پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
ولادیمیر ساژین که خبرگزاری روسی اسپوتنیک اور خاورشناس معرفی می‌کند و یکی از تحلیلگران اصلی بخش فارسی خبرگزاری روسی است درتازه‌ترین نوشته خود در باره منازعه طولانی شده پرونده هسته‌ای ایران به طور ضمتی به واقعی بودن حمله اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره و از ایران می‌خواهد قبل از اینکه این اتفاق بیفتد راهی پیدا کند.
شعار سال : وی در بخش انتهایی نوشته بلندش یاد اوری می‌کند: آیت الله خامنه‌ای به توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای چراغ سبز روشن می‌کند. در شرایط فعلی صنعت هسته‌ای ایران برگ برنده قدرتمندی در مذاکرات است که، باز هم دیر یا زود، باید برگزارشود. بهتر است زودتر از دیرتر، زیرا اسرائیل بیدار است. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل اخیراً گفت که ارتش اسرائیل به طور جدی برنامه‌های حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را به روز می‌کند و آماده اقدام مستقل [از ایالات متحده]است، اسرائیل اهداف زیادی را شناسایی کرده است که پس از نابودی آن‌ها، ایران توانایی تولید بمب هسته‌ای را از دست خواهد داد. گانتز گفت: "اگر دنیا آن‌ها را زودتر متوقف کند، بسیار خوب است. اما در غیر این صورت، ما باید بطور مستقل عمل کنیم و از خود دفاع نماییم. " می‌توان گفت که مساله برجام و ایران به طور کلی بسیار فوری و انفجارآمیز است. گزینه جایگزین توافق هسته‌ای فاجعه باراست. بن بست فعلی می‌تواند غم انگیز باشد و باید کاری کرد تا از آن اجتناب ورزیده شود؛ بنابراین، امروز نقش مولفان همکاربرجام - روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان - بی نهایت افزایش می‌یابد. هر یک از این کشور‌ها با استفاده از توانایی‌های خود قادر به تأثیرگذاری بر تهران و واشنگتن هستند. با هم، آن‌ها می‌توانند ایران و آمریکا را، اگر نه به توافق مطلق، بلکه به میز مذاکره سوق دهند.

براساس تحلیل ارایه شده از سوی این خاور شناس روسی حتی یک تحلیل سطحی از مواضع تهران و واشنگتن در مورد برجام نشان می‌دهد که یک خندق عمیق بین آن‌ها تشکیل شده است و هنوز پلی روی آن ساخته نشده است. همه در تلاشند "پلی در امتداد خندق بسازند". معلوم شد که نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بسیار دشوارتر از حد انتظار است. این وضعیت از آنجا هم پیچیده است که در محافل حاکم ایالات متحده و ایران در نظرات آن‌ها در مورد حل مسئاله برجام و به طور کلی برنامه هسته‌ای ایران اتفاق نظر وجود ندارد. در ایالات متحده دامنه نظرات بسیار گسترده است: از ادامه سیاست سختگیرانه ترامپ در "فشار حداکثر" تا لغو یا تخفیف برخی تحریم‌ها برای ایجاد زمینه گفتگو با ایران. اما در عین حال، لزوم ادغام مساله هسته‌ای و موشکی با سیاست ایران در خاورمیانه و مساله حقوق بشر مورد بحث هیچ کس نیست. اروپایی‌ها نیز از این تز حمایت می‌کنند. با این حال، امروز فقط گفتگو درباره برجام واقعی است.

در ایران نیز اتفاق نظر کامل وجود ندارد. سه موضع اصلی را می‌توان در اینجا مشخص کرد.

رادیکال ترین: عدم مذاکره با ایالات متحده - "شیطان بزرگ"، خروج قانونی از برجام، توسعه فن آوری‌های هسته‌ای تا ساخت سلاح هسته‌ای در صورت ضرورت ژئوپلیتیک. بیانیه هیجان انگیز اخیر محمود علوی وزیر اطلاعات ایران را به یاد بیاوریم که در آن وی اظهار نظر کرده که اگر ایران را "در گوشه‌ای قرار دهند" می‌تواند سلاح هسته‌ای تولید کند. "

اصلاح طلبان لیبرال نظر مخالف دارند. آن‌ها بر مذاکرات برای احیای برجام و لغو تحریم‌های ایالات متحده اصرار دارند. حسن روحانی، رئیس جمهور لیبرال، در تاریخ ۲۷ اسفند گفت که دولت جدید آمریکا بهترین شرایط را برای حل همه مشکلات دارد. وی اظهار داشت: اگر هر جناح، فرد یا گروهی به هر دلیلی حرکت به سمت لغو تحریم‌ها را حتی برای یک ساعت به تأخیر بیندازد، این بزرگترین خیانت در تاریخ مردم ایران و یک شرم ابدی برای آن جناح یا فرد خواهد بود. بدون شک یک جمله قابل توجه است. اما هنوز هم، امروز خط مشی عمومی رهبری ایران - موضع آیت الله خامنه‌ای -"عجله نکردن وآتش نزدن پل‌ها است. "بنابراین، در این مرحله، زمان به عامل اصلی تبدیل می‌شود. نه تهران و نه واشنگتن، در برابر مشکلات سیاسی داخلی، به دنبال سازش‌های لازم نیستند و شاید هم نمی‌توانند این کار را بکنند. هر طرف سعی دارد از وقت هر چه بیشتر استفاده کند.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ساعت 24 ، تاریخ انتشار: 8 فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: 540090 ، saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین