پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان کردستان معتقد است نهاد تامین اجتماعی باید برای شرکای اجتماعی خود و مطالبات قانونی آن‌ها، ارزش قائل شود و به درخواست‌هایشان در جهت همسان‌سازی، پاسخ درخوری دهد.
شعار سال: فعالان کارگری نسبت به نادیده گرفته شدن مطالبات خود در زمینه‌های مختلف گلایه دارند. این گروه باور دارند دولت انگیزه‌ای برای بهبود وضع موجود ندارد و مادامی‌که رویکرد فعلی جریان داشته باشد؛ بهبودی در وضعیت معیشت کارگران ایجاد نمی‌شود. پرداخت مطالبات تامین اجتماعی، همسان‌سازی دریافتی بازنشستگان و تعیین دستمزد سال آتی بر اساس سبد معیشت و نرخ واقعی تورم از مطالبات این روز‌های آن‌هاست. بی‌توجهی به این مولفه‌ها، سبب اعتراضات گروهی و تجمع بازنشستگان مقابل سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی شده است.

شاکر ابراهیمی در ارتباط با اعتراض‌ها توضیح داد: کارگران و بازنشستگان نسبت به وضعیت معیشتی، گسترش دامنه خط فقر و افزایش نرخ تورم اعتراض دارند. اقشار آسیب‌پذیر، نه تنها در این برهه زمانی آسیب‌های فراوانی دیده‌اند؛ بلکه «قدرت خرید» خود را نیز از دست داده‌اند. در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت؛ تنها ۳۰ درصد از کارگران و بازنشستگان زیر خط فقر قرار ندارند. پس از سال‌ها تلاش، وضعیت زندگی اغلب بازنشستگان در شرایط نامساعدی قرار گرفته و چرخ زندگی آن‌ها به گل نشسته است.

او ادامه داد: چه کسانی مسبب شرایط فعلی زندگی کارگران هستند؟ کدام نهاد و سازمان‌ها باعث و بانی وضع اسف‌بار فعلی هستند؟ آیا سازمان تامین اجتماعی در ایجاد این وضعیت مقصر است؟

این فعال کارگری درباره دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی معتقد است: اختلاف تبعیض‌آمیز حقوق و مزایای بازنشستگان لشگری و کشوری با ذی‌نفعان سازمان به هیچ وجه منصفانه نیست. نحوه نامناسب متناسب‌سازی سبب اعتراض بازنشستگان شده و رسیدگی به این موضوع، حق مسلم جامعه کارگری است. نهاد تامین اجتماعی باید برای شرکای اجتماعی خود و مطالبات قانونی آن‌ها، ارزش قائل شود و به درخواست‌هایشان در جهت همسان‌سازی، پاسخ درخوری دهد.

رییس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان کردستان با اشاره به نقش دولت در ایجاد وضع موجود گفت: من باور دارم، دولت مسبب افزایش نرخ تورم و ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه است. مدیران دولتی نتوانستند نقش نظارتی و کنترلی خود را به درستی ایفا کنند. من معتقدم، سازمان تامین اجتماعی در ایجاد وضعیت فعلی کارگران هیچ نقشی ندارد.

ابراهیمی تشریح کرد: مطالبه‌گری موضوعی اساسی و غیرقابل کتمان است؛ ما نمایندگان کارگری و شرکای سازمان تامین اجتماعی باید دست در دست یکدیگر دهیم و به دنبال احقاق حقوق خود و سازمان باشیم. دولت بدهی‌های معوقه خود را به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند و سازمان در تنگنا قرار گرفته است. نباید اجازه دهیم، صندوق تامین اجتماعی بیش از این تحت فشار مضاعف قرار گیرد؛ این سازمانی بین‌النسلی است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، منافع آیندگان تهدید می‌شود.

او ادامه داد: چرا دولت به عنوان مسبب اصلی وضع موجود، اقدامی برای بهبود شرایط این نهاد نمی‌کند؟ فرض کنیم، دولت بخشی از مطالبات سازمان را پرداخت کند و منابع مادی سازمان، تامین شود. پرسشی مطرح می‌شود، آیا ضرر‌های وارده به کارگران جبران خواهد شد؟ ما به عنوان فعال کارگری از دولت می‌خواهیم؛ علاوه بر جبران خسارت‌های وارده، نقش نظارتی خود را به درستی ایفا و از افزایش تورم لجام‌گسیخته جلوگیری کند.

او با انتقاد نسبت به عملکرد دولت اظهار داشت: دولت نه تنها حمایتی از سازمان تامین اجتماعی و شرکای آن نکرده است، بلکه مبالغ هنگفتی از تامین اجتماعی را بدون پرداخت سود بانکی نزد خود نگه داشته است. دولت همواره به فکر خود است، آیا دولت وام یا تسهیلات بدون سود بانکی به شرکای اجتماعی سازمان پرداخت می‌کند؟ من از نمایندگان مجلس می‌خواهم به موضوع مطالبات تامین اجتماعی ورود کنند و با قلمداد کردن آن در قالب وام، سود بانکی نصیب سازمان شود.

وی تصریح کرد: دولت بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، هزینه‌های درمانی بیش از پنجاه درصد ایرانیان را برعهده تامین اجتماعی گذاشته است. پرسشی مطرح می‌شود، سهم بیمه شدگان از اصل بیست و نه قانون اساسی چقدر است؟ چرا سازمان تامین اجتماعی مثل سایر بیمه‌ها، بیمه تکمیلی برای ذی‌نفعان خود درنظر نمی‌گیرد؟ در طول چهل سال اخیر، کارگران تمام هزینه‌های درمانی خود را پرداخت می‌کنند، اما کارمندان دولت از بیمه تکمیلی برخوردار هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۴۰۷۵۵، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین