پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۷۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
شاخ‌یاب کسی است که به دنبال شاخ‌سازی در شبکه‌های اجتماعی است. شاخ‌یاب می‌داند که این روز‌ها برای آدم‌های بسیار معمولی هم می‌توان شهرت کسب کرد. به تعبیر بهتر، با سازوکار‌های ساده‌ای می‌توان یک آدم معمولی را در معرض دید همگان قرار داد و مشهورش کرد. او آگاه است که تنها کمی جذابیت، تنها کمی شیرین‌کاری، تنها کمی بامزه بودن، تنها کمی مضحک بودن!
شعار سال: فردین علیخواه؛ رشد و گسترش فن‌آوری‌های جدید ارتباطی پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی مختلفی در‌پی داشته است که عرصه شغل و حرفه یکی از آنهاست. اساسا با ظهور هر فن‌آوری، مشاغلی به تدریج ناپدید می‌شوند و مشاغلی نوظهور جای آن‌ها می‌نشینند. در سال‌های اخیر اینستاگرام بیش از پیش در جامعه ایرانی رونق یافته است و با توجه به اقبال گستردۀ مخاطبان ایرانی از آن، هر روز شاهد شکل‌گیری و ورود کسب و کار‌های جدید و خلق‌الساعه به آن هستیم. آنچه در عنوان این نوشتار آنرا «شاخ‌یاب» نامیدم یکی از مشاغلی است که به تدریج در حال شکل‌گیری و شکوفایی است. فعلا با مسامحه آنرا شغل می‌نامم، ولی ممکن است درباره شغل دانستن آن شک‌و‌تردید‌های جدی وجود داشته باشد. و، اما شاخ‌یاب دقیقا به چه کاری مشغول است؟

شاخ‌یاب کسی است که به دنبال شاخ‌سازی در شبکه‌های اجتماعی است. شاخ‌یاب می‌داند که این روز‌ها برای آدم‌های بسیار معمولی هم می‌توان شهرت کسب کرد. به تعبیر بهتر، با سازوکار‌های ساده‌ای می‌توان یک آدم معمولی را در معرض دید همگان قرار داد و مشهورش کرد. او آگاه است که تنها کمی جذابیت، تنها کمی شیرین‌کاری، تنها کمی بامزه بودن، تنها کمی مضحک بودن، تنها کمی لوس‌بودن، تنها کمی عجیب و غریب بودن، تنها کمی مهیج بودن، تنها کمی جلف بودن، تنها کمی خوش‌صحبت بودن، تنها کمی لاقید بودن، تنها کمی هرزه‌دهان بودن، تنها کمی مستهجن بودن می‌تواند سکوی پرتاب یک فرد معمولی به سمت قله‌های شهرت باشد. البته نکته مهم آن است که شاخ‌یاب، نگاهی سراسر اقتصادی به موضوع دارد. وقتی شاخ‌یاب فردی با ویژگی‌های یادشده در بالا را می‌بیند ابتدا با تمرکز بیشتر و با نگاه یک مشتری به سوژه خیره می‌شود، سپس با خاراندن چانه خودش امکان درآمدزایی از سوژه را در ذهن ارزیابی می‌کند. اگر او به این نتیجه دست یافت که سوژه مورد نظر برای درآمدزایی قابلیت‌های مناسبی دارد فعالیت‌هایش را کلید می‌زند.

مهم‌ترین وسایل شغلی شاخ‌یاب‌ها 

مهم‌ترین وسایل شغلی شاخ‌یاب‌ها یک تلفن همراه مجهز به دوربینی مناسب، و توصیه‌هایی بسیار ساده به سوژه‌هاست. مثلا به سوژه‌ای توصیه می‌شود در مقابل دوربین به شکلی بسیار ولنگارانه و خاص برقصد، به پیرمرد بیچاره‌ای توصیه می‌شود که به این و آن فحش‌های رکیک بدهد، به جوانی که معلولیت ذهنی دارد گفته می‌شود که رو به دوربین آنجایش را به همه نشان دهد، از پیرمرد خواروبار‌فروش درخواست می‌کند که درباره ترامپ تحلیل بدهد، به کودک خردسال می‌گوید که مانند بزرگسالان حرف بزند، به فردی که بر حسب تصادف در مصاحبه‌ای گفته است «معتادا کرونا نمی‌گیرن» می‌خواهد که در موقعیت‌های مختلف چیز‌هایی بی‌ربط بگوید. هدف اصلی همه این فعالیت‌ها کسب آگهی تجاری، یا فروش صفحه پس از جذب فالوور‌های انبوه است. شاخ‌یاب معمولا با سوژه‌هایش قرار و مداری می‌گذارد در این خصوص که از هر آگهی چند درصد سهم او و چند درصد نصیب آن‌ها شود.

شاخ‌یاب‌ها به سرعت در حال تکثیرند. آن‌ها اینجا، آنجا، همه‌جا حضور دارند. شاخ‌یاب‌ها زندگی روزمره ما را تبدیل به موضوعی اقتصادی می‌کنند. شاخ‌یاب‌ها سراسر زندگی روزمره را کالایی برای فروش و چانه‌زنی می‌کنند. از نظر آن‌ها همه آدم‌های معمولی به شکل بالقوه می‌توانند مشهور و پول‌ساز شوند فقط باید این، یا آن کاری را که شاخ‌یاب می‌گوید انجام دهند. شاخ‌یاب‌ها «تهیه‌کنندگان» معمولی آدم‌های معمولی در فضای مجازی امروز ما هستند. آنان بر اساس آزمایش و خطا پیش می‌روند و فاقد حداقلی از سواد رسانه‌ای‌اند.

سوژه‌های شاخ‌یاب‌ها موقعیتی بسیار گذرا و شکننده دارند. بسیاری از سوژه‌های آنان خیلی زود از دور خارج می‌شوند و ستاره بخت بسیاری از آن‌ها خیلی سریع کم نور می‌شود. به همین دلیل شاخ‌یاب‌ها بسیار دلال، و بسیار دلال‌مسلک‌اند، چون نیک می‌دانند که شهرت بادآورده به بادی بسته است. برخی از سوژه‌ها به توصیه‌های شاخ یاب‌ها عمل می‌کنند و هر روز رفتار‌هایی مضحک و مضحک‌تر مرتکب می‌شوند تا شاید چند روزی بیشتر در این عرصه باقی بمانند. شهرت شیرین است و خداحافظی از آن تلخ. آنچه عیان است آنکه همیشه بخشی از رفتار‌های جنون‌آمیز یا مضحک شاخ‌های اینستاگرام نتیجه توصیه‌های احمقانه شاخ‌یاب‌هاست. شاخ‌یاب‌ها در حال تکثیرند، اینجا، آنجا، همه جا. سخن پایانی آنکه، باید نگران شاخ‌هایی بود که با هر ساز شاخ‌یاب‌ها می‌رقصند و سرانجام در راه کسب شهرتی گذرا و نماندنی، قربانی می‌شوند.
 
گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از برخط، تاریخ انتشار: ۲۷دی۱۳۹۹، barkhatbook.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
اینکه شبکه های مجازی این روزها داره به این سمت و سو کشیده میشه واقعا جای سوال داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
در زمینه جامعه شناسی در ایران به شدت عقب ماندگی داریم و باید در این حوزه موفقیت های زیاد به دست بیاریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین