پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
تاخیر در رفع تحریم حتی در حد یک ساعت به تعبیر رییس جمهوری خیانت به معیشت مردم و منافع ملی بوده و به همان میزان تحریف واقعیت وجودی تحریم و نادیده انگاری تلاش‌های دولت در مقابله با آن هم خیانت به امید و اعتماد مردم ایران است.
شعار سال: آخرین جلسه هیات دولت دوازدهم درحالی روز چهارشنبه ۲۷ اسفندماه برگزار شد که به اذعان بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران، اقتصادانان و حتی منتقدان منصف، قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران یکی از دشوارترین سال‌های اداره کشور را پشت سر گذاشت. سالی که پاندمی کرونا نه ایران بلکه جهان را در بر گرفت و اندک روزنه‌های اقتصادی کشور را مسدود کرد.

این ویروس در ایران با گونه دیگر آن که منشا انسانی داشت؛ یعنی ویروس تحریم درهم آمیخت و شرایط دشوار معیشتی مردم را دشوارتر کرد. دولت در سالی که گذشت، برای نجات کشور از بیماری کرونا و تحریم نهایت تلاش خود را به کار برد و اکنون در پایان سال رییس جمهوری با مرور برخی از سختی‌ها و اقدامات انجام شده، درباره تحریف واقعیات کشور و تصمیمات دولت هشدار می‌دهد و از عزم جزم دولت برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید.

روایت رییس جمهوری از سال سخت کشور

رییس جمهوری در مرور رویداد‌های سال گذشته، با گرامیداشت یاد جانباختگان بیماری مرموز کرونا درباره اقدامات و تصمیمات دولت در این زمینه به آمار و ارقام قابل تاملی ارائه داد. ۶۱ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ۴۸۳ مصوبه، تشکیل قرارگاه مبارزه با پاندمی کرونا، ارائه وام یک میلیونی، امهال بدهی‌های آب، برق و بانکی، ارائه وام به مستاجرین و کسب و کار‌هایی که دچار مشکل شدند، کمک معیشت برای برای حدود ۶۰ میلیون نفر افراد تحت فشار، پرداخت بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان به صورت وام و بلاعوض به مردم، اختصاص یک میلیارد یورو به وزارت بهداشت برای تامین نیاز‌ها و تجهیزات پزشکی، تامین اعتبار برای عقب‌ماندگی‌های کادر درمان مجموعه اقدامات و تصمیمات دولت بود که توانست تا حدودی و نه کامل شرایط معیشتی مردم را باثبات کند.

رشد اقتصادی کشوری که همزمان با بحران تحریم، وارد بحران کرونا هم شده، قابل قیاس با کشور‌های دیگر، حتی همسایگان خود هم نیست با این همه، اما دولت توانسته است رشد اقتصادی را در ۹ ماهه اخیر به رقم مثبت ۲.۲ دهم برساند، با وجود رکود عمیق جهانی و بیکاری فزاینده تحت تاثیر کرونا؛ دولت در سالی که گذشت، میزان درآمد حقوق بگیران را ۴۰ درصد افزایش داد و در اقدامی مهم حقوق بازنشستگان را همسان سازی کرد و پوشش بیمه تامین اجتماعی برای اکثریت مردم به ویژه روستاییان را فراهم ساخت.

دولت طی ۳۶۵ روز گذشته و با وجود تشدید لحظه به لحظه تحریم‌هایی که نه نابودی اقتصاد که نابودی کشور را هدف گرفته بود؛ اجازه توقف طرح‌های زیرساختی و عمرانی را نداد. بر اساس آمار رییس جمهوری طی سال گذشته ۵۸ افتتاح بزرگ ملی در کارنامه دولت ثبت شده است که از طرح انتقال آب به کویر تا افتتاح سد‌ها و احیای دریاچه ارومیه را شامل می‌شود. دولت در حوزه آب و برق در مجموع ۸۱ هزار میلیارد تومان، در بخش صنعت بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان و در بخش آب شرق در مجموع ۱۲۸ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح کرد. ۱۲ پتروشیمی بزرگ و طرح پالایشگاه بیدبلند با ۳.۵ میلیارد اعتبار، ۴۹ سد ملی، رایگان‌سازی هزینه آب و برق مشترکان کم مصرف، قرار گرفتن در مسیر خودکفایی تولید بنزین، گازوییل، گاز، گندم، برنج و شکر، از مهم‌ترین اقدامات اقتصادی و عمرانی دولت طی سال گذشته بود.

جنگ اقتصادی علیه کشور، اما موجب توقف تلاش‌ها برای احقاق حق مردم ایران در عرصه بین الملل نشد و جمهوری اسلامی ایران سال گذشته چندین موفقیت دیپلماتیک به دست آورد. تلاش‌های وزارت خارجه شهریور ماه اجازه اجرای زیاده خواهی‌های دونالد ترامپ به بهانه اسنپ بک و بازگشت تحریم‌ها را نداد، ۲۷ مهرماه تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی علیرغم لابی‌های قوی کاخ سفید و رژیم صهیونیستی برداشته شد، با تلاش حقوقدانان وزارت امورخارجه صلاحیت دادگاه لاهه برای داوری در دعوای حقوقی ایران و آمریکا تایید شد.

اقلیت، حقوق مردم را تضییع نکند

مجموع تلاش‌هایی که رییس جمهوری روز چهارشنبه آن‌ها را مرور کرد، از نظر دولت نه تنها برای مردم ایران کافی نبوده بلکه با وجود کاستی‌ها، دولت برای تداوم و بهبود آن تلاش بیشتری را برنامه ریزی می‌کند که مهم‌ترین آن رفع تحریم‌های غیرانسانی و پایان دادن به این جنگ نابرابر اقتصادی است. پیش از این «محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرده بود که دولت تلاش می‌کند، تحریم‌ها برای دولت بعد نماند، رییس جمهوری هم روز چهارشنبه بار دیگر تداوم تحریم‌ها حتی برای یک ساعت را خیانت در حق مردم ایران و خواند از سنگ اندازانی که در مسیر رفع آن سنگ اندازی می‌کنند، خواست توبه کنند.

حجت الاسلام روحانی گفت: «هر جناح، جریان و گروهی که برداشتن تحریم‌ها را یک ساعت به عقب بیندازد، به هر دلیلی باشد، خیانت بزرگ نسبت به ملت ایران است و این ننگ ابدی برای آن جناح، جریان و گروه در تاریخ ایران باقی می‌ماند.» تحریم، گرچه کار اداره کشور را برای دولت روحانی بسیار دشوار کرد، اما در واقع تضییع حقوق مردم ایران است؛ مردمی که حمایت از آن‌ها شعار شماری از سنگ اندازان این روزهاست. با این وجود برداشته شدن آن مردم را به آینده معیشتی خود امیدوارتر می‌کند.

کسی حق تحریف واقعیت را ندارد

انکار واقعیت کرونا در جهان امروز به همان اندازه دور از عقل است که انکار تحریم‌های شدید اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران. با این وجود، اما برخی با نادیده گرفتن این گزاره، دولت دوازدهم را با انواع اتهامات و ابزار‌ها مورد هجمه قرار داده و واقعیات موجود را تحریف می‌کنند.
 
واقعیتی که حجت الاسلام روحانی در توصیف آن تصریح کرد: «از سال ۹۷، دیگر بحث تحریم مطرح نبود یعنی ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم، دشمنان ما برای یک جنگ اقتصادی برنامه‌ریزی کردند و در این جنگ ما تنها بودیم، همانطور که در جنگ هشت ساله در برابر متجاوزین تنها بودیم این ملت ایران بود که ایستاد.»

جنگ اقتصادی علیه مردم ایران موضوع قابل کتمان نبود، اما در همین سخنرانی رییس جمهوری بار دیگر از سیاه نمایی‌های برخی گروه‌ها درباره اقدامات دولت سخن گفت و تاکید کرد: «عده‌ای شرایط جنگ در نظر نمی‌گیرند، هزار تا کار مثبت انجام می‌گیرد، ولی یک جایی هم نقطه ضعفی پیش می‌آید که همان نقطه ضعف و مشکل را بزرگ می‌کنند.»

حجت الاسلام روحانی همچنین روز سه شنبه ۲۶ اسفندماه در شصتمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی؛ با بیان اینکه مدیریت کشور در شرایط سخت جنگ با شرایط عادی متفاوت است، گفت: «با تلاش‌های انجام شده از سوی مسوولان و مقاومت ملت، کشور در شرایط سخت تحریم و جنگ اقتصادی به خوبی اداره شده است و کسی حق ندارد واقعیت‌های تاریخ کشور را نادیده بگیرد و یا تحریف کند.»

تکرار هشدار‌های رییس جمهوری درباره تحریف واقعیات کشور نسبت مستقیمی با افزایش هجمه‌ها علیه دولت دارد. طی ماه‌های گذشته هر زمان که وارونه‌سازی از اقدامات دولت و تضعیف قوه مجریه شدت گرفت حجت الاسلام «حسن روحانی» منتقدان را از هجمه به دستاورد‌های کشور به بهانه تضعیف دولت برحذر داشت.

واقعیت آن است که دولت از همان ابتدای کار خود درصدد کمرنگ نشان دادن کاستی‌های اقدامات خود نبود، بار‌ها از این کاستی‌ها و دشواری زندگی مردم ابراز اعتذار کرده و حتی متهم شده دستاورد‌های خود را هم به صورت ملموس و محسوس اعلام نمی‌کند. کاستی‌ها و مشکلات کشور، نقاط ضعف دولت، تصمیمات و اقدامات اشتباه، هیچ یک قابل کتمان و انکار نیستند، همانگونه که نقاط قوت و دستاورد‌های دولت که متعلق به نظام و مردم است جای انکار ندارد. انکار چنین واقعیتی نه تنها برای منکران آن احترام و رای نخواهد آورد بلکه اعتماد مردم به مسوولان کشور را دچار آسیب‌های هشدارآفرین خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۲۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۶۸۳۵۷، www.irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین