پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
«میشل عون» یک هفته مانده به تعیین رئیس‌جمهوری توسط پارلمان به دیدار «نصرالله» رفت کمتر از یک هفته مانده به جلسه سرنوشت ساز پارلمان لبنان برای باز کردن گره انتخاب رئیس جمهوری این کشور، احتمال انتخاب ژنرال میشل عون پس از 29 ماه خالی ماندن صندلی ریاست جمهوری افزایش یافته است.
شعارسال:این در حالی است که با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخاب، تحرکات بین‌المللی نیز برای نقش آفرینی در این انتخاب شدت یافته است.

سه روز پس از حمایت سعد حریری، رئیس حزب المستقبل و از چهره‌های اصلی ائتلاف موسوم به «14 مارس» از ژنرال میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح پارلمان و از گزینه‌های مورد حمایت ائتلاف 8 مارس به رهبری حزب‌الله، سید حسن نصرالله نیز روز یکشنبه در سخنانی به حمایت از عون پرداخت. به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد که نمایندگان فراکسیون وفاداری به مقاومت حاضرند برگه‌هایشان را که اسم عون روی آن نوشته شده در مقابل دوربین‌ها بالا گرفته و بعد آن را به صندوق بیندازند تا اقدامات تحریک‌آمیز برخی طرف‌ها و شک و تردیدهای آنها را درباره حمایت حزب‌الله از عون از بین ببرد؛ اشاره نصرالله به اقداماتی است که حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع آن را علیه حزب‌الله اتخاذ کرده است. او همچنین تأکید کرد مانع نخست‌وزیری سعد حریری نخواهد شد هرچند که این اقدام یک امتیاز بسیار بزرگ و حتی یک خطر است. پس از این سخنان میشل عون به دیدار نصرالله رفت و در حضور وزیر خارجه لبنان از مواضع او درباره انتخاب رئیس جمهوری لبنان قدردانی کرد. عون روز پنجشنبه گذشته و پس از حمایت سعد حریری به دیدار او رفته بود. عون پیش‌تر تلویحاً پست نخست‌وزیری را به حریری پیشنهاد کرده بود.

حمایت حریری از عون پس از آن صورت گرفت که او به‌عنوان یکی از رهبران ائتلاف 14 مارس نتوانست پس از هفته‌ها رایزنی توافقی میان گروه‌های لبنانی روی نامزدهای مورد نظر خود «سمیر جعجع» رئیس حزب قوات اللبنانیه و پس از آن «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب «المرده» ایجاد کند. این تصمیم با انتقاد بخش‌هایی از جریان مورد حمایت حریری مواجه شد. هر چند در مقابل جریان 14 مارس که مدت‌ها است اختلاف‌های عمیقی با 8 مارسی‌ها دارد، از تصمیم حریری استقبال کرد. حریری اما در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی یارانش تأکید کرد که تنها راه باز کردن گره کور انتخاب رئیس جمهوری لبنان، حمایت از گزینه مورد توافق دو جریان بوده است. با وجود این انتخاب عون هم چنان با مخالفت‌هایی میان جریان‌های سیاسی لبنان مواجه است از جمله «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان که گفته از عون حمایت نمی‌کند اما با وجود توانایی برای ممانعت از رسیدن جلسه پارلمان به حد نصاب، مانع تشکیل چهل و ششمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری نخواهد شد. در این میان فرنجیه اعلام کرده با وجود حمایت حریری از عون همچنان در رقابت باقی می‌ماند.

با وجود موافقت‌ها و مخالفت‌ها با ریاست جمهوری ژنرال عون، هم چنان طرح حریری برای پایان بن‌بست انتخاب رئیس جمهوری لبنان تنها گزینه جریان‌های سیاسی در روزهای باقی مانده تا جلسه سرنوشت ساز پارلمان این کشور در روز دوشنبه آینده است. حامیان حریری می‌گویند نخست‌وزیر سابق لبنان این طرح را پس از رایزنی‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح کرده است. در همین راستا منابع لبنانی خبر داده‌اند که قرار است در روزهای آینده هیأتی از عربستان برای تأیید طرح سعد حریری به لبنان سفر کند. گفته می‌شود مخالفت برخی از هم پیمانان حریری در جریان 14 مارس که مورد حمایت ریاض است دلیل این سفر است. مخالفت‌ها با طرح حریری در حمایت از عون بیش از همه از سوی جریان فواد سینیوره صورت می‌گیرد. از سوی دیگر میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز قرار است امروز به بیروت برود و با گروه‌های لبنانی دیدار و گفت‌و‌گو کند. روزنامه الاخبار به نقل از منابع سیاسی هم نوشته که برای تأیید تفاهم و توافق بر سر انتخاب ژنرال عون هیأت‌هایی از کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز وارد لبنان می‌شوند. همزمان گزارش‌هایی نیز از رایزنی‌های حزب‌الله با نبیه بری، عون، سلیمان فرنجیه و بقیه هم‌پیمانان برای برداشتن موانع از سر راه ریاست‌جمهوری لبنان منتشر شده تا مشخص شود با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری جلسه 10 آبان پارلمان لبنان، امیدها برای به سرانجام رسیدن تلاش‌ها برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی لبنان پس از 45 جلسه ناکام پارلمان در حال افزایش است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 20 ، تاریخ انتشار: سه شنبه 4 آبان 1395، شماره: 6342.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین