شعار سال: محمد رهبری- پژوهشگر شبکههای اجتماعی مجازی در گزارشی تفصیلی نوشت؛ امروزه کمتر کسی است که نسبت به نقش و اثرگذاری شبکههای اجتماعی مجازی تردید داشته باشد. در دنیای جدید و در دهه اخیر، این شبکهها کارکردهای چندگانهای پیدا کردهاند که تمام ساحتهای زندگی اجتماعی بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است. شبکههای اجتماعی مجازی که تحت تأثیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد چشمگیری در سراسر جهان داشته است، از یک سو، نقش ابزارهای ارتباطی را ایفا میکنند که ماهیت ارتباطات انسان را دچار تغییر کرده است. همانگونه که کارل میچم در کتاب فلسفه تکنولوژی میگوید این تکنولوژیهای جدید «نه تنها تفسیر ما را از جهان تحت تأثیر قرار میدهد بلکه درک ما را از خودمان نیز متأثر میکند».
از سوی دیگر این شبکهها به رسانههای نوینی تبدیل شدهاند که جمله «هر شهروند یک رسانه» را عینیت بخشیدهاند. امروزه شبکههای اجتماعی مجازی به رقیبی قدرتمند برای رسانههای تودهای [۱]تبدیل شده و از طریق ایجاد ارتباطات دو سویه، توانستهاند به ابزاری قدرتمند برای انتشار اخبار و اطلاعات تبدیل شوند. امکانی که در جنبه منفی خود، گسترش اخبار جعلی را نیز تسهیل کرده است. فراگیری این شبکهها در کنار ماهیت ارتباطاتی و رسانهای آن باعث شده است که تحولات اجتماعی و سیاسی نیز در پرتو شبکههای اجتماعی مجازی محقق شود و این شبکهها غالب موضوعاتی که به جوامع انسانی مرتبط میشود را تحت تأثیر خود قرار دادهاند.
شبکههای اجتماعی مجازی به صورت روزافزونی در ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مطابق با آخرین نظرسنجی ایسپا در بهمن ماه سال ۹۹، ۷۳.۶ درصد از جمعیت ایران از شبکههای اجتماعی مجازی و پیام رسانهای موبایلی استفاده میکنند و حدود ۹۳ درصد از جوانان کاربر این شبکهها هستند. اعدادی که به خوبی گویای نفوذ گسترده شبکههای اجتماعی مجازی در میان مردم است و عمق اثرپذیری مردم و جوانان را از این شبکهها نشان میدهد.
در تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در سال ۱۳۹۹ چه گذشت؟
مطابق با آخرین نظرسنجی ایسپا، پس از واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر پرمخاطبترین شبکههای اجتماعی در میان ایرانیان بوده است. شاید بتوان سال ۹۹ را سال کوچ ایرانیان به واتساپ نامید. واتساپ که در دوران رونق تلگرام مهجور واقع شده بود، با فیلترینگ تلگرام ذره ذره مورد اقبال ایرانیان قرار گرفت به نحوی که هم اکنون بیش از ۶۴ درصد از ایرانیان از آن استفاده میکنند. در این شبکه اجتماعی اگرچه اخبار و مطالب سیاسی- اجتماعی نیز رد و بدل میشود، اما مهمترین کارکرد آن ماهیت پیامرسانی و ارتباط با دوستان و آشنایان است. اما اینستاگرام، تلگرام و توئیتر فراتر از ارتباطات شخصی کارکردهای دیگری نیز دارند که در ادامه این یادداشت به آنها پرداخته میشود.
اینستاگرام
به دنبال شیوع کرونا در کشور در سال ۹۹ و اجرای برنامههای سخنرانی و مناظرات و گفتگوها بین چهرههای و شخصیتهای مختلف از طریق لایو اینستاگرامی، این شبکه اجتماعی بیشتر به عموم مردم معرفی شد و بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفت. به نحوی که مطابق با نظرسنجی ایسپا، در این سال استفاده از اینستاگرام بیش از ۱۰ درصد در میان ایران افزایش داشت و این شبکه اجتماعی به دومین شبکه پرطرفدار در میان ایرانیان تبدیل شد. نمودار زیر میزان استفاده از این شبکه اجتماعی در ماههای مختلف را نشان میدهد:
همانگونه که مشخص است، میزان محتوای تولید شده در اینستاگرام با روندی سینوسی مواجه بوده است. این طور به نظر میرسد در ماههای ابتدایی سال اینستاگرام و تحت تأثیر آغاز شیوع کرونا در کشور، در این شبکه اجتماعی محتوای بیشتری تولید میشده و به مرور از میزان تولید محتوا در آن کاسته شده است. با این حال همان ماههای آغازین سال نیز برای جلب توجه بیشتر اینستاگرام در جامعه ایران کافی بوده است. البته فیلتر تداوم فیلترینگ تلگرام و دشواری استفاده از تلگرام نیز در این امر بیتأثیر نبوده است.
تلگرامتلگرام در سال ۹۹ سومین سال فیلترینگ خود را سپری کرد و حالا ۳۵ ماه از فیلتر تلگرام گذشته است. مردم در استفاده از این پیامرسان اجتماعی در برابر فیلترینگ تلگرام مقاومت زیادی از خود نشان دادند و تا به امروز نیز ۳۶ درصد از ایرانیان از این پیامرسان استفاده میکنند. اما گرایش به واتساپ و اینستاگرام از یک سو و تشدید هزینههای مادی و معنوی فیلترینگ و شرایط بد اقتصادی، همه و همه باعث شد تا استفاده از این پیامرسان نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش پیدا کند. نمودار زیر به خوبی گویای افت استفاده از تلگرام در طول سال گذشته میباشد:
همانگونه که نموذار فوق نشان میدهد، محتوای کانالهای تلگرامی در سال ۹۹ روند کاملا نزولی داشته و رفته رفته از محتوای منتشر شده در آن کاسته شده است. نتایج دادهکاوی بر روی میزان بازدید کانالهای تلگرامی و میزان مصرف تلگرام توسط ایرانیان نیز با این یافته همخوان است و نشان میدهد که میزان بازدید مطالب کانالهای تلگرامی در طول سال ۹۹ روندی نزولی را طی کرده است.
توئیتردرصد کمی از ایرانیان از شبکه اجتماعی توئیتر استفاده میکنند و مطابق با آخرین نظرسنجی ایسپا تنها ۲ درصد از ایرانیان کاربر این شبکه اجتماعی هستند. با این حال به دلیل نقش فعال خبرنگاران، سیاستمداران، فعالین مدنی و ... در این شبکه اجتماعی و آغاز جریانسازیهای رسانهای راجع به وقایع اجتماعی- سیاسی در این شبکه اجتماعی، تأثیرات آن بر جامعه ایران دامنه گستردهتری دارد. اگرچه تنها ۲ درصد از ایرانیان در این شبکه اجتماعی حضور دارند، اما بسیاری از توئیتها در شبکههای اجتماعی دیگر بازنشر شده و مورد توجه قرار میگیرد.
میزان محتوای تولید شده در توئیتر سال ۹۹ متفاوت از تلگرام و اینستاگرام بوده است. در این شبکه اجتماعی نه یک روند نزولی، که یک روند نسبتا ثابت در تولید توئیت مشاهده میشود و جز یک مقطع کوتاه در نیمه دوم تیر ماه که شاهد افزایش ناگهانی توئیتها بودهایم، در طول ۱۱ ماه ابتدایی سال تغییرات محسوسی در تعداد توئیتهای منتشر شده را شاهد نیستیم. در نیمه دوم تیر ماه نیز شاهد افزایش سازماندهیشدهی توئیتها راجع به اعتراض به برگزاری کنکور در شرایط کرونا بودیم.
به طور کلی، اما در طول ۱۲ ماه سال ۹۹ پستها و توئیتهای بسیار زیادی در شبکههای اجتماعی منتشر شده است که هر یک از آنها بر محیط پیرامونشان اثرات مختلفی گذاشته است. نتایج دادهکاوی بر این سه شبکه اجتماعی که در جدول زیر آورده شده، نشان میدهد که حجم محتوای تولیدی در این شبکهها غیر قابل انتظار است و به خوبی گواهی میدهد که چرا ارزشها و نگرشهای ایرانیان تحت تأثیر این شبکهها متحول شده است.
تعداد کانال/صفحه/اکانتتعداد پست/توئیتاینستاگرام۱۱ میلیون و ۵۶۵ هزار صفحه۱۹۴ میلیون و ۸۲ هزار پستتلگرام۲ میلیون و ۴۹ هزار کانال۷۰۵ میلیون و ۵۱۰ هزار پستتوئیتر۱ میلیون و ۶۱۷ هزار اکانت۲۲۴ میلیون و ۷۰۵ هزار توئیتشعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۱۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۱۰۴۶۲۴، www.didbaniran.ir