پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۶۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مرکزی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس قانون باید ۵۰ درصد آموزش‌ها مهارتی باشد که متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه تنبلی کرد و نتوانست به قانون عمل کند. رئیس جمهور آینده باید رویکرد‌های حاکم بر حوزه آموزش به ویژه آموزش عالی را تغییر دهد.
شعار سال: حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در خصوص انتظارات حوزه آموزش بویژه آموزش عالی از رئیس جمهور آینده اظهار کرد: متاسفانه در شرایط امروز فارغ التحصیلان یقه سفید زیادی در کشور وجود دارند و این مسئله نشان می‌دهد آموزش‌های ارائه شده در کشور مهارتی نبوده و بیشتر تئوری است و این عامل موجب شده که توانمندی‌های افراد به شدت دچار چالش شود.
 
مهارتی نبودن آموزش‌ها

وی تصریح کرد: مهارتی نبودن آموزش‌ها بدان معناست که اگر یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی موفق به اخذ مدرک دانشگاهی می‌شود، با وجود داشتن چنین مدرکی باز هم نمی‌تواند وارد بازار کار شود، در صورتی که اگر مهارت‌های لازم را داشته باشد به یک نیروی تحصیلکرده ماهر و توانمند و از همه مهمتر کارآفرین تبدیل خواهد شد و چنین نیروی توانمندی سرمایه اجتماعی برای کشور محسوب خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم در ادامه گفت: براساس قانون باید ۵۰ درصد آموزش‌ها مهارتی باشد که متاسفانه دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه تنبلی کرد و نتوانست به قانون عمل کند.

وی خواستار تغییر این رویکرد در دولت آینده شده و افزود: رویکرد کشور در حوزه آموزش عالی باید کاملا تغییر پیدا کرده و به سمت آموزش‌های مهارت محور حرکت کند تا نیاز نیروی کار کشور به فارغ‌التحصیلان ماهر در حوزه‌های گوناگون برطرف شود.

این نماینده مردم در خانه ملت در ادامه با تاکید بر اینکه متاسفانه پایان نامه‌های دانشجویی متناسب با نیاز‌های کشور و مشکلات موجود نوشته نمی‌شوند، افزود: پایان‌نامه‌ها انگار برای خارج از ایران یا برای کره مریخ نوشته می‌شود. هر پایان نامه باید یک مشکل کشور را برطرف کند و اگر یک پایان نامه نتوانست مشکلی از کشور را حل کند به هیچ وجه قابل دفاع نباشد. پایان‌نامه نویسی و مقاله‌نویسی به یک شغل تبدیل شده و اوضاع تاسف باری در این حوزه وجود دارد که باید رئیس جمهور آینده کشور را از این چالش خارج کند.
 
میزان فروش علم و فناوری در دانشگاه‌ها اندک است

او تصریح کرد: متاسفانه میزان فروش علم و فناوری در دانشگاه‌ها اندک است و دانشگاه باید مسیر خود را به نحوی تعیین کنند که برای صاحبان صنایع و سایر فعالان اقتصادی وسوسه انگیز باشد و این مجموعه‌ها به دنبال خرید علم و فناوری از جوامع دانشگاهی باشند. در حال حاضر ارتباط موثری بین دانشگاه، کشاورزی و صنعت وجود نداشته و هر یک مسیر خود را می‌روند و ارتباط آن‌ها غیرمعقول است.

حجت‌الاسلام سلیمی در ادامه گفت: دانشگاه باید در حوزه کاربردی و نیاز‌ها به صورت جدی ورود کرده و رویه فعلی را تغییر دهد. به عنوان نمونه مگر کشور به چه میزان دانشجوی حقوق، حسابداری، مدیریت و ... نیاز دارد. باید در کنار جذب دانشجو در این حوزه‌ها به دنبال تحصیلات عالیه جوانان در رشته‌های کاربردی و متناسب با نیاز جامعه باشیم.

وی افزود: براساس آمار هم اکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار دانشجوی رشته روانشناسی در کشور وجود دارد و به همین میزان در رشته حقوق و سایر رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند و این سوال مطرح است که آیا کشور به این میزان فارغ‌التحصیل روانشناسی، حقوق، حسابداری و ... نیاز دارد؟
 
یکی از الزامات جذب دانشجوی خارجی بود که در این حوزه دانشگاه‌های کشور موفق نبودند

او بیان کرد: وزارت علوم بجای نیازسنجی از رشته‌های مورد نیاز دانشگاهی در کشور به بهانه آمایش، اقدام به بستن دانشگاه‌ها کرده و درصدد است تا کم‌کاری‌های صورت گرفته را از این طریق جبران کند. باید دست اندرکاران امر آموزش عالی کشور با آمایش آمار دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاهی را متناسب با نیاز‌های کشور اعلام کنند تا جوانان هم بنا به نیاز کشور رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند و رئیس جمهور آینده باید سازوکاری برای حل این مشکل را برطرف کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی از الزامات برنامه کشور در حوزه آموزش، جذب دانشجوی خارجی بود که متاسفانه در این حوزه دانشگاه‌های کشور موفق نبودند و تنبلی و کاهلی برخی مسئولان و دست روی دست گذاشتن ها، مانع از تحقق این اهداف شد که امیدواریم اهداف مترقی برنامه توسعه در حوزه آموزش توسط رئیس جمهور آینده محقق شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۰۰۳۲۳۱۶۱۸۲، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین