پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت گفت: با توجه به شرایط تحریمی و به هم خوردن شرایط کسب و کار زمان بیشتری برای اجرای استاندارد یورو ۶ لازم است. برخی از آزمایش‌های مورد نیاز در این حوزه به تجهیزاتی احتیاج دارد که اکنون در اختیار ما نیست.
شعار سال: معمار باشی مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره اجباری شدن اجرای استاندارد یورو ۵ اظهار کرد: مصوبه اجباری شدن استاندارد یورو ۵ در صنعت خودرو بنا بود در سال ۹۸ اجرایی شود، اما با توجه به مشکلاتی که ایجاد شد و شرایط به وجود آمده برای خودروسازان اجرا این طرح به سال ۹۹ موکول شد. با یک سال تاخیر و از ابتدای سال ۹۹ تمامی خودرو‌های تولیدی، به غیر از خودرو‌هایی که توقف دائمی یا توقف موقت گرفتند، با استاندارد یورو ۵ تولید شدند.

او بیان کرد: خودرو‌های ckd که امکان انطباق با استاندارد جدید را نداشتند در تعداد محدود و با مجوز سازمان محیط زیست با استاندارد یورو ۴ تولید و با پلاک سال ۹۸ وارد چرخه حمل و نقل شدند. اخیرا هم مکاتبه‌ای انجام شده که خودروساز‌ها را از ابتدای سال ۱۴۰۱ ملزم به اجرای استاندارد یورو ۶ کرده است. اما الان هیچ شرکتی از بین خودروسازان داخلی امکان اجرای این مصوبه را ندارد.

معمارباشی تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی و به هم خوردن شرایط کسب و کار زمان بیشتری برای اجرای استاندارد یورو ۶ لازم است. برخی از آزمایش‌های مورد نیاز در این حوزه به تجهیزاتی احتیاج دارد که اکنون در اختیار ما نیست.

کمبود بنزین یورو ۵ در سطح کشور

مدیر کل دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره کمبود بنزین یورو ۵ در سطح کشور گفت: هر چند این موضوع را بار‌ها اعلام و پیگیری کردیم که کیفیت بنزین مناسب نیست، اما ادعای شرکت پالایش و پخش که سازمان استاندارد تایید می‌کند توزیع یورو ۵ در تمام جایگاه‌ها است در حالی که تست‌های خودروساز‌ها نشان می‌دهد بنزین‌های توزیعی در جایگاه‌های کشور کیفیت یورو ۵ را ندارند.

او تصریح کرد: حتی برای تست‌های کیفیت سنجی خودرو‌های یورو ۵ هم از جایگاه‌های خاص بنزین تهیه می‌کنند و بنزنی که در سایر جایگا‌ه‌ها عرضه می‌شود نمی‌توان پاسخگوی عملکرد یک خودرو یورو ۵ باشد. حرفی که زده می‌شود درست نیست و بنزین توزیعی یورو ۵ محسوب نمی‌شود. مطمئنا خودرویی که با استاندارد یورو ۵ تولید شده در صورتی که بنزنیم مناسبی نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد.

معمارباشی تصریح کرد: استفاده از بنزین نامناسب باعث می‌شود خوردگی قطعات موتور بیشتر شده و آسیب زیادی به آن وارد شود. هزینه آسیب در مرحله اول به شرکت‌های خودروساز و پاسخگویی در دوران گارانتی و در مرحله دوم مردم تحمیل خواهد شد. بار‌ها پیگیری کردیم، اما شرکت پالایش و پخش و سازمان استاندارد تاکید دارند که یورو ۵ همه جا تولید می‌شود. پیش از این قاعده این بود که قبل از تولید خودرو، بنزین لازم برای مصرف ان در کشور تولید شود. خودرو ساز‌ها بار‌ها اعلام کردند که بنزین توزیعی کیفیت لازم را ندارد و باعث بروز آسیب در خودرو می‌شود، اما توجه‌ای به آن‌ها نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۷۵۵۷۱۶، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین