پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۳۳۴۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
در حالی که شرکت در کنکور تنها راه ورود نوجوانان و جوانان به دانشگاه است، اما کشور‌های مختلف شیوه دیگری را برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌هایشان انتخاب کرده‌اند.

شعار سال: این روز‌ها بحث حذف کنکور‌های سراسری برای مقطع تحصیلی کارشناسی گرفته تا دکتری بیشتر بر سر زبان مردم و مسئولان افتاده و گویا حداقل بحث و تبادل نظر در این باره بیش از گذشته در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. کنکور در چند سال اخیر به پیچیده‌ترین و حاشیه‌سازترین رویداد‌های سال برای نسل جوان تبدیل شده و به ویژه در روز‌های کرونایی امان داوطلبان را بریده است.

درحالی که نام کنکور، استرس‌زا و نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها براساس آن، تاحدی به اعتقاد خیلی‌ها خارج از عدالت آموزشی است، بد نیست که نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خارجی را هم نگاهی بیندازیم و رصد کنیم که آیا آن‌ها هم برای پذیرش دانشجویانشان با چنین مشکلاتی مواجهند و غولی به نام کنکور دارند یا خیر؟  

براین اساس به شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مختلف دنیا نگاهی انداختیم. دانشگاه‌های کشور‌هایی مثل آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اسپانیا، ژاپن و... که معمولا دانشجویان مایلند بیش از سایر کشور‌ها تحصیل در آنجا را تجربه کنند.

درحالی که ایران برای هر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سه کنکور مجزا و سراسری در بازه‌های زمانی مختلف برگزار می‌کند، اما بعنوان مثال شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آلمانی تنها نمره دیپلم دانشجو است. درحقیقت دانش‌آموزان در آلمان برحسب ضریب هوشی و توانایی‌هایشان در چهار نوع مدرسه جداگانه (هاپت شوله، رئال شوله، مدرسه جامع، جیمنیزیم) به تحصیل می‌پردازند و تنها دانش‌آموزانی که در مدارس جامع و جیمنیزیم تحصیل می‌کنند در پایان دوره با نمره دیپلم خود راهی دانشگاه می‌شوند.

اما در فرانسه و ایتالیا شرایط متفاوت از آلمان بوده و آن‌ها نیز همچون ایران برای ورود به دانشگاه کنکور برگزار می‌کنند، البته ناگفته نماند که ویژگی منحصربه‌فرد کنکور فرانسه و ایتالیا نسبت به ایران آن است که دانشگاه‌های این دو کشور اختلاف سطح ندارند و همه در یک سطح دانشجویان را آموزش می‌دهند. این امر درحالی است که دانشگاه‌های ایران در سطوح مختلفی فعال هستند و کنکور رقابتی برای پذیرش در دانشگاه‌های برتر است.  

در اسپانیا آزمون‌هایی برای راهیابی دانشجویان به دانشگاه وجود دارد که اجباری نیست، اما در ترکیه برخلاف اسپانیا تنها راه ورود به دانشگاه شرکت در کنکور است، همچون ایران.

در روسیه شرط ورود به یک دانشگاه یا کالج حرفه‌ای این است که دانش‌آموزان از یکسری امتحانات مشخص نمره قبولی بگیرند.

در ژاپن آزمون‌هایی توسط دانشگاه‌های دولتی و برخی دانشگاه‌های خصوصی برگزار می‌شود که برای ورود به برترین دانشگاه‌های این کشور است. این شیوه پذیرش می‌تواند تقریبا شبیه همان کنکور خودمان باشد که درحال حاضر متقاضیانی که قضد ادامه تحصیل در برترین دانشگاه‌های دولتی کشور را دارند، در آن شرکت می‌کنند.

انگلیسی‌ها نمره دیپلم را شرط پذیرش در دانشگاه می‌دانند و بدون کنکور و آزمون ورودی تنها با ارزیابی نمرات داوطلبان در طی دوران دانش‌آموزان، آن‌ها را در دانشگاه پذیرش می‌کنند.

نظام آموزشی ایالت متحده آمریکا در دوران مدرسه بسیار پیچیده و متنوع است، براین اساس در آمریکا رویدادی به اسم کنکور وجود ندارد و روش‌های مختلفی برای ورود به دانشگاه دارند. یکی از نکات حائز اهمیت در نظام آموزش آمریکا این است که تا سن ۱۸ سالگی تحصیل در این کشور رایگان است و ورود به دانشگاه وابسته به سطح مالی خانواده‌ها است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۹۹، کد خبر: ۹۲۰۶۳۱، www.snn.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۷
0
0
خیلی از دانشگاه ها در خارج عاشق این هستن که دانشجوهاینخبه ایرانی رو بی زحمت و رایگان از ملت ایران بخرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین