پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه تصرف املاک در استان کرمان به صفر رسیده و زمین خواری در استان متوقف شده است، گفت: برای ایمن سازی و نگهداری بیش از 9 هزار کیلومتر از راههای استان کرمان سالانه به 4 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم

شعارسال: خداداد مقبلی ظهر دوشنبه 25 آبانماه در نخستین همایش راهداری و حفظ اراضی دولتی در رفسنجان با گرامیداشت 24 آبان سالروز قربانیان سوانح جاده‌ای، اظهار کرد: حفظ، نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های مواصلاتی، توسعه و احداث شبکه‌های ارتباطی، حمایت از تولید و عرضه مسکن برای اقشار کم‌درآمد، نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، قیمت‌گذاری فروش و احراز صلاحیت واجدان شرایط واگذاری زمین و راهداری و حفظ اراضی دولتی از جمله وظایف مهم اداره راه و شهرسازی است.

وی افزود: در حال حاضر 9 هزار کیلومتر راه در استان کرمان وجود دارد که ارزش اقتصادی آن 7 ‌هزار و 500 میلیارد تومان است که طی سالهای متمادی دولتهای مختلف برای این راهها سرمایه گذاری کرده اند و امروز به‌عنوان سرمایه ملی در اختیار ماست و در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه برای احداث هر کیلومتر از این راهها در حوزه روستایی بیش از 3 میلیارد ریال هزینه نیاز است، ادامه داد: کار حفظ راهها بر عهده اداره کل راه و شهر سازی است و در این راستا راهداران در گرمای تابستان و سرمای زمستان حفظ و نگهداری از این راهها را بر عهده دارند و بخشداران و دهیاران باید فرهنگ‌سازی حفظ و نگهداری را در بین مردم انجام دهند.

این مسئول یادآور شد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 5 هزار کیلومتر از راههای استان کرمان خط کشی شده است که هزینه هر متر آن یک‌هزار و 100 تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان خاطرنشان کرد: سالانه حدود 400 میلیارد تومان برای نگهداری و ایمن سازی 9 هزار کیلومتر راه در استان نیاز داریم که ایمن‌سازی شامل خط‌کشی، نصب علائم و نصب علائم اطلاعاتی انتظامی می‌شود و نگهداری هم شامل روکش آسفالت، تعمیر پل و... است.

مقبلی با بیان اینکه اعتبارات سال گذشته برای حفظ و نگهداری و ایمن‌سازی به یک درصد هم نمی‌رسد، افزود: با توجه به اینکه اعتبارات استانی محدود است لذا سالانه حدود 300 میلیارد ریال برای حفظ و ایمن سازی راههای استان اختصاص میابد که مبلغ کمی است.

وی تصریح کرد: اعتبارات کم نمی تواند برای نگهداری و حفظ راهها کمک کند و با همه بضاعت و اعتبارات منابع استانی و ملی بخش عظیمی از کار ایمن‌سازی محورها را انجام داده‌ایم.

مقبلی یادآور شد: علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها به عنوان هشدار دهنده عمل می کنند و این علائم هشداردهنده در راستای سلامتی سفر کسانی که در جاده تردد می‌کنند، نصب می‌شوند.

وی گفت: از انجایی که برخی از این علائم دچار فرسودگی شده و از بین می روند لذا دهیاران و بخشداران می توانند برای حفظ این علائم و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار دخیل باشند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان جان باختن 16 هزار نفر در حوادث جاده ای سال گذشته و تحمیل خسارت بیش از 120 هزار میلیارد ریال در تصادفات جاده ای به کشور را یادآور شد و ابراز داشت: آمار بالای تلفات یکی از مشکلات جامعه است که به چهار عامل از جمله وسیله نقلیه، راهها، شرایط جوی و راننده بستگی دارد.

این مسئول تأکید کرد: 70 تا 75 درصد تلفات جاده‌ای به خطای انسانی مربوط می‌شود و بر اساس تحقیقات علمی، بخش اعظم تصادفات بر اثر عدم فرهنگ ترافیکی است.

مقبلی در این باره به نقش ائمه جمعه و جماعات، رسانه ها، دانشگاهیان و صدا و سیما در کاهش آمار تصادفات بوسیله آگاه سازی اشاره کرد و ادامه داد: تصادفات تبعات زیادی به دنبال دارند، از جمله آن از دست دادن سرپرست خانواده، ناقص شدن عضوی از بدن و از دست رفتن توان کار است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به محور دوم همایش اشاره کرد و گفت: امسال 500 هکتار از اراضی دولتی در حوزه شهری استان کرمان از دست متصرفان خارج و به دولت بازگردانده شد و زمین‌خواری در استان متوقف شده است.

مقبلی بیان داشت: در استان کرمان تصرف اموال دولتی توسط متخلفان به صفر رسیده است که این موضوع به برکت و درایت استاندار کرمان است که در این قضیه ورود پیدا کردند و از همه دستگاههای متولی حفظ اموال دولتی حمایت می کنند.

وی با تقدیر از تلاش فرماندار، امام جمعه و مسئولان قضایی در راستای بازگرداندن اراضی تصرفی به دولت، بیان کرد: یکی از سرمایه‌های اصلی که جزو اموال ملت است، اموال دولتی چه در حوزه راه وشهرسازی، چه حوزه منابع طبیعی و حوزه بنیاد مسکن است که جزو اموال عمومی به‌شمار می‌روند.

مقبلی بر لزوم توجه به موضوع حق‌الناس تأکید و عنوان کرد: افرادی که به هر دلیل اراضی دولت را تصرف کردند باید نسبت به بازگرداندن آن به دولت همکاری کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در ادامه گفت: همه اموال دولتی شناسایی شده و لیست آن در اختیار دهیاران و بخشداران قرار می‌گیرد تا نسبت به حفظ و حراست آن اقدام شود.

مقبلی افزود: روستاهایی که درحریم شهرها به وجود آمده اند حاضریم زمین در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم تا آنها به اهالی این روستاهای تازه تأسیس شده بدهند.

وی با بیان اینکه متولی واگذاری زمین اداره کل راه و شهرسازی در حوزه شهرها و بنیاد مسکن در حوزه روستاها است و افرادی که می‌خواهند زمین بخرند باید استعلامات لازم را در این دو حوزه دریافت کنند تأکید کرد: تمام املاک حوزه شهرها که در اختیار شهرداری‌ها و بخشداری‌ها است در سال جاری تعیین تکلیف می‌شوند و مشکل املاکی که در واگذاری سند مشکل دارند حل می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان خاطرنشان کرد: اگر تصرفاتی در حوزه شهری انجام شد طی ابلاغیه‌ای که یک و نیم ماه پیش ارسال شده اگر به هر دلیل ساخت‌وساز صورت گرفته باشد به‌شرط آنکه ساخت و ساز صورت گرفته و سکونت کرده باشند و 40 درصد اعیانی ساخته باشند این مشکل را حل می‌کنیم.

وی بیان کرد: در دادخواست های ما برخی نامهای اشخاص متخلف در امر زمین خواری به اشتباه اورده شده که دهیاران و بخشداران می توانند در این راستا کمک کنند و اشخاص واقعی را معرفی کنند تا در بازه زمانی کمتری به نتیجه مطلوب برسیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 1394/8/25، کدخبر: 948139145: www.kerman.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین