پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
در مراسم اعطای جایزه اندیشکده چتم هاوس به وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری تاکید کرد که کشورش هنوز از تحریم‌های غیرهسته‌ای عقب‌نشینی نکرده است.

شعار سال: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای دریافت جایزه مربتط با برجام در اندیشکده سلطنتی بریتانیا، چتم هاوس، حاضر شد. این جایزه قرار بود مشترکا به ظریف و کری اعطا شود که آقای ظریف برای دریافت آن به لاندن سفر نکرد.

مجری برنامه در ابتدای آن، تصریح کرد که برای اعطای جایزه به وزیر خارجه ایران، از فرصت دیگری استفاده خواهد شد.

در ابتدای برنامه، فیلیپ هاموند که در جریان مذاکرات ایران و 1+5 هدایت تیم انگلیسی را برعهده داشت، سخنرانی کرد و در ابتدا از ظریف به عنوان دوست خوب خود یاد کرد.

وی برجام را توافقی برای بازگرداندن ایران به جامعه بین‌المللی و آغاز اعتماد مجدد خواند و اظهار داشت: این توافق بر اساس ارتباطی که ظریف و کری با هم به وجود آوردند، شکل گرفت و البته مدیون انرژی جان کری است.

وی مدعی شد که کری برای به دست آمدن برجام در 3 جبهه جنگید: یک جبهه در واشنگتن، دوم جبهه‌ای در میان اعضای مختلف 1+5 و سوم جبهه‌ای در برابر ایران که آنها نیز مشکلات زیادی در برابر افکار عمومی ایران داشتند.

آقای هاموند اظهار داشت که جان کری هرگز اجازه توقف مذاکرات را حتی در زمان‌هایی که پیشرفت کمی داشتند، نداد.

هاموند اذعان کرد که برجام نتوانسته است آن منافع اقتصادی که سیاست‌مداران ایرانی انتظار داشتند را برآورده کند. وی مدعی شد جان کری متعهد است که برجام در همه ابعاد خود موفق باشد و مردم ایران هم منافع آن را ببینند. هاموند گفت خود نیز در سمت جدیدش در این راستا تلاش می‌کند.

جان کری نیز در ابتدای صحبت‌های خود از فیلیپ هاموند تشکر کرد. کری، چتم هاوس را فراتر از یک اندیشکده دانست و تشکر خود را از شرکایش در جریان مذاکرات ایران و 1+5 ابراز داشت.

وزیر خارجه آمریکا از عدم حضور جواد ظریف در چتم هاوس هم ابراز تاسف کرد و اظهار داشت که وی مذاکره‌کننده‌ای سرسخت و قابل است. وی از ارنست مونیز و علی اکبر صالحی نیز به‌خاطر نقششان در حصول برجام قدردانی کرد و ابراز داشت که هر دو فارغ‌التحصیل ام.‌آی.تی بوده‌اند.

وی مستندات ناشی از برجام را ضمن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دانست و به اختلافات نظرات ایران و غرب اشاره کرد که دهه‌هاست ادامه دارند. کری ضمن اشاره به درگیری‌های مختلف در سطح جهان، به اهمیت دیپلماسی نیز اشاره کرد و از اهمیت دیپلماسی در تنش‌زدایی هسته‌ای سخن گفت.

کری در ادامه سخنرانی مبسوطی را در خصوص منافع دیپلماسی و مضرات جنگ ایراد کرد و کمتر اشاره‌ای به برجام نمود.

در ادامه، وزیر خارجه آمریکا به سوالات پاسخ داد. وی در بخشی از پاسخ به سوالی گفت که ایران تصمیمی اساسی گرفت که متوقف کردن برنامه هسته‌ای و تن دادن به بازرسی‌های دقیق بود و ما نیز تصمیمی اساسی گرفتیم که برداشتن تحریم‌ها بود.

وی در ادامه گفت که بارها احتمال داشته که از مذاکرات خارج شود. وی مدعی شد که یک‌بار در لوزان و یک‌بار در وین این احتمال وجود داشت که از مذاکرات خارج شود.

کری تصریح کرد که ایران به تمام ابعاد برجام متعهد بوده و شایسته منافع برجام است و ما باید تلاش کنیم که ایران از معامله‌ای که کرده است منفعت ببرد. ما به شدت تلاش کرده‌ایم که مطمئن شویم که همه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را برداشته‌ایم و امیدواریم که شاهد تجارت بیشتر با ایران باشیم، اما از تحریم‌های موضوعات دیگر عقب‌نشینی نکرده‌ایم.

وی از حمایت ایران از حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان نیز سخن گفت و آنها را چالش‌های پیش‌رو دانست.

کری در خصوص بحران سوریه و تفاوت مواضع آمریکا و روسیه هم سخن گفت. وی حمایت روس‌ها از بشار اسد را حمایتی سنتی خواند و مدعی شد که روس‌ها تمایل دارند به بمباران حلب ادامه دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 10 آبان 1395، کد مطلب: 13950810001135:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین