شعار سال: پنجمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد مدیریت بحران و اهداف سه گانه حوزه های فردی ، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه خاتم در حال برگزاری است. کنفرانس دو روزه بوده و روزهای سه شنبه و چهارشنبه( 7 و 8 بهمن ماه)، اجرا گردیده است.
*** مهمترین اهداف حوزه فردی کنفرانس :
مدیریت سرمایه انسانی در بحران
توسعه فرهنگ سازمانی امید محور
تقویت بهداشت روحی و جسمی برای مقابله با بحران
بهبود و ارتقای عملکرد فردی و میان فردی در بحران
ارتقا و بهبود نگرش های آگاهی ذهنی فردی در شرایط بحران
*** مهمترین اهداف حوزه سازمانی کنفرانس:
روش های کنترل احساسات و شناسائی تله های بحران
تدوین راهبردهای فرهنگ سازمانی مبنی بر مدیریت بحران
مدیریت منابع (مالی، فیزیکی، سازمانی و …) در شرایط بحران
هم سوئی و یکپارچه سازی فرهنگ سازمانی و فرهنگ دیجیتال
نقش مدیریت ارتباطات مجازی و تحول دیجیتال در حل مسائل پیچیده
تدوین الگوی یکپارچه مدیریت بحران (الگوهای اخلاقی، استراتژیک، عملیاتی، اجرایی)
*** مهمترین اهداف حوزه اجتماعی کنفرانس:
مدیریت آسیب های اجتماعی ناشی از بحران
راهبردهای ارزشی، فرهنگی در بازرسازی بحران
مدیریت امنیت و آرامش جامعه در شرایط بحران
ابعاد و مولفه های مسئولیت اجتماعی مدیریت در بحران
نقش ارتباطات مجازی و شبکه های اجتماعی در دوره های تغییر
لازم به توضیح است که کنفرانس توسط انجمن مدیریت ایران برگزار شده و دانشگاه خاتم و بانک پاسارگاد ، بعنوان حامیان اصلی کنفرانس می باشند. ریاست کنفرانس با دکتر مجید قاسمی و دبیری کنفرانس با دکتر آذر صائمیان است.
هدف های پنجمین کنفرانس فرهنگ سازمانی :
*** ارتقای توانمندی رهبری و مدیریت بحران؛
*** شناسائی پدیدههای بحرانی و مدیریت پیشگیرانه؛
*** ارائه تجربه های گران قدر برایچیره آمدن بر بحرانهای مشابه آینده.
مهم ترین دستآوردها و رخدادهای پنجمین کنفرانس فرهنگ سازمانی :
بیانیه پنجمین کنفرانس فرهنگ سازمانی :
برگزارکنندگان یافتههای این کنفرانس را در ۱۰ بند به شرح زیر اعلام نمودند و اجرای آنها را که زمینهساز حل مسائل و خلق ارزش برای سازمانها میباشند خواستار شدند:
1) پدیدههای بحرانی اعم از طبیعی و انسانی همواره بقای سازمانها را مورد تهدید قرار میدهند. لذا ” تدوین و استقرار نظام فرهنگ سازمانی مقاوم” را به عنوان الگویی جهت توسعه پایدار سازمانی معرفی و خواهان اجرای آن در کلیه دستگاههای اجرایی، علمی سازمان ها در بخش های دولتی و خصوصی هستند؛
2) بهرهمندی از مستندات دانشی مرتبط با فایق آمدن بر بحرانهای(طبیعی، انسانی) و کسب تجربههای برتر در حوزههای ملی و بینالمللی و کاربست آندر آنها در قالب نظامنامههای عملیاتی میتواند به مقاومت و پایداری سازمانها کمک نماید و لازم است کلیه این مستندات ارزشمند به عنوان ” ثبت تجربههای برتر” در سازمانها اجرایی شوند؛
3) ایجاد بستر مناسب برای تفاهم و تعامل هرچه بیشتر بین رهبران، مدیران و کارشناسان سازمانها میتواند زمینهساز ایجاد “تحول در ارزشآفرینی در حوزه فرهنگ سازمانی مقاوم” باشد.
4) اقتصاد دانایی محور و استفاده بهینه از کلیه ظرفیتهای سرمایه انسانی، علمی و اقتصادی بالقوه میتواند در سامان دهی کارآمد سنجه های کمی و کیفی اثر گذارد و در“سنجش سرآمدی سرمایهی انسانی” سازمانها نقش جدی ایفا و در مدیریت منابع (زمان، انرژی، مالی، تکنولوژیکی و …) مزیت پایدار ایجاد نماید؛
5) توجه به رشد و توسعه سرمایههای انسانی و بهرهمندی از دانش، تخصص و مهارت آنان میتواند زمینه بروز و ظهور فرهنگ قدرتمند سازمانی را تسهیل نماید. بدین منظور لازم است نسبت به راه اندازی “پایگاههای فرهنگی مبتنی بر توانایی های سرمایههای انسانی” برای بهبود و ارتقای فرهنگ سازمانی در شرایط بحران، آفرینش برنامههای مدون و قابل اتکا، طراحی و عمل شود؛
6) بهره مندی از مدیران چابک و خطرپذیر با تحمل ابهام بالا میتواند رهبری سازمان در رویارویی با بحران را به شکلی مطلوب بهرهور نماید. در این مسیر، ارزیابی و تأیید ” صلاحیت حرفهای مدیران” به عنوان یکی از بایسته های انتصاب مدیران، پیشنهاد میشود؛
7) شایسته است جهت ایجاد و گسترش فرهنگ سازمانی مقاوم، مدیر ارشدی به عنوان “مسئول فرهنگی “ این مهم تعیین شود تا نسبت به تبیین مبانی علمی و فرهنگ سازمانی مبتنی بر چشمانداز، مأموریت و هدف های عالیه سازمان سنجه ها و الگوهای متناسب را طراحی و اجرایی نماید. به این ترتیب سازمان میتواند با قدرت بیشتری ضمن اعتلای انسجام و یکپارچگی ارزشهای سازمانی، نسبت به ارتقا جایگاه سازمانی خود تلاش نماید؛
8) از اولین سال برگزاری کنفرانس ملی فرهنگسازمانی که توسط انجمن مدیریت ایران با همکاری دانشگاه خاتم و با حضور مدیران و کارشناسان ارجمند سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد این مهم میسر گردید که در این سال نظامنامه فرهنگ سازمانی تصویب و برای اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شود. ضمن حمایت از این اقدام پسندیده برگزارکنندگان این کنفرانس پیشنهاد مینمایند که نسبت به “توسعه همکاریهای دوجانبه جهت ارزیابی سالانه سازمانها” نیز گام های جدی برداشته شود.
9) آموزش و یادگیری مستمر و سریع، انعطافپذیری و چابکی در رویارویی با چالشها را به ارمغان میآورد. قدرت سازگاری و مواجهه با بحرانها محصول برنامههای توانمندسازی سرمایههای انسانی است. شایسته است سازمانها نسبت به “برنامهریزی آموزشی جهت تقویت مهارتها، در شرایط ابهام و افزایش قدرت پیشبینی آینده” اهتمام ورزند تا با استمرار شرایط مقاومسازی فرهنگی بتوانند با کمترین آسیبهای انسانی، مالی و اجتماعی بر مشکلات و بحرانها فایق آیند.
10) باتوجه به اینکه سازمانها همواره در معرض انواع بحرانها قراردارند، شایسته است واحدی بهنام“مدیریت بحران” در سازمانها راهاندازی شود تا همواره توانایی کامل جهت مواجهه با تغییرات ناگهانی، بحرانها و پایداری در مقابل خطرها و آسیبهای احتمالی را داشته باشد.
اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال