پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: نه اروپا و نه آمریکا نمی‌توانند نقش ایران را نادیده بگیرند. دعوت ایران برای حضور در اجلاس‌های مختلف در مورد بحران‌های گوناگون خاورمیانه نشان از این دارد که هم اروپا به نقش منطقه‌ای ایران آگاه هستند.
شعار سال:

مرتضی مکی، با اشاره به مصوبه روز گذشته پارلمان اروپا درباره قطعنامه راهبرد اتحادیه اروپایی درباره ایران پسابرجام گفت: پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپایی تلاش کردند تا دیگر بار مناسباتشان را با ایران در عرصه‌های مختلف گسترش دهند. 

بازنگری روابط اروپا با ایران از نتایج برجام است

او ادامه داد: در واقع می‌توان یکی از مهم‌ترین نتایج برجام را بازنگری در نوع روابط با ایران از سوی کشورهای اروپایی دانست که در این راستا آن‌ها تلاش کردند خود را به تهران نزدیک کنند. 

این کار‌شناس مسائل اروپا با یادآوری اقدامات ضد ایرانی پارلمان اروپا در گذشته اظهار داشت: ما در سال‌های گذشته می‌دیدیم که پارلمان اروپا قطعنامه‌های ضد ایرانی به خصوص در مسائل حقوق بشر تصویب می‌کرد. همچنین برخی از گروه‌های مخالف نظام همانند سازمان مجاهدین خلق سعی می‌کردند تا با حضور در این نهاد و سخنرانی در آن در نوع نگاه اعضای پارلمان اروپا تاثیر گذاشته و مانع از بهبود و گسترش روابط ایران و اروپا شوند.  

منتقدترین نهاد اروپا درصدد بازنگری روابط با ایران است

مکی با بیان اینکه پارلمان اروپا با این مصوبه گام مهمی برای توسعه مناسبات و عادی‌سازی روابط با تهران برداشته است، تصریح کرد: این مصوبه نشان می‌دهد که یکی از منتقد‌ترین نهاد‌ها در اروپا هم به ایران در نوع رویکرد خود با تهران بازنگری انجام داده و می‌خواهد با ایران روابط مبتنی بر همکاری و در چارچوب گفت‌وگو داشته باشد. 

تلاش ناکام لابی‌های ضدایرانی در بهبود مناسبات با ایران

او با بیان اینکه این مصوبه بیش از آنچه از تاثیر حقوقی برخوردار باشد اثرگذاری سیاسی دارد، خاطرنشان کرد: این مصوبه از اتحادیه اروپایی می‌خواهد تا با تهران روابطش را گسترش دهد و گفت‌وگو‌هایش را با ایران در عرصه‌های مختلف آغاز کند و این در حالی است که کشورهای عربی، لابی‌های اسرائیل و جریان‌های مخالف نظام همواره تلاش می‌کردند تا در روند روابط ایران و آمریکا اخلال ایجاد کنند. 

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: با تصویب این قطعنامه می‌توان امیدوار بود که یک چشم‌انداز مبتنی بر همکاری میان ایران و اروپا ایجاد شود.  

اختلاف حقوق بشری ایران و غرب دیرینه است

مکی در پاسخ به این سوال که در قطعنامه پارلمان اروپا نسبت به مسائل حقوق بشری در ایران اعتراض شده و از اتحادیه اروپایی خواسته شده است تا با ایران در این رابطه گفت‌وگوهایی داشته باشد. با توجه به اختلافات تهران و بروکسل در این باره، آیا می‌توان امیدوار به گشایش‌ها و حل اختلافات بود؟ ابراز داشت: نوع نگاه ایران با اتحادیه اروپایی و به طور کلی غرب در مورد مسائل حقوق بشر متفاوت است. 

او با اشاره به قدمت اختلافات ایران و غرب در مورد مسائل حقوق بشر بیان کرد: ایران همواره در دهه‌های اخیر نسبت به رویکرد دوگانه غرب در مورد مساله حقوق بشر انتقاداتی داشته و معتقد است آن‌ها در مورد مساله حقوق بشر و همچنین تروریسم صادقانه عمل نمی‌کنند و جدی نیستند. 

اختلافات حقوق بشری ایران و اروپا به یک باره قابل حل شدن نیست

این کار‌شناس مسائل اروپا با بیان اینکه ایران و اروپا در مورد مساله حقوق بشر در مبانی با یکدیگر اختلافات جدی دارند یادآور شد: ما نباید انتظار داشته باشیم اختلافات حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپایی به یک باره حل و فصل بشود در این راستا بر اساس توافقی که سال گذشته میان محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی گرفته شد ایران و اروپا سومین دور از گفت‌وگوهای خود را با نام گفت‌وگوهای سطح عالی آغاز کردند که در کنار آن در مورد مسائل حقوق بشری هم گفت‌وگو خواهد شد و این می‌تواند به کاهش اختلافات و نزدیک شدن دیدگاه‌ها کمک کند. 

مکی مسائل و بحران‌های منطقه‌ای را یکی دیگر از موضوعات قابل همکاری میان ایران و اروپا دانست و اضافه کرد: خاورمیانه هم اینک از شرایط نابسامانی رنج می‌برد بحران‌های خارومیانه دیگر امروز مختص به این منطقه نیستند. شاهد هستیم که فعالیت‌های گروه‌های تروریستی خاورمیانه به شمال آفریقا و اروپا هم سرایت کرده است. 

اروپا علاقه‌مند به همکاری منطقه‌ای با ایران است

او با بیان اینکه ایران نقشی ثبات‌ساز و موثر در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه ایفا کرده است، عنوان کرد: اروپا علاقه‌مند است تا در مبارزه با تروریسم با تهران همکاری‌هایی داشته باشد و در این راستا در سفرهایی که هیات‌های اروپایی به تهران آمده‌اند مسائل منطقه‌ای یکی از موضوع‌های گفت‌وگو میان طرفین بوده است. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که برخی از کشورهای اروپایی انتقاداتی نسبت به مسائل ایران مطرح می‌کنند آیا با این اختلافات جدی شرایط برای همکاری میان طرفین مهیا است؟ تاکید کرد: ایران و اروپا در خاورمیانه منافع متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند اما قطعا بی‌ثباتی موضوع نگرانی و تهدید مشترک هر دوی آنهاست و همین مساله موجب می‌شود تا دو طرف با یکدیگر همکاری‌هایی داشته باشند. 

نه اروپا و نه آمریکا نمی‌توانند نقش ایران را نادیده بگیرند

مکی ادامه داد: از سوی دیگر نه اروپا و نه آمریکا نمی‌توانند نقش ایران را نادیده بگیرند. دعوت ایران برای حضور در اجلاس‌های مختلف در مورد بحران‌های گوناگون خاورمیانه نشان از این دارد که هم اروپا به نقش منطقه‌ای ایران آگاه هستند و می‌خواهند از توان ایران برای حل ناامنی‌های منطقه خاورمیانه استفاده کنند.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 5 آبان 95 ، کد مطلب: 422695 www.ilna.ir

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین