محمود فتوحی گفت: اگرچه دلایل دریافت چنین تصمیمی به وضوح بیان نشده است، اما به نظر میرسد این مصوبه راهکار هیچ یک از مسایل اساسی آموزش عالی در کشور نیست و مسألهای را که وجود خارجی ندارد، هدف گیری کرده است. حتی اگر مسألهای واقعی وجود داشته باشد، این راه حل به جای حل آن مسأله، یک چالش اجتماعی در سطح وسیع ایجاد میکند.
شعار سال: محمود فتوحی روز دوشنبه درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد در رشتههای غیرمرتبط با مقطع لیسانس از سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: اگرچه دلایل دریافت چنین تصمیمی به وضوح بیان نشده است، اما به نظر میرسد این مصوبه راهکار هیچ یک از مسایل اساسی آموزش عالی در کشور نیست و مسألهای را که وجود خارجی ندارد، هدف گیری کرده است.
وی افزود: حتی اگر مسألهای واقعی وجود داشته باشد، این راه حل به جای حل آن مسأله، یک چالش اجتماعی در سطح وسیع ایجاد میکند.
بررسی محدود کردن پذیرش دانشجو از سه منظر
رییس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: موضوع محدود کردن پذیرش دانشجو در آزمون کارشناسی ارشد به "رشتههای مرتبط" را میتوان از سه منظر مختلف شامل روند تحولات علم، تجارب بین المللی و تجارب دانشگاه صنعتی شریف مورد نقد و بررسی قرار داد.
فتوحی درباره روند تحولات علم خاطرنشان کرد: در ارتباط با منظر اول، باید اشاره کنم که تحولات علم در جهان با یک رویکرد جدید و کاملا متفاوت از قبل در شرف وقوع است. رویکرد جدید به حل مسایل واقعی جامعه توجه جدی دارد. از آنجایی که مسایل واقعی یک بُعدی نیستند، تربیت نسل آینده باید به گونهای صورت گیرد که دانش آموختگان به حوزههای مختلف علمی مسلط باشند.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که در رویکرد جدید، توسعه دورههای میان رشتهای تشویق میشوند و از دانشگاهها انتظار میرود مسیر دانشجویان را برای دنبال کردن علایق علمی خود هموار کنند. یکی از راهکارهای مهم در این زمینه امکان تغییر رشته دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.
رییس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در دنیای کنونی، با تداخل حوزههای مختلف علمی، دانشگاهی و گسترش تحقیقات و فعالیتهای بینرشتهای، نیاز به افرادی که در بیش از یک حوزه تخصص و تبحر داشته باشند، افزایش یافته است برای مثال برای تدوین قوانین مرتبط با قصورات پزشکی نیاز به پزشکانی داریم که همزمان با علم حقوق نیز آشنایی داشته باشند. به مهندسانی نیاز داریم که از علم زیستشناسی سردربیاورند و بتوانند حوزه فناوریزیستی (بیوتکنولوژی) را در کشور توسعه دهند.
فتوحی ادامه داد: بنابراین، دانشگاهها باید بیش از پیش به دورههای میان رشتهای و توانمند کردن دانشجویان در حوزههای مختلف علمی توجه کنند. اگر این حوزهها از هم فاصله معنی داری داشته باشند، امکان پرورش ذهنهای خلاق و آماده حل مسأله بیشتر خواهد بود.
وی در ادامه این گفتگو درباره منظر دوم، یادآور شد: در ارتباط با منظر دوم یعنی تجارب بین المللی، معتقدم جهان به سمت و سویی میرود که علاقهمندان به یادگیری و تحصیل بتوانند علایق خود را به هر صورت که شایسته است و با شرایط شان سازگاری بیشتری دارد، دنبال کنند.
فتوحی تاکید کرد: جالبتر اینکه این موضوع محدود به نظام آموزشی غرب نیست و دانشگاهها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی مشرق زمین نیز به نتایج مشابهی دست یافته اند. به همین دلیل، پیش نیاز رشتهها را تا حد امکان کاهش داده یا حذف کرده اند. این تصمیم حاصل تجارب چند صد ساله دانشگاهها در شرق و غرب است و نمیتواند و نباید توسط سیاستگذاران آموزش عالی در کشورمان نادیده گرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: یک راه کم هزینه و موثر برای گسترش دانش در دو حوزه مختلف، انتخاب رشته متفاوت در مقطع کارشناسی ارشد است و با بسته شدن این مسیر، راههای پرهزینهتر و کم بازدهتر (مثل خودآموزی) تنها انتخاب دانشجویان مستعد خواهد بود.
رییس دانشگاه صنعتی شریف درباره تجربه موفق این دانشگاه، گفت: در ارتباط با منظر سوم یعنی تجارب دانشگاه صنعتی شریف، با افتخار عرض میکنم ارزیابی مسیر طی شده و تجارب کسب شده در دانشگاه صنعتی شریف نشان میدهد دانشجویان با پیشینه مهندسی یا علوم وقتی وارد حوزههایی همچون مدیریت، اقتصاد، سلامت، فلسفه یا فصل مشترک این رشتهها با علوم و مهندسی میشوند بسیار موفق عمل میکنند.
فتوحی افزود: دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه صنعتی شریف در رشتههای علوم انسانی و علوم اجتماعی در ایجاد کسب و کارهای موفق، مدیریت شرکت-های بزرگ صنعتی و سازمانهای مهم عمومی و نیز در فضای آکادمیک خوش درخشیده اند.
وی تاکید کرد: بیش از دو دهه حضور دانشگاه صنعتی شریف در حوزههای میان رشتهای و ورود به مباحث علوم انسانی و علوم اجتماعی در کنار رشتههای مهندسی نشان داد دانشگاههای صنعتی میتوانند در حوزههای غیر مهندسی به ویژه فصل مشترک علوم، مهندسی و دیگر حوزههای علمی (پزشکی و سلامت، مدیریت، اقتصاد و ...) موفق باشند. همچنین خروجی این دورهها به تایید دانشجویان، کارفرمایان و سیاستگذاران از بهترینهای کشور و حتی جهان در حوزه خود هستند.
روز گذشته بخشنامهای از مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم خطاب به مدیران کارگروههای تخصصی گسترش و برنامهریزی آموزش عالی مبنی بر ممنوعیت شرکت داوطلبان رشتههای غیرمرتبط در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ منتشر شد که برای داوطلبان این آزمون نگرانیهای ایجاد کرد، اما امروز وزارت علوم اعلام کرد که زمانی برای اجرای این مصوبه تعیین نشده است.
در این بخشنامه آمده بود: بر اساس مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور از سال ۱۴۰۱ سنجش و پذیرش داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد فقط از بین دانشآموختگان دوره کارشناسی رشتههای مرتبط امکانپذیر خواهد بود.
همچنین رشتههای مرتبط برای هر یک از رشتههایی که در آزمون کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارد، قرار است به زودی تعیین شود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۰۱۴۲۰، www.irna.ir