پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
سفیر سابق ایران در فرانسه گفت:وزیر خارجه پیشنهادی در بخش خاورمیانه و همسایگان خلیج فارس بر امور پیش رو کاملا آشنا و مسلط است و در سایر بخش‌ها از جمله اروپا و کشور‌های ورای خاورمیانه نیز باید با تیم کارشناسی که به همکاری با او مشغول میشوند؛ مسائل را بررسی و چالش‌های پیش رو را برطرف کند.
شعار سال: ابوالقاسم دلفی سفیر سابق ایران در فرانسه در خصوص وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت خارجه و چالش‌های پیش روی آقای امیرعبدالهیان در عرصه سیاست خارجی گفت: ترکیب دولت آقای رئیسی هفته گذشته مشخص شد و در لیست پیشنهادی او به مجلس بالاخره به گمانه زنی‌ها در مورد وزیر خارجه پایان داده شد و مشخص شد حسین امیرعبداللهیان کاندید تصدی پست وزارت خارجه است.

وی ادامه داد: آنچه مربوط به شخصیت امیرعبداللهیان است به دلیل شناختی که از او به عنوان دو کارگزار وزارت خارجه دارم این است که او از بدنه وزارت خارجه است و کلیه رده‌های سازمانی از کارشناسی گرفته تا معاونت وزیر را طی کرده است و طبیعتا این خصوصیات یک امتیاز برای او به عنوان یک دیپلمات آشنا با تحولات سیاست خارجی طی چند دهه گذشته میباشد.

دلفی برآمدن امیرعبدالهیان از بدنه وزارت خارجه را امتیازی بزرگ برای وزیر جدیدو همکاران او دانست و گفت: به نظر می‌رسد با این شرایط او می‌تواند در تسریع و سر و سامان دادن به امورات داخل سازمانی و روند دیپلماسی توفیقات بیشتری داشته باشد..

سفیر سابق ایران در فرانسه ادامه داد: امیرعبداللهیان احتمالا میتواند رای مثبت مجلس را بگیرد که با توجه به سابقه آشنایی او با مجلس و همکاری با روسای فعلی و سابق مجلس طبیعتا به نظر می‌رسد این کار نیز برای نمایندگان با پیچیدگی خاصی همراه نباشد و اگر مجلس دستخوش بازی‌های سیاسی داخلی نشود حسین امیرعبداللهیان نباید در مجلس مشکل خاصی برای کسب رای اعتماد داشته باشد و امیدوارم بتواند با یک رای بالا از طرف نمایندگان ملت که پشتوانه لازمی برای هر وزیر خارجه میباشد انتخاب شود.

*امیرعبدالهیان به عنوان دیپلماتی که خواستگاه خاورمیانه‌ای دارد، دستاورد‌های قابل توجهی در این حوزه خواهد داشت

وی مرحله بعد پس از عبور از رای اعتماد مجلس را ترسیم سپهر سیاست خارجی توسط وزیر جدید دانست و یادآور شد: امیرعبداللهیان به عنوان دیپلماتی که قسمت اعظم کار سیاسی خود را در حوزه جغرافیای مشخصی کار کرده است می‌تواند دستاورد‌های مهمی در خاورمیانه داشته باشد، چون این منطقه را به خوبی می‌شناسد و با مشکلات آن آشناست.

دلفی ادامه داد: آنچه در ۸ سال گذشته در منطقه با آن روبه رو بودیم نوعی دوگانگی در دیپلماسی و سیاست خارجی کشور بود که از این منطر سایر کشور‌ها می‌توانستند سواستفاده کنند و طبیعتا امیرعبداللهیان با این سیاست دو گانه کاملا آشناست و برای آن راه حلی ارایه خواهد داد.

سفیر سابق ایران در فرانسه تصریح کرد: خوشبختانه در نطق روز تحلیف آقای رئیسی نیز دیدگاه‌های او در خصوص کار با منطقه و همسایگان و اهداف کلی سیاست خارجی مطرح شد و این به معنی مشخص بودن چارچوب عملکرد وزیر خارجه جدید است و با این رویکرد، منطقه‌ای که تا به امروز دچار سوتفاهم بوده است از این پس شفاف‌تر و کاربردی‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشور‌های منطقه نیز تصویر روشنی از عملکرد امیرعبداللهیان به عنوان سفیر کشورمان در بحرین، معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه و عضو تیم مذاکراتی با آمریکا برای خروج از عراق در ذهن دارند و از این روبه نظرمی رسد دیپلماسی منطقه‌ای با وضوح بیشتری پیش خواهد رفت.

دلفی ادامه داد: البته پرونده منطقه با وجود افغانستان و لبنان و عراق و... پرونده پیچیده و سختی است که انتظار میرود امیرعبداللهیان با سیاست و کیاست خود و استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب فراوان موجود در وزارت خارجه تصورات دو گانه در این در دیپلماسی را واحد کند و یک چهره مبتنی بر نیات جمهوری اسلامی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه را به نمایش بگذارد.
 
مدیریت مذاکرات وین و رابطه با شرق از جمله پرونده‌های چالشی وزیرخارجه جدید است

* وزیر خارجه جدید باید شعار نه شرقی نه غربی که به معنی تعادل نگاه به دنیا است را به درستی پیاده کند

سفیر سابق ایران در فرانسه نکته بعدی پیش رو در سیاست خارجی امیرعبداللهیان را نگاه وی به جهان دانست و گفت: وزیر خارجه جدید باید شعار نه شرقی نه غربی را که جز قانون اساسی ماست به معنی تعادل نگاه به دنیا پیاده کند.


*در رویکرد جدید وزارت خارجه خلف وعده‌های غرب نباید تصور روی گشاده شرق را تقویت کند

وی یادآور شد: از این منظر با اعتدال به این دو جریان نگاه کند گر چه در طی دهه اخیر غرب در برجام خلف وعده‌هایی داشته که بدبینی به آن‌ها زیاد شده و نگاه کشور را متمایل به شرق کرده، اما اگر ما از غرب حسن نیت ندیدیم دلیلی ندارد که با روی گشاده شرق مواجه شویم لذا جمهوری اسلامی باید موضع اعتدالی خود را بین شرق و غرب همواره حفظ و با هر دو تعامل سازنده کند.

دلفی ادامه داد: از این منظر امیرعبداللهیان در چشم انداز پیش رو پرونده‌ای دارد که باید چگونگی تعاملات با غرب را به واسطه مذاکرات وین که ادامه آن موکول به تیم جدید و دولت جدید شده مدیریت کند و از سوی دیگر روابط کشور با شرق یعنی چین و روسیه را ساماندهی کند.

سفیر سابق ایران در فرانسه افزود: تحریم همان طور که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به آن اشاره کردند باید لغو شود و لازمه لغو تحریم مذاکراتی است که آینده آن به دست تیم جدید مذاکره کننده و استقرار وزیر جدید خواهد شد البته زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی براینکه مذاکرات باید از وزارت خارجه به سمت شورای عالی امنیت ملی سوق داده شود. ولی از آن جا که پرونده مذاکرات سیاسی است نه امنیتی لذا این چالش ممکن است کماکان در وزارت خارجه و پیش روی امیرعبداللهیان گشوده باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بخواهم از تمام این فاکتور‌ها جمع بندی داشته باشم باید بگویم وزیر خارجه پیشنهادی در بخش خاورمیانه و همسایگان خلیج فارس بر امور پیش رو کاملا آشنا و مسلط است و در سایر بخش‌ها از جمله اروپا و کشور‌های ورای خاورمیانه نیز باید با تیم کارشناسی که به همکاری با او مشغول میشوند؛ مسائل را بررسی و چالش‌های پیش رو را در مدت زمان کوتاهی مدیریت و برطرف کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۵۶۲۱۷، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین