پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را به‌آژانس داده است، گفت: آژانس در چارچوب فنی و بیطرفانه اظهار نظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.
شعار سال : «سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه گفت: اگر وضعیت بهتر شده و پروتکل‌های بهداشتی اجازه دهد، نشست بعدی سخنگویی را در فصل بهار در محیط باز برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به روز گرامیداشت پروین اعتصامی و روز ملی صنعت نفت، درباره تحولات سیاست خارجی یک هفته گذشته اظهار داشت: روز دوشنبه هفته گذشته، ششمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و ازبکستان در سطح معاونان سیاسی برگزار شد. وزیر امور خارجه هم روز سه‌شنبه با شرکت‌های نمونه فعال در تجارت خارجی دیدار داشتند. ایشان همچنین در این مدت با وزیران امور خارجه فنلاند و ژاپن صحبت کردند و دیروز هم نماینده ویژه پاکستان در امور پاکستان دیدار داشتند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار روز گذشته خود با مقامات ورزشی گفت: امروز مراسم استقبال از نوروز ۱۴۰۰ را خواهیم داشت و فردا هم نشست مجمع گفت‌وگوهای تهران به شکل برخط و تلویزیونی برگزار می‌شود.

خطیب‌زاده درباره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: زمان برگزاری این نشست هنوز نهایی نشده است.

وی درباره احتمال راه‌اندازی کریدور ریلی اسرائیل، عربستان و امارات با هدف کم اهمیت کردن تنگه هرمز ابراز داشت: رژیم اشغالگر قدس شاید بخواهد از هر فرصتی سوء استفاده کند ولی این رژیم در حضیض مشروعیت است. ایران پیگیر تحولات است و اقدامات موثر خود را در مواضع لازم انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره احتمال حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان و حضور نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت: رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم. طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان انجام شود. موضوع دعوت برای نشست روسیه هم در دست بررسی است.

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر گروسی هم یادآور شد: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بیطرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.

از هر ابتکاری برای کاهش آلام مردم سوریه حمایت می‌کنیم

وی درباره نشست دوحه بدون حضور ایران عنوان کرد: سیاست ایران در قبال سوریه مشخص است. ما شنوای صدای دولت و مردم سوریه بوده‌ایم. از هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه، صلح و بازسازی این کشور بینجامد، استقبال می‌کنیم. روند آستانه سال‌هاست شکل گرفته و روند جداگانه‌ای است.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه روند آستانه موفق‌ترین روند در مورد سوریه بوده است، گفت: وزیر خارجه روسیه هم گفت که این یک ابتکار برای کمک به روند آستانه است. هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود، مورد حمایت ماست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال درباره حملات به کشتی‌های ایران و احتمال دست داشتن اسرائیل در این عملیات خرابکارانه گفت: باید سخنگوی ستاد کل در این موضوع اظهارنظر دقیق کند ولی محل جغرافیایی این عملیات خرابکارانه، انگشت اتهام را به سمت رژیم اشغالگر قدس متوجه می‌کند. خوی درنده‌خویانه و تجاوزکارانه رژیم هم مزید بر علت است.

وی با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس هر وقت منطقه روی آرامش خواسته ببیند، دست به اقداماتی زده است که منطقه ناآرام شود، اظهار داشت: این رژیم حیات و ممات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی دیده است و حیات خود را در جنگ، بحران و ناآرامی می‌بیند. اگر برای ایران مشخص شود، هر طرفی در این عملیات دست داشته، همه گزینه را مدنظر دارد و برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.

از دولت عراق خواستیم آمرین و عاملین حمله به فرودگاه اربیل را معرفی کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتهام دست داشتن ایران در حملات اخیر به فرودگاه اربیل تصریح کرد: این اقدامات در این زمان بسیار مشکوک است. از دولت و وزیر امور خارجه عراق که در سفر به ایران و حتی قبل از آن، خواستیم عاملین و آمرین را معرفی کنند. ثبات عراق برای منطقه مهم است و کسانی که دست به این اقدامات می‌زنند، نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را به خود ببینند.

خطیب‌زاده همچنین درباره افزایش تنش‌ها در منطقه خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته، هیچ روزی نبوده که جنگ، خون‌ریزی و ترور نداشته باشد. این رژیم لیست بلندی از ترور و توطئه داشته است. اینها اسنادی از فعالیت‌های مخرب از سوی این رژیم است. ریشه بحران‌های منطقه از زمان تحمیل این رژیم جعلی در منطقه است و جمهوری اسلامی ندای مقابله با این اقدامات است.

در موضوع امنیت ملی نه تردید داریم و نه مصالحه می‌کنیم/ احزاب و جریانات سیاسی سیاست خارجی را گروگان تمایلات جریانی خود نکنند

وی افزود: ایران همه گزینه‌ها را برای صیانت از خود مدنظر دارد و در موضوع امنیت ملی نه تردید دارد و نه با کسی مصالحه می‌کند. مسئولان اسرائیل می‌دانند که ایران چگونه از خود دفاع می‌کند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره رفع ابهامات از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: موضع دولت و وزارت امور خارجه FATF روشن است. هر وقت از ما نظری خواستند، به دقت نظرمان را بیان کردیم. کار باید در فضایی تکنیکی و حرفه‌ای موضوع جلو برود. از همه احزاب و جریان‌های سیاسی می‌خواهم سیاست خارجی را گروگان تمایلات جریانی و حزبی خود نکنند. موضوع سیاست خارجی موضوع امنیت ملی است و این مسئله نباید موضوع بده بستان‌های داخلی قرار بگیرد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر جک استرو وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره بازداشت یک هیات ایرانی که برای حل موضوع طلب‌های ایران از انگلیس در فرودگاه لندن در سال ۲۰۱۳ بیان کرد: جزییات این داستان را نمی‌دانم. دولت انگلیس چندین بار به تعهدات خود عمل نکرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است از جمله همان داستانی که جک استراو گفته است.

دولت انگلیس اجازه دهد پرونده زاغری در مسیر قضایی خود پیش برود

وی اضافه کرد: اصل موضوع درست است. دولت انگلیس بیش از چند بار به افرادی که ویزا داده است، در بدو ورود دیپورت کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که دولت انگلیس نمی‌خواهد آرامش به روابط دو کشور بازگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری یادآور شد: ‌این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنم یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید عنوان کرد: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. آمریکا از برجام خارج شده باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

وی درباره نمره به دستگاه دیپلماسی در سال ۱۳۹۹ گفت:‌ مردم باید نظر بدهند. سال ۱۳۹۹ سال پر فراز و نشیبی بود. آمریکا در میانه فراگیری کرونا تمامی تلاش خود را کرد که جنگ اقتصادی و تمام عیار علیه مردم ایران را به اوج خود رسانده و مرزهای ایران را محدود و تجارت ایران را به صفر برساند.

به گفته رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در طول ۱۳۹۹ دستگاه دیپلماسی در کنار همه نهادهای نظام و همه مردم و گمنامان تلاش کرد این تلاش‌ها بی‌اثر شود و به شکست حداکثری برای مجرمان این سیاست تبدیل شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه با تمام توان و تلاش و به رغم همه کاستی‌ها و جا دارد از ملت غیور ایران عذرخواهی کنم، اظهار داشت: اگر روزی بتوانیم اقداماتی که با جدیت انجام دادیم، را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران بیشتر خواهند دید. امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و گشایش‌های بهتر باشد. گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 25 اسفند 99 ، کد خبر : 84264424 ، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین