پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۳۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰
پژوهشگران در تحقیقی که روی ۶۰ نفر در فضای مجازی انجام دادند دریافتند که به اشتراک گذاری خاطره‌ها در شبکه‌های اجتماعی عواقبی دارد. در بعضی از مواقع تعداد لایک‌هایی که از به اشتراک گذاشتن خاطره‌هایمان دریافت می‌کنیم احساس ما را نسبت به آن خاطره تغییر می‌دهد.

شعار سالاغلب خاطرات تجربه‌های شخصی و منحصربه‌فرد هستند. مردم در چند سال اخیر با اعلان‌هایی مواجه می‌شوند که در شبکه‌هایی اجتماعی روی صفحه گوشی‌شان ظاهر می‌شود و به افراد یادآوری می‌کند که در آن روز «خاطره»‌ای را ثبت کرده‌اند.

این خاطره‌ها نه تنها اتفاقاتی را که از آن روز به یاد داریم تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه بر حواشی مربوط به آن خاطره نیز تاثیر می‌گذارد. در مطالعه‌ای که انجام شد مشخص شد شبکه‌های اجتماعی قادرند احساسی را که ما به یک خاطره خاص داریم تغییر دهند.

معیارهای مشخص‌شده در شبکه‌های اجتماعی مثل «میزان لایک‌ها» در فیس‌بوک می‌تواند بر کیفیت یادآوری خاطره‌های ما تاثیر منفی بگذارد. همچنین پیش‌بینی قضاوت‌های شبکه‌های اجتماعی درباره گذشته ما بر اینکه چه خاطره‌ای را مطرح و چگونه آن را بیان کنند تاثیر می‌گذارد.

 

در این پژوهش ۶۰ نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق به طور مشخص در پی درک این مساله بودند که چگونه افراد از قسمت Memories برنامه‌هایی چون تایم‌هاپ، فیس‌بوک و اپل مموریز (Apple Memories) استفاده می‌کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی

 

از شرکت‌کنندگان در تحقیق خواسته شد تا درباره تجربیات خود در یادآوری خاطرات‌شان به وسیله این برنامه‌ها صحبت کنند. بعضی از آنها قسمت یادآوری خاطرات را غیرعادی و تجاوزآمیز می‌دانستند، در حالی که عده‌ای دیگر یادآوری خاطراتی را که فراموش کرده‌اند مفید می‌یافتند. همچنین از افراد پرسیده شد که تعداد لایک‌هایی که برای یادآوری خاطرات‌شان دریافت کرده‌اند تاثیری بر آنها داشته یا نه. برخی از شرکت‌کنندگان بر اساس تعداد لایک‌ها احساسات متفاوتی به خاطرات گذشته‌شان پیدا کرده بودند.

 

بعضی از افراد احساس کردند که گرفتن لایک در شبکه‌های اجتماعی درباره خاطرات‌شان باعث ایجاد قضاوت درباره ارزش آن خاطره شده است؛ مثلاً یکی از شرکت‌کنندگان اظهار کرد که با وجود اینکه هر خاطره برای خودِ فرد ارزشمند است، اما شما به صورت دائم به اینکه دیگران درباره خاطره شما چه فکر می‌کنند وابسته‌اید.

 

از سوی دیگر، گاهی نگرفتن لایک کافی ارزش آن خاطره را نزد فرد از بین می‌برد. یکی دیگر از شرکت‌کنندگان گفت که اگر خاطره‌ای را به اشتراک بگذارد و تنها سه لایک بخورد، آن سه لایک جزئی از خاطره‌اش می‌شود.

روشن است که همه خاطرات تحت تاثیر معیارهای شبکه‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرد. بعضی از آنها خاطراتی هستند که مورد توجه قرار گرفتن‌شان اهمیت چندانی ندارد. همان‌طور که یکی از شرکت‌کنندگان تحقیق گفت: «اگر فقط عکسی از شما و دوست‌تان باشد که در حال انجام کاری احمقانه هستید دیگر تعداد لایک‌ها اهمیتی ندارد.» اما باز هم به نظر می‌رسد که تعداد لایک‌ها بیانگر قضاوت افراد باشد.

 

لایک

 

پیش‌بینی قضاوت مردم از طریق لایک‌های شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود افراد حس متفاوتی درباره به اشتراک گذاری خاطره‌هایشان پیدا کنند. مردم در این پژوهش اظهار کردند که چگونه می‌توانند از برخی از خاطرات‌شان در برابر شبکه‌های اجتماعی محافظت کنند.

مثلاً یکی از شرکت‌کنندگان گفت که اگر تعداد لایک‌ها باعث شود احساس او به «خاطرات محبوبش» تغییر کند، دیگر آن را به اشتراک نمی‌گذارد. یافته‌های این تحقیق نشان داد که مردم درباره نوع خاطره‌ای که می‌خواهند با دیگران به اشتراک بگذارند گزینشی عمل می‌کنند و بعضی از خاطرات را به صورت خصوصی با افراد مرتبط به اشتراک می‌گذارند و از عمومی ‌کردن آنها می‌پرهیزند.

حتی امری خصوصی مثل خاطره نیز جزئی از روال عادی استفاده از شبکه‌های اجتماعی شده و پلتفرم‌ها در حال تغییر دادن احساسات ما نسبت به گذشته‌ای که تجربه کرده‌ایم به شمار می‌رود. این روال عادی از زندگی ما می‌تواند در آینده یادآوری فردی و جمعی خاطرات ما را تحت تاثیر قرار دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۷۷۴۶۴، www.etemadonline.com.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین