پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد الزامی است، اما اگر استاندارد‌های ۸۵ گانه عملی شوند، خودروساز‌ها می‌توانند در بازار‌های منطقه و جهانی حضور پیدا کنند.
شعار سال: روزانه میلیون‌ها اتومبیل مسافری جاده‌های جهان را طی می‌کنند. وقتی روزانه میلیون‌ها اتومبیل مسافری در جاده‌ها تردد می‌کنند، رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه در تولید یک خودرو می‌تواند به ارتقا کیفیت، ایمنی و عملکرد وسایل نقلیه‌ای کمک کنند.

در سراسر زنجیره تأمین صنعت، استاندارد‌های ۸۵ گانه در ارائه قطعات و مواد با کیفیت بالا و آزمایش شده ماهرانه به تولیدکنندگان خودرو کمک می‌کند. می‌توان به صراحت گفت در جاده‌ای که ایمنی و قابلیت اطمینان بیشتر از آن اهمیت دارد، استاندارد‌های ۸۵ گانه عملکرد قابل اعتماد خودرو را تسهیل می‌کنند.

حال می‌توان گفت ایمنی یک خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است و سال گذشته شاهد توقف تولید برخی از خودرو‌های داخلی بودیم که رئیس سازمان ملی استاندارد در این خصوص گفته بود اگر خودرویی استاندارد لازم را نداشته باشد توقف تولید خواهیم داشت.
 
صادرات خودرو با وجود کمبود در بازار داخل


کیفیت پایین؛ توقف تولید

نیره پیروزبخت رئیس سابق سازمان ملی استاندارد در خصوص ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: به نظر می‌آید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت می‌کنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استاندارد‌های لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریم‌ها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.

رئیس سابق سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریم‌ها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودرو‌های با کیفیت تری باشیم.

پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودرو‌ها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامه‌ای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدل‌های خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگی‌ها صورت گیرد شاید یکی از برنامه‌های بازدید این باشد که بیشتر در جریان استاندارد‌ها باشیم.

رئیس سابق سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرو گفت: استاندار‌های ۸۵ گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش می‌رود. در این برنامه یک تا ۲ برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این‌که با شرایط خاصی که صنعت خودرو در سال جاری با آن روبرو شده و پیش‌بینی وضعیت این صنعت با توجه به تحریم‌های پیش رو، آیا از سازمان استاندارد درخواستی به منظور مدارا با خودروسازان برای رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرویی شده است یا خیر؟ بیان کرد که هنوز چنین مسئله‌ای از سوی هیچ بخشی به ما اعلام نشده است، اما سازمان استاندارد نیز جزئی از مجموعه دستگاه‌های کشور است و می‌دانیم که تحریم قطعات خودرو جزو تحریم‌های اولیه است و به تبع آن برای صنعت خودروسازی کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
 
صادرات خودرو با وجود کمبود در بازار داخل
 
حال شریعتی رئیس جدید سازمان ملی استاندارد در یک نشست خبری اظهار کرد: به دلیل مسائل ناشی از تحریم‌ها، اجرای برخی از استاندارد‌ها تعلیق شده و در حال حاضر بیش از ۷۶ مورد از استاندارد‌های ۸۵ گانه در صنعت خودروسازی اجرایی می‌شود. سازمان ملی استاندارد تاییدیه آزمایشگاه‌های اروپایی را در مورد رعایت این استاندارد‌ها از خودروسازان خواسته و آن‌ها نیز در حال اجرای آن هستند.

این بدان معناست که رعایت استاندار‌های ۸۵ گانه برای خودروسازان الزام نبوده و آن‌ها بدون رعایت این استاندارد‌ها خودرو تولید می‌کردند؟

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد الزامی است، اما اگر استاندارد‌های ۸۵ گانه عملی شوند، خودروساز‌ها می‌توانند در بازار‌های منطقه و جهانی حضور پیدا کنند و ارزآوری داشته باشند.

این مقام مسوول با بیان اینکه در جلسه آینده شورای عالی استاندارد در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: اگر این شورا بپذیرد فرصت مجددی به خودروسازان برای هفت استاندارد یاد شده داده می‌شود و اگر نپذیرفت به‌ناچار برخی دیگر از خودرو‌ها از خط تولید خارج خواهند شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در موضوع انرژی، با احصاء مصرف انرژی، تدوین استاندارد‌های مربوطه و بازنگری و به‌روزرسانی آنها، سعی شد تا به گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان بتوانند با علم و آگاهی از محصولات به تصمیم‌گیری بپردازند، تصریح کرد: در این راستا دفتر صنایع انرژی‌بر ایجاد شده و اکنون بررسی ۳۴ صنعت که به نظر می‌رسد مصارفی بیش از حد استاندارد داشتند را در برنامه است. منظور صنایعی است که در سه سال گذشته به اندازه ۴۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف کرده‌اند و آلودگی‌های متعددی را ایجاد کردند. اسامی این صنایع به وزارتخانه‌های نفت و نیرو اعلام می‌شود تا واحد‌های با مصرف زیاد جریمه شده و آن‌هایی که مصرف بهینه دارند از محل همین جریمه‌ها تشویق شوند.

اما این ۹ استاندارد تعلیق شده چیست؟

وحید مرندی مقدم با اشاره به اینکه به دلیل شرایط کشور، اجرای ۹ استاندارد از استاندارد‌های ۸۵ گانه الزامی برای صنعت خودرو به حالت تعلیق درآمده است، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت خودروی کشور و تأثیر آن در تولید داخلی، شورای عالی استاندارد که رعایت ۸۵ استاندارد را برای صنعت خودرو الزامی کرده بود، اجرای ۹ استاندارد را تعلیق کرده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد افزود: با تعلیق ۹ استاندارد، در حال حاضر رعایت ۷۶ استاندارد از سوی خودروسازان الزامی است.

وی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت که این ۸۵ استاندارد مجموعه‌ای از استانداردهاست و وقتی می‌گوئیم ۹ استاندارد تعلیق شده به معنای این نیست که همه خودرو‌های تولید شده این ۹ استاندارد را رعایت نکرده‌اند؛ شاید یک یا دو مورد از این استاندارد‌ها برای یک خودرو باشد.

مرندی مقدم گفت: این استاندارد‌ها شامل حفاظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمزگیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، استحکام کابین خودرو‌های تجاری است.

به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی در حال ساخت سیستم هشدار حفاظت از عابر پیاده و سیستم هشدار انحراف از مسیر برای نصب بر روی خودرو‌های تولید داخل هستند.
 
صادرات خودرو با وجود کمبود در بازار داخل

اما سوالی که اکنون به وجود می‌آید این است که چطور سال گذشته خودروسازان ملزم به رعایت استاندار‌های ۸۵ گانه بودند و امسال این الزام برداشته شده است، از طرفی موضوع صادرات خودرو در این بین نیز مطرح شد که اگر خودروسازی بتواند استاندار‌های ۸۵ گانه را رعایت کند می‌تواند صادرات خودرو نیز داشته باشد، صادرات خودرو با توجه به عدم تامین نیاز بازار داخل!

یک منبع آگاه خصوص میزان صادرات خودرو این کارخانه خودروسازی، گفت: اکنون به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

اکنون سرنوشت تولید خودرو‌هایی که نمی‌توانند استاندارد‌های ۸۵ گانه خودرویی را پاس کنند، مهمترین چالشی است که صنعت خودرو در حوزه استاندارد با آن روبرو خواهد بود. اما در کنار تمام این مطالب گفته شده انتظار داریم خودروسازان اقدام به تولید خودرو‌های با کیفیت و ایمن کنند و در کنار آن در قدم اول نیاز بازار داخل را تامین کنند که در این صورت شاهد آرامش در این بازار خواهیم بود و البته با افزایش کیفیت می‌توانیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۷۳۳۵۷۶، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین