پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
محمد و سمیرا زوجی از تبار خراسان شمالی هستند که به تازگی محلی را برای دوستداران کتاب ایجاد کرده اند، که در این مدت کوتاه از شرایط استقبال هم شهریان رضایت کامل دارند.

شعارسال: یک زوج موفق بجنوردی با دغدغه ی پایین بودن سطح فرهنگی استان خراسان شمالی و میزان مطالعه افراد در سطح کتاب های غیر درسی اقدام به تاسیس پاتوقی تحت عنوان پاتوق کتاب در بجنورد کرده اند، مصاحبه ای با این دو گرفته شده است، که تقدیم تان می شود.

سمیرا کریمی متولد66 دارای مدرک تحصیلی کارشناسی روانشناسی عمومی و همسرش محمد باغچقی متولد 65 دارای تحصیلات پژوهش محور جامعه شناسی است. این دو در زمینه ی کتاب در شهرستان بجنورد مشغول به فعالیت هستند، محمد از چگونگی قدم گذاشتن در این بخش می گوید: در تهران بیشتر در زمینه ی تحقیق فعالیت می کردم، با توجه به علاقه ام در بخش کتاب فعال بودم، روزنه ای از سال ها پیش باز شده بود، اینجا در مطالعاتی که داشتم و کار در بخش های مختلف به نتیجه رسیدم که استان از لحاظ کار فرهنگی و کتاب در سطح پایینی قرار دارد و با تجربیاتی که بدست آورده بودم تصمیم به تاسیس این موسسه گرفتم.

کار در زمینه ی کتاب را از سال 94 شروع کردیم ولی با توجه به فرمایشات حضرت آقا که در سال 94 با ائمه جمعه در رابطه با تقویت جبهه فرهنگی شدت پیدا کرد،کارمان در بخش معرفی کتاب های ارزشی و متناسب با فضای جامعه جان گرفت.

پاتوق کتاب یک قدم نو در زمینه ی کتاب و کتاب خوانی است، این مرکز بر خلاف کتاب فروشی ها یک شرایط را فراهم کرده است که مراجعه کننده کتاب مورد نظر را مطالعه کند و در صورتی که مورد قبول واقع شد خریداری کند.

من و همسرم با هم مشغول فعالیت هستیم، به نظر من جایگاه کتاب در استان ما بد نیست، من شخص خوشبینی هستم و به همه چیز مثبت نگاه می کنم و بر این اساس در این مدت کوتاهی که فعالیت مان را آغاز کرده ایم، رضایت کامل داریم.

سمیرا گفت: کار با کتاب در زندگی مان تاثیر به سزایی داشته است و کوچکترین تاثیرش تفاوت هایی است که در پسرم محمد صالح دیده ام، با توجه به اینکه سنش کم است ولی نسبت به هم سن و سال های خود به کتاب علاقه مند تر شده است، روزانه چندین کتاب را بر اساس تصاویرش انتخاب می کند و من برایش می خوانم .

محمد ادامه داد: تاثیر کتاب در زندگی مان قابل لمس است در واقع از هر نقطه ای کار در زمینه ی فرهنگی شروع شود به همان جا می رسد.

سخن رهبر مقام معظم انقلاب که فرمودند: اگر انسان بخواهد در زمینه ی فرهنگی و معنوی تر و تازه بماند، چاره ای جز زندگی با کتاب ندارد، این جمله در کنار تمام جملات زیادی که در باب کتاب وجود دارد، کامل ترین و تاثیر پذیر ترین جمله در این زمینه بوده است.

فقر فرهنگی موجود در فضای جامعه به خاطر کاهش میزان مطالعه و پایین بودن آگاهی مردم است. با توجه به اینکه امروزه کتاب ها در انواع و سبک های مختلفی ارائه می شود، با این وجود هنوز هم می توان گفت کتاب های نوشتاری از کتاب های دیجیتالی تاثیر پذیرتر هستند.

در بخش کاری ما کتاب ها در بخش کودک و نوجوان مورد استقبال قرار گرفته است، کتاب های ارائه شده توسط ما در تمامی بخش ها وجود دارد ولی در زمینه های تربیتی، ارزشی و فرهنگی مورد توجه واقع شده است.

محمد ادامه داد: خانواده خوب خانواده ای است که همگام با هم در جامعه ای که زندگی می کنند با توجه به فرهنگ و عرف جامعه، با شرایط فرهنگ اسلامی همگام با هم در مسیر پیشرفت و تکامل که قرار گرفته شده قدم بردارند.

سمیرا در ادامه صحبت همسرش اضافه کرد: خانواده ای که در آن تفاهم و احترام و علاقه متقابل وجود داشته باشد، خانواده ای کامل و خوب است.

محمد با اشاره به جایگاه کتاب در سبد خرید خانوار در استان ما گفت: با توجه به شرایط جامعه و تورم و میزان قیمت هایی که در جامعه هست اگر مقایسه شود قیمت کتاب نسبت به خیلی از اقلام غیر ضروری مبلغ ناچیزی می شود. یکی از دلایل دور شدن افراد جامعه از کتاب و کتاب خوانی عدم آموزش کافی در محیط مرتبط از جمله مدارس، رسانه ملی و خانواده ها است. خانواده نقش قابل توجهی در بخش آموزش و تربیتی در جامعه می تواند داشته باشد، اگر این پایه ریزی ها از خانواده آغاز شود، عرف و عادی می شود و این باعث جا باز کردن کتاب در سبد کالای خانواده می شود.

همانطور که تنقلات در حالی که چیزی غیر مفیدی است و به اقلام ثابتی در سبد کالای افراد جامعه در آمده است، در واقع عرف شده است، باید کتاب هم این جایگاه را پیدا کند.

سمیرا ادامه داد: متاسفانه در مدارس ما هم برای معرفی کتاب های غیر درسی به دانش آموزان فعالیت خاصی صورت نمی گیرد، در صورتی که با معرفی یک کتاب در طول هفته پایه و اساس کتاب خوانی در بین افراد جامعه پرورش پیدا می کند.

محمد افزود: در بخش آموزش، کتاب خوانی مهم تر از معرفی کتاب است، آموزش و پرورش در این بخش نقش به سزایی دارد.

خیلی از کتاب فروش ها شاید در پاسخ به سوال اینکه درآمدتان چگونه است، اولین چیزی که بیان کنند این است که درخواست مردم برای خرید کتاب به جز در موارد خاص کم است و درآمد قابل توجهی ندارند در حالی که محمد در پاسخ به این سوال گفت: با آگاهی در هر کاری و توقع از درآمد در آن کار می توان سود کافی را از هر کاری برد، خیلی ها با نگاه تجارت به همه چیز نگاه می کنند هر چقدر هم درآمد داشته باشند باز هم رضایتشان جلب نمی شود، ولی با هدفی که داریم رضایت مطلوب داشته باشیم نه درآمد، که در زمینه ی کار ما دوستی با کتاب بهترین سودی است که به ما داده است.

این زوج بجنوردی و فعال در زمینه ی فرهنگی 7 سال است که ازدواج کرده اند، زندگی شان را با همتشان و پایین آوردن توقعات با هم ساختند، ثمره ی زندگی شان محمد صالح 2 ساله است، که هر روز همراه محمد و سمیرا به پاتوق کتاب می آید.

محمد گفت: با آگاهی نسبت به زمینه ی ازدواج از تفکراتمان و اعتقاداتمان به با هدفی که داشتیم تصمیم به ازدواج گرفتیم. من در تمام مراحل زندگیم بیشتر از تجربه ی افراد موفق استفاده کرده ام و کمتر خودم تجربه کرده ام.

سمیرا می گوید: مشکلات را خودمان ایجاد می کنیم، اگر زندگی را بپذیریم، با مشکلاتش را به راحتی کنار می آییم، دغدغه های زیادی را خودمان ایجاد می کنیم، متاسفانه امروزه بزرگترهای ما به جای اینکه راه درست را نشان دهند خودشان را با مسائل فرزندان همراه کرده اند.

محمد ادامه داد: بدبینی و نداشتن ایمان به خودشان و خلقتشان، نداشتن آگاهی کامل از خودشان، اگر خودشناسی نباشد ایمان پیدا نمی شود، ما انسان ها اشرف مخلوقات هستیم و خداوند این شرایط را برای ما گذاشته است و فراهم کردن هر شرایطی طبق اصول انسانی می شود که باشد. کسی که می خواهد از طریق غیر انسانی هم می تواند به خواسته هایش برسد چون به توانایی هایش پی برده است، وقتی به این درجه برسد هیچ شرایط نامناسبی و نامطلوبی نمی تواند بی تاثیر باشد. اراده قوی ، اعتماد به نفس و عزت نفس می تواند موثر باشد.

اگر جوانان جامعه ما ایمان خود را پرورش دهند و با داشتن توقعات معقول اجتماعی که ایجاد شده است، با ایمان قلبی شان و با تکیه به خدا به اهدافی که دارند برسند.

خودشناسی اصل دوم هدفدار زندگی کردن است، کسی که باطن زندگیش را با ظواهر زندگیش یکی می کند بریا خوشد ایجاد مشکل می کند.

سخن آخر محمد و همسرش سمیرا: سخن مقام معظم رهبری: "اگر می خواهید در زمینه فرهنگی و معنوی تر و تازه بمانید، هیچ چاره ای جز رابطه با کتاب ندارید." زندگی ما را جهت بخشید و قدم هایمان را استوار تر کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: دوشنبه 12 مهر 1395، کدخبر: 913092 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین