پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
دریافت کپی مدارک از مردم در حالی انجام می‌شود که بار‌ها معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک در دستگاه‌های دولتی تاکید کرده است. طبق آنچه معاون رئیس جمهور جدیدا بیان کرده قطعا هرگونه مشکل میان دریافت اطلاعات هویتی شهروندان برعهده دستگاه‌ها است و نباید مردم میان اتاق‌ها و دستگاه‌ها برای اخذ کپی مدارک پاس‌کاری بشوند.
شعار سال: چند وقتی از ممنوعیت دریافت کپی مدارک به دستگاه‌های اجرایی می‌گذرد، ولی بازهم به دلیل اجرایی نشدن آن معاون رئیس‌جمهور مجددا به دستگاه‌ها تاکید کرده است.

سال‌های سال است مردم به هر دستگاه و مرکز و نهادی برای دریافت یا ارائه خدمتی مراجعه می‌کنند حتما باید یک کپی از اطلاعات هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی همراه خود داشته باشند در غیر این صورت دست رد به سینه آن‌ها زده می‌شود. فارغ از چالش اینکه افراد به دردسر می‌افتند و باید از این کوچه و خیابان به دنبال کپی گرفتن از مدارک باشند، زمان را نیز از دست خواهند داد.

برخی دستگاه‌ها در تلاشند تا با برقراری ارتباط با مراکز هویتی و دریافت استعلام مدارک مانند ثبت احوال این پرسه زمان بر و بیهوده را اصلاح و حذف کنند. اما حرکت کند و بطئنی بسیاری از دستگاه‌ها، مانع از رفع این چالش بزرگ در کشور است. امید این بود با شروع ویروس منحوس کرونا در این زمینه تسریع شود و شاهد حذف این پروسه از فرایند‌های اداری باشیم.

کار به جایی رسید که البته رئیس جمهور نیز به این معضل همیشگی اشاره کرده و خواستار رفع آن توسط دستگاه‌های خدمت دهنده به مردم شده بود. روحانی با بیان اینکه تمام تلاش ما از ابتدای دولت یازدهم، ایجاد و تقویت دولت الکترونیک و حذف کاغذ از سیستم اداری بوده است، گفته بود: کار‌های زیادی در این مدت انجام شده است. کارت ملی را هوشمند کردیم و مردم نیز آمدند و ۲ الی ۳ ساعت وقت آنان را گرفتند تا کارتی را صادر کنند، اما متاسفانه شاهدیم همچنان مردم برای مراجعه به برخی ادارات، ناچارند چندین برگ کپی مدارک همراه خود ببرند. می‌خواهیم کار مردم، وقتی در اداره‌ای وارد می‌شوند. پیشخوان و میز خدمت فقط با یک کارت انجام گیرد. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد. فقط یک کارت همراهش است. همه کار با آن کارت باید انجام بدهد، اگر مجوز روزنامه هم می‌خواهد بگیرد، با آن کارت باید انجام بگیرد. بیمه، مالیات بشود و یا اعتراض کند با همان کارت. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد.

برای مثال جمعی از مخاطبان با اشاره به بی‌توجهی به ممنوعیت کپی مدارک از سوی دستگاه‌ها اعلام کردند: نکته حائز اهمیت در این میان، بی‌توجهی به امکان انتقال ویروس کرونا از طریق کاغذ بازی‌های اضافه و اتلاف وقت و هزینه بابت تهیه فتوکپی مدارک و مصرف بیشتر کاغذ است. لطفاً پیگیری کنید چرا ارگان‌هایی مثل بانک‌ها و دفاتر پیشخوان دولت که روزانه با صد‌ها کاغذ سر و کار دارند، به این دستورالعمل بی‌توجه هستند؟ البته همواره دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمت نسبت به به‌روزرسانی کیفیت خدمات مقاومت و سرپیچی می‌کنند، شاید ریشه برخی از این نافرمانی‌ها با هم مشترک باشد.

علاوه بر این مسئله عده دیگری راه اندازی سامانه‌ای سراسری مانند سجام که اطلاعات هویتی چند میلیون سهام بگیر عدالت را دارد برای حذف کپی مدارک خواستار شده‌اند.

در پیام این افراد آمده است: در این خواستار تشکیل یک سامانه جامع مثل سجام برای بارگیری اطلاعات افراد شناسنامه، کارت ملی و محل کار و ... هستیم تا بانک‌ها، ادارات و مدارس بر اساس آن‌ها دیگر کپی مدارک و هر چیز از متقاضی نخواهند و تنها با امضای قرارداد مشکل حل شود. این گونه اطلاعات نیز محفوظ می‌ماند. همچنین این سامانه باید قوی و ضدحک باشد و مؤسسات غیردولتی نیز به اطلاعات دسترسی نداشته باشند، این گونه است که کار‌ها با تأیید اطلاعات توسط سامانه سریع‌تر انجام می‌شود.

دریافت کپی مدارک از مردم در حالی انجام می‌شود که بار‌ها معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک در دستگاه‌های دولتی تاکید کرده است.

جمشید انصاری مورخ ۹ اسفند ماه سال جاری در نامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی آورده است: پیرو بخشنامه شماره ۳۰۹۶۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۷ این سازمان موضوع ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های اجرایی از خدمت گیرندگان)، ضمن تاکید بر اجرای مفاد بخشنامه مذکور توسط دستگاه‌های اجرایی، چنانچه بدلیل مشکل سیستمی در دریافت سرویس استنادپذیر استعلام هویت برخط سازمان ثبت احوال کشور یا هر نوع مانع دیگر، امکان ارائه خدمات بدون دریافت رونوشت مدارک هویتی برای دستگاه‌های اجرایی فراهم نشده یا به صورت مقطعی با اشکال مواجه شود و یا بنا بر الزامات قانونی و حقوقی، دریافت کپی مدارک هویتی در ارائه برخی خدمات دستگاه ضرورت دارد، دستگاه اجرایی موظف است راسا نسبت به تهیه رونوشت کپی برداری از مدارک هویتی خدمت گیرندگان بدون دریافت هزینه (به صورت رایگان اقدام نماید و از درخواست رونوشت از خدمت گیرندگان اجتناب گردد. لازم به توضیح است جهت دریافت سرویس مذکور به صورت برخط، دستگاه‌های اجرایی ستادی می‌بایست نسبت به انعقاد تفاهم نامه با سازمان ثبت احوال کشور اقدام نموده و سرویس دریافت شده را در اختیار کلیه ادارات تابعه خود در سراسر کشورقرار دهد.

طبق آنچه معاون رئیس جمهور بیان کرده قطعا هرگونه مشکل میان دریافت اطلاعات هویتی شهروندان برعهده دستگاه‌ها است و نباید مردم میان اتاق‌ها و دستگاه‌ها برای اخذ کپی مدارک پاس‌کاری بشوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار ۲۰ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۰۶۶۰۸، www.entekhab.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین