پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
حسین‌زهی، درباره وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نزدیک دو دهه است که استان به دلیل بارندگی‌های کم از خط قرمز خشکسالی هم عبور کرده و مردم شهر‌های بزرگ استان نیز فاقد آب آشامیدنی سالم هستند چه برسد روستاها.
شعار سال: اسماعیل حسین‌زهی، درباره وضعیت منابع آبی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نزدیک دو دهه است که استان به دلیل بارندگی‌های کم از خط قرمز خشکسالی هم عبور کرده و مردم شهر‌های بزرگ استان نیز فاقد آب آشامیدنی سالم هستند چه برسد روستاها.

وی با بیان اینکه پروژه شیرین‌سازی آب دریای عمان و انتقال از چابهار به کندی پیش می‌رود، افزود: به خاطر عدم بارندگی و افت سطح منابع آب زیرزمینی فرونشست شدیدی در تمامی مناطق استان در حال رخ دادن است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، از دولت خواست توجه ویژه‌ای به تامین آب استان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی گسترده نیازمند تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبی سیستان و بلوچستان هستیم، یادآور شد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت پیشنهاداتی مطرح و اعتباراتی پیش‌بینی کرده، اما مشخص نیست چقدر تخصیص یابد.

حسین‌زهی با بیان اینکه در حال حاضر حتی در مرکز استان نیز گا‌ها با قطعی آب مواجهیم که تبعات منفی بی‌شماری را در پی داشته است، گفت: جنوب استان در خشکسالی محض بسر می‌برد، در برخی شهر‌های استان یک تانکر آب وجود دارد که همان یک تانکر هم از حیز انتفاع خارج است، اکثر راه‌های روستایی خاکی هستند و اگر یک بار تانکر‌های آبرسان به منطقه مراجعه کنند، خراب می‌شود و برای تعمیرات چندین روز زمان نیاز است و همین موضوعات باعث می‌شود روستا‌ها از سکنه خالی شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستائیان حتی مردم شهری به دیگر شهر‌ها و استان‌ها مهاجرت می‌کنند، افزود: اکثر چا‌ه های کشاورزی خشک شده‌اند و آب موجود نیز در برخی مناطق اسیدی و یا ترش است.

عضو هیات نمایندگان استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: در نقطه صفر مرزی کشور پاکستان جهت کشاورزی و شرب از آب استفاده می‌کند، اما به دلیل نبود سوخت، مردم این مناطق در کشور ما امکان برداشت آب ندارند.

وی عدم نصب کنتور هوشمند و برداشت کم آب را اجحاف در حق کشاورزان، باغات و کشاورزی منطقه دانس ت و تاکید کرد: وزارت نیرو و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی باید تعامل بیشتری برای تامین سوخت چاه‌های کشاورزی برای برداشت بهینه آب داشته باشند.

حسین‌زهی در ادامه با تاکید بر لزوم پیگیری حقابه ایران از هیرمند، گفت: آبی که اکنون وارد چاه‌نیمه‌ها می‌شود از هیرمند نیست بلکه از روان‌آب‌های ناشی از بارندگی و سریز در افغانستان است. نیاز است وزارت خارجه و نیرو پیگیر این موضوع باشند، چون در صورت تامین آب از هیرمند امکان آبرسانی ۳۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان فراهم شود و منجر به ماندگاری مردم در منطقه خواهد شد که خود تامین امنیت مرز‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۵۰۵۵۱، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین