پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۷۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
قرارگیری در موقعیت تعارض منافع، یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز فساد است و به همین دلیل بسیاری از کشور‌های جهان به دنبال راه‌کار‌هایی برای مقابله و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع در نظام اداری کشورشان هستند و فعالیت‌های قابل توجهی نیز در این حوزه انجام داده‌اند. در کشور ما نیز در چند سال گذشته دولت محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، اقدامات ارزشمندی در این خصوص انجام داده‌اند که علاوه بر ترویج گفتمان «مدیریت تعارض منافع»، به حرکت در راستای تحقق راه‌کار‌های مدیریت تعارض منافع در کشور کمک کرده است.

شعار سال:«در زمینه فساد هم، به بسترهای  فسادخیز توجه بشود؛ و این احتیاج دارد به نگاه کارشناسی؛ یعنی بایستی با نگاه کارشناسی، زمینه بروز فساد را و تولید فساد را شناسایی کرد،  شناخت و با همان نگاه کارشناسی، به جنگ فساد رفت و برای ریشه‌کنی فساد تلاش کرد و کار کرد. مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین قوه قضاییه ۱۳۹۹/۴/۷»
 
قرارگیری در موقعیت تعارض منافع، یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز فساد است و به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان به دنبال راه‌کارهایی برای مقابله و مدیریت موقعیت‌های تعارض منافع در نظام اداری کشورشان هستند و فعالیت‌های قابل توجهی نیز در این حوزه انجام داده‌اند. در کشور ما نیز در چند سال گذشته دولت محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، اقدامات ارزشمندی در این خصوص  انجام داده‌اند که علاوه بر ترویج گفتمان «مدیریت تعارض منافع» ، به حرکت در راستای تحقق راه‌کارهای مدیریت تعارض منافع در کشور کمک‌ کرده است.
 
در این راستا علاوه بر لایحه تعارض منافع که توسط دولت محترم ارائه شده است، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز، به تازگی طرحی را با موضوع «مدیریت تعارض منافع» در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسانده و در انتظار تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هستند.
 
«اندیشکده شفافیت برای ایران» به عنوان اندیشکده‌ای دغدغه‌‌مند، متمرکز و متخصص در حوزه‌های «شفافیت»، «تعارض منافع» و «پیشگیری از فساد» ، ضمن تقدیر از دغدغه و اقدام نمایندگان محترم مجلس، اعلام می‌کند که متأسفانه طرح مصوب کمیسیون، دارای اشکالات مهم  و عدیده‌ای است که نگرانی‌های جدی را در خصوص تصویب طرح به شکل فعلی ایجاد می‌نماید. برخی از مهم‌ترین این اشکالات عبارتند از:
 
    عدم ارائه تعاریف دقیق و کاربردی از مفاهیم، در ابتدای طرح
    وجود ابهام و گستردگی بیش از حد مشمولین، در عین عدم لحاظ ملاحظات اجرایی هر یک از آنها
    کم‌توجهی به ساختارها و ظرفیت‌های فعلی کشور در تعیین دستگاه‌های ناظر
    کم‌توجهی به قوانین و ظرفیت‌های فعلی و تحمیل بار مالی در ارائه پیشنهاد توسعه سامانه منافع
    رویکرد نادرست در مدیریت تعارض منافع، در موارد متعدد
    خلط میان رشوه و هدیه و امکان ایجاد نابسامانی
    توجه ناقص به موضوع مسافرت در طرح و …
 
با توجه به موارد ذکر شده و نیز سایر اشکالات موجود در طرح، در عین اهمیت فوق‌العاده‌ی طرح، به نظر می‌رسد طرح مذکور قبل از بررسی در صحن علنی مجلس، نیازمند ارجاع مجدد به کمیسیون جهت بررسی، بازبینی و اصلاح با همکاری متخصصین و صاحب‌نظران این موضوع است. «اندیشکده شفافیت برای ایران» بار دیگر ضمن تشکر از تلاشهای صورت گرفته، آمادگی خود را جهت کمک به اصلاح و بهبود طرح اعلام می نماید.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اندیشکده شفافیت برای ایران ، تاریخ انتشار:26  خرداد 1400، کدخبر: 6036،www.tp4.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین