمن تروریسم، به دستور ترامپ که ادعای واهی مبارزه با تروریسم دارد، به شهادت رسید تا سندی بر رسوایی شعار‌های پوچ امریکا در مبارزه با تروریسم باشد. تشییع باشکوه و بی نظیر او در شهر‌های متعدد ایران و عراق و برپایی مراسم متعدد در گرامیداشت او در سراسر جهان، گواهی است بر جایگاه رفیع او نزد مردم ایران و جهان.
 


دانشمند شهید دکتر فخری زاده نیز یکی از کسانی است که در زمینه تحقیقات هسته‌ای صلح آمیز از جمله پدافند هسته‌ای کار می‌کرد. وی رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی نیز بود و از جمله فعالیت‌های وی، ساخت کیت‌های مخصوص تشخیص ویروس کووید -۱۹ و نیز تحقیق بر روی ساخت واکسن کرونا بود.

ترور وی گواهی است بر دشمنی رژیم اسرائیل و حامیان آن با فعالیت‌های علمی که در خدمت مردم است. سرنخ‌های جدیدی وجود دارد که ترور شهید فخری زاده توسط رژیم اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه صورت گرفته است که دارای سابقه سیاه و طولانی در انجام چنین اقدامات تروریستی علیه دانشمندان هسته‌ای ایران در گذشته است.

هدف ترور شهیدان ژنرال سلیمانی و دکتر فخری زاده که هر دو در چارچوب اقدامات ضد حقوق بشری ازسوی دشمنان ایران صورت گرفت، خالی کردن ایران از ابزار‌های قدرت خویش و بی دفاع کردن آن در برابر توطئه هاست. اما آمران و عاملان این ترور‌ها از درک این حقیقت ساده عاجزند که راه این دو شخصیت برجسته، همچنان پرقدرت‌تر ازگذشته توسط مردم ایران و شاگردان بسیاری که تربیت کرده اند، ادامه دارد.

قتل (شهادت سردار) سلیمانی چه عواقبی در مبارزه با تروریسم در منطقه داشت؟

از ترور ژنرال شهید سلیمانی، تنها ایالات متحده آمریکا، رژیم اسرائیل و تروریست‌ها از جمله داعش خرسند شدند چرا که مبارزه با تروریسم که فرماندهی آن را شهید سردار سلیمانی بر عهده داشت موجب شده بود تا ساخته دست آمریکا و اسرائیل درمنطقه یعنی داعش و تروریسم نابود گردد ولذا آمریکا از این موضوع به شدت عصبانی بود. بعد از این ترور هم آمریکا تلاش زیادی میکند تا با ایجاد تغییرات درمنطقه با هدف گسترش نا امنی و بی ثباتی زمینه را برای ظهور و رشد مجدد داعش در منطقه فراهم کند.

هدف آمریکا بسط نا امنی و بی ثباتی در منطقه است چرا که از نتایج مهم چنین شرایطی برای امریکا فراهم شدن بازار مناسب برای فروش سلاح و تولیدات نظامی خود به برخی کشور‌های منطقه است.
اما جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت‌ها و مردم منطقه از جمله عراق و سوریه، مقابله با تروریسم و خشونت که در شکل گروه هایی، چون داعش ظهور یافته است را با جدیت دنبال می‌کند و برخلاف سیاست‌های آمریکا به دنبال برقراری امنیت و ثبات با حضور و مشارکت کشور‌های منطقه است.
 


ما معتقدیم درصورتی که کشور‌های منطقه درکنار یکدیگر وبا همکاری هم امنیت را فراهم نکنند، امکان و فرصت فعالیت گروه‌های تروریستی با حمایت امریکا همواره وجود خواهد داشت.

به طور فزاینده‌ای بحث در مورد بازگشت ایالات متحده به برجام وجود دارد. به نظر شما بازگشت واشنگتن به توافق مثبت است؟

در خصوص بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، ما به عملکرد‌ها نگاه می‌کنیم و نه گفته ها. باید دید رئیس جمهور منتخب بایدن، پس از در دست گرفتن قدرت، چه تصمیمی می‌گیرد. این ایالات متحده آمریکا در زمان ترامپ بود که از برجام توافقی که ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌باشد، خارج شد.

پس از خروج ایالات متحده از برجام، در می ۲۰۱۸، ایالات متحده تمامی تحریم‌های هسته‌ای خود را دیگربار اعمال کرد و از آن زمان، با اتخاذ سیاست خصمانه نسبت به برجام و ایران، به تهدید و اعمال فشار پنهان و آشکار، مستمر و گسترده علیه شرکای تجاری ایران از جمله ایتالیا (که تا سال ۲۰۱۸ با حجم مبادلات تجاری بیش از پنج میلیارد یورو بزرگترین شریک تجاری ایران در اروپا بود) روی آورد.
 


با این اقدامات، آمریکا با ارتکاب «نقض فاحش برجام»، مرتکب نقض ماهوی، نظام‌مند و مستمر تعهدات حقوقی اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، منشور ملل متحد و حقوق بین الملل شده است. از سوی دیگر، آمریکا عملا مانع اجرای تعهدات دیگر دولت‌ها نیز شده است. آمریکای ترامپ، در چهار سال گذشته، بیش از ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران اعمال کرده است.

آمریکای بایدن، اگر تصمیم به بازگشت به تعهدات خود بگیرد و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را رفع کند، به نحوی که اثرات آن در زندگی مردم ایران مشاهده شود، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای کامل تعهدات خود باز خواهد گشت. شکل گیری این روند میتواند به گامی مثبت در جهت تقویت مجدد دیپلماسی چندجانبه گرایی و حفظ تعهدات بین المللی منجر شود.

اگر مذاکرات درباره برجام مجدداً آغاز شود، آیا ایتالیا دوباره مرکزیت می‌شود؟

می‌دانید که ایتالیا و ایران، روابطی بسیار طولانی در طی قرون گذشته داشته اند؛ روابط دو کشور در طول تاریخ همواره نشان داده که دارای ظرفیت‌های بزرگ و متنوعی در توسعه روابط در ابعاد مختلف است. ما همواره از نقش آفرینی ایتالیا در صلح و ثبات استقبال کرده ایم. بر این باوریم که تاریخ طولانی دوستی و مودت میان ایران و ایتالیا، سرمایه بسیار خوبی برای دو کشور است که در سایه آن، می‌توانیم با گسترش روابط در همه زمینه ها، آسایش و رفاه بیشتری برای مردم دو کشور رقم زنیم.

بدون تردید درصورت رفع موانع موجود از جمله تحریم‌ها با توجه به قابلیت‌های بالای دوکشور ایتالیا به سرعت به جایگاه خود به عنوان شریک اول تجاری ایران در اروپا با حجم تجاری بسیار بالاتر از گذشته بازخواهد گشت.

شرکت‌های بزرگ و کوچک ایتالیا همواره ناخرسندی خود را از اعمال تحریم‌ها و شکل گیری موانع در مسیر روابط دو کشور اعلام داشته اند و بر آمادگی خود برای استمرار روابط تاکید نموده اند.

ایتالیا کشوری است که دارای جایگاه و اعتبار خوبی در بین مردم ایران است و متقابلا در ایتالیا به روابط با ایران در ابعاد مختلف آن به دیده احترام نگاه می‌شود؛ لذا با اطمینان می‌گویم در صورت رفع موانع، ایتالیا به سرعت به جایگاه شریک اول تجاری ایران در اروپا باز می‌گردد که در این مسیر فرصت‌های بیشتری نسبت به گذشته در جهت توسعه روابط پیش روی دوکشور خواهد بود.

آیا در رابطه با تحریم‌های ایران با دولت ایتالیا تماسی وجود دارد؟

روابط با ایتالیا به عنوان شریک اول تجاری ایران در اروپا در سال‌های اخیر پس از تحمیل تحریم‌ها تحت تاثیر منفی قرار گرفت ولذا یکی از موضوعات گفتگو با دولت ایتالیا و شرکت‌های ایتالیایی این موضوع بوده است. متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان ایتالیایی از فرصت بازار ایران محروم شده اند و این خساراتی سنگین برای این شرکت‌ها می‌باشد.

لازمه به حداقل رساندن آثار این تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا، همکاری و ارتباط دولت‌ها با یکدیگر می‌باشد. علی رغم همه فشار‌های آمریکا و حتی تهدید بنگاه‌های تجاری همچنان ایتالیا دومین طرف تجاری ایران در اتحادیه اروپایی می‌باشد.

آیا فکر می‌کنید گفتگوی واشنگتن و تهران می‌تواند با دولت جدید بایدن از سر گرفته شود؟

ما در چارچوب برجام، (در صورت بازگشت ایالات متحده به این توافق و رفع تحریم‌های ظالمانه) می‌توانیم با این کشور گفتگو داشته باشیم. به عبارت دقیق تر، ایالات متحده در صورت بازگشت به برجام می‌تواند در صندلی خود در میز مذاکرات بنشیند و آن میز مذاکره، باردیگر تبدیل به میز مذاکره ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران شود.

دولت بایدن باید با پایبندی کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ و متوقف کردن جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران حسن نیت خود را ثابت کند. البته فراموش نکنید که برجام توافقی است چندجانبه که سال‌ها برای شکل گیری آن وقت صرف شده است.
 


ما صریحا بیان کرده ایم و من اینجا دیگربار تأکید می‌کنم: برجام که دستاورد دیپلماسی چندجانبه گرایی است و اتحادیه اروپا و از جمله خانم موگرینی ایتالیایی نیز در آن نقش برجسته‌ای ایفا کرده است، قابل مذاکره مجدد و افزودن و یا کاستن مواردی دیگر –چنانکه زمزمه‌هایی در اروپا و آمریکا خواهان آن هستند- نیست. چرا که هر گونه پیشنهاد برای اصلاح، مذاکره مجدد و یا تمدید آن، مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ و مسلما برای ایران غیرقابل پذیرش است.

کارزار واکسیناسیون علیه کووید در ایران چه زمانی آغاز می‌شود؟

ایران از فوریه ۲۰۲۰ با ورود ویروس کرونا با مشکلات جدی دربخش درمان وپیش گیری روبرو شد. از یک سو فشار تحریم‌های غیر انسانی امریکا عرصه را بر زندگی روز مره مردم ایران به شدت تنگ نمود، از سوی دیگر ممانعت جدی آمریکا و پیروی برخی کشور‌های غربی تامین کننده مایحتاج پزشکی ودارویی ایران، هرگونه تعامل تجاری جمهوری اسلامی ایران با خارج، حتی برای خرید دارو و ملزومات پزشکی را برای تداوم حفاظت از ملت ایران در برابر بیماری‌ها خصوصا این بیماری جدیدرا با مشکلات جدی روبرو نمود. در عین حال کادر درمانی کشور بامدیریت و تلاش و از خود گذشتگی بسیار تا حدود زیادی موفق به کنترل وکاهش صدمات این بحران شدند.

ایران برای واکسیناسیون در سراسر کشور سه مسیر موازی را در پیش گرفته است. این سه روش عبارتند از استفاده از ظرفیت‌های علمی کشوردر تحقیق و تولید واکسن داخلی، خرید واکسن در قالب کوواکس (دسترسی جهانی به واکسن کووید ۱۹) و نهایتا تولید مشترک واکسن با شرکت‌های مهم.

تحقیقات برای دسترسی به واکسن کرونا که همزمان با سایر مراکز تحقیقاتی در ایران نیز آغاز شده و با توجه به همه محدودیت‌هایی که فشار تحریم‌های غیر قانونی آمریکا بر مراکز تحقیقاتی و پزشکی ایران وارد کرده هم اکنون نتیجه تحقیقات ایران به مرحله انجام آزمایش‌های بالینی در فاز سه رسیده است.
 


ایران برای خرید واکسن کرونا به طرح جهانی کوواکس که در ماه آوریل منعقد شد، پیوست. با این حال برای پرداخت سهم ایران برای خرید واکسن در این طرح بین المللی مجددا تحریم‌های غیر انسانی آمریکا به یک مانع جدی تبدیل شد و تا روز‌های اخیر این فشار‌ها ادامه داشت. هرچند بانک مرکزی ایران در اخرین بیانیه خود اعلام نمود توانسته است بخشی از این بودجه را پرداخت نمایداما همچنان کارشکنی امریکا در عدم امکان واریز هزینه واکسن به شرکت تولیدکننده، مانع اصلی قلمداد می‌شود.

برای تولید مشترک واکسن انستیتو پاستور ایران با همکاری یک کشور دیگر کارآزمایش بالینی فاز یک واکسنِ تولید مشترک را به اتمام رسانده است و با نظارت همین انستیتو کارآزمایی بالینی فاز دوم در حال انجام است. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا ماه فوریه آزمایش‌های بالینی این واکسن به پایان خواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و افاضات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۱۱ دی ۱۳۹۹، کدخبر: ۸۴۱۶۸۷۲۷، www.irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
جهان میدونه حق کیه و همین برای ما کافیه بعضی خون ها اگر ریخته بشه مشکلات هویدا میشن
ناشناس
Netherlands
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
قبول کنیم که قدر حاج قاسم عزیزمون رو اونطور که باید ندونستیم
ناشناس
Netherlands
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
شعار هایی که این ها میدن مدت هاست به سمت رسوایی رفته لعنت بر امریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین