پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۱۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
خطیب زاده با بیان اینکه طالبان به عنوان یک گروه بخشی از افغانستان و بخشی از آینده این کشور است گفت: تاکنون ایران در چارچوب تسهیل گفتگو‌های بین الافغانی و کمک به ایجاد دولتی فراگیر در این کشور تلاش‌هایی داشته است و آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم گفتگو‌های بین الافغانی در تهران اعلام کرده ایم. البته این موضوع منوط بر این است که همه گروه‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.
شعار سال: سخنگوی وزارت خارجه گفت: همه طرف‌های باقی مانده در برجام باید دقت کنند که روز‌های آتی روز‌های مهمی است. در نحوه صحبت‌ها، موضعگیری‌ها و تلاش‌هایی که در سازمان‌های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انجام می‌دهند دقت کنند، هر اقدامی که سازنده نباشد مضر گفتگو‌های وین است.

سعید خطیب زاده در نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به برخی از اظهارات مقامات عراقی در جریان نشست بغداد آیا قرار است بغداد یا کشوری بین ایران و آمریکا درباره موضوع برجام میانجیگری کند، گفت: موضوع برجام نیاز به میانجی ندارد. ما با آمریکا در وین یا جای دیگر گفتگوی مستقیم و غیرمستقیمی نداریم و گفتگو‌ها در وین بین ایران و ۱+۴انجام شده است.

وی با بیان اینکه آنچه که اکنون از سوی دولت آمریکا صورت گرفته پافشاری بر سیاست‌های شکست خورده دولت ترامپ است، گفت: متأسفانه هیچ تغییری از سوی دولت واشنگتن در رفتار مشاهده نکرده‌ایم و آن‌ها با تکرار همان رفتار‌ها و سیاست‌های دولت قبل آمریکا به دنبال رسیدن به نتایج بهتری هستند. آن‌ها باید در رفتار خود و اعمال فشار حداکثری علیه ملت ایران که در واقع تروریسم اقتصادی است تجدید نظر کنند و در آن صورت است که خواهند دید که گفتگو‌ها در وین به خوبی انجام می‌شود. آنچه که در مذاکرات وین باقی مانده به خاطر لجبازی و رفتار‌های غیرمنطقی طرف آمریکایی و غربی است و اگر تغییر رفتاری صورت بگیرد برجام قابل احیا خواهد بود.

خطیب زاده تأکید کرد: برجام در فضایی جدا از منطقه پیگیری می‌شود و مسیر خود را طی می‌کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره رایزنی تلفنی اخیر وزیر امور خارجه و «جوزپ بورل» و اینکه آیا با توجه به این گفتگوی تلفنی زمان دور جدید مذاکرات وین مشخص شده و از دیگر سو آیا تصمیمی در داخل کشور گرفته شده است که موضوع برجام و پرونده مربوط به آن همچنان در وزارت خارجه پیگیری شود یا اینکه به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپرده شود، گفت: این گفتگو برای تبریک انتصاب آقای دکتر امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران بود. ایشان در این گفتگوی تلفنی ابراز علاقه کردند که در اولین وقت ملاقاتی با آقای امیرعبداللهیان داشته باشند و به طور طبیعی در این گفتگوی تلفنی یکی از موضوعاتی که در آن تمرکز وجود داشت مساله مذاکرات وین بود. آقای بورل گفتند که می‌دانند تغییر و تحول در دولت ایران در حال وقوع است و طبیعتا باید اجازه داده شود که این تغییرات دموکراتیک انجام شود و در عین حال درخواست داشتند که هر چه زودتر گفتگو‌های وین از سر گرفته شود.

خطیب زاده گفت: آقای امیرعبداللهیان هم در این تماس تلفنی با استقبال از دیپلماسی تأکید داشتند که در این مسیر باید حقوق حقه مردم ایران تأمین شود. موضوعی که هم در برجام و هم در گفتگو‌های وین ذکر و بر آن تأکید شده است.

وی ادامه داد: تعیین تاریخ قطعی دور جدید مذاکرات وین منوط به رایزنی میان همه طرف‌ها‌ست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه این پرونده در کجا پیگیری می‌شود، گفت: باید توجه داشت که مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به یک متن جدید نیست بلکه مذاکراتی برای اطمینان ازاجرای کامل برجام توسط آمریکا ست و آنچه که در وین صورت گرفته اطمینان از این مسیر است و اگر آمریکا به تمامی تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱به صورت راستی آزمایی شده برگردد ایران هم موافقت می‌کند که آن‌ها هم در اتاق و میز برجام بنشینند و ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف و مطابق برجام تعهدات خود را عمل می‌کند.

خطیب زاده با بیان اینکه این گفتگو‌ها بیش از اینکه منتهی به متن جدید باشد گفتگو‌های تکنیکی است که با جزئیات فرابخشی با حضور بخش‌های مختلف مرتبط انجام شده است، ادامه داد: از این پس هم همین خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی به پیش خواهد رفت و اینکه پیشانی آن وزارت خارجه یا جا‌های دیگر باشد تصمیمی است که روز‌های آینده اعلام خواهد شد. مهم این است که تاکنون و پس از آن هم به صورت اجماعی و با تصمیم ملی کار‌ها جلو خواهند رفت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آنچه که مهم است اینکه با همکاری ۱+۴بتوانیم دور بعدی مذاکرات وین را آغاز کنیم.

خطیب زاده در پاسخ به این سئوال که آیا بحث مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا از دستور خارج شده است یا اینکه با ادامه مذاکرات وین این موضوع هم همچنان پیگیری خواهد شد تصریح کرد: موضوع آزادی زندانیان ایرانی که به بهانه‌های واهی توسط آمریکا در این کشور یا کشور‌های دیگر به گروگان گرفته شده اند چیزی نیست که از دستور کار ما خارج شود و اگر آمریکا این موضوع را تسهیل و به تعهدات خود در این زمینه عمل کند این مساله برای گفتگو‌های وین هم بهتر است.

وی ادامه داد: آنچه که در این زمینه توافق شده بود به دلیل کارشکنی‌های آشکار آمریکا در شب آخر انجام نشد و اگر امروز آمریکایی‌ها به توافق انجام شده عمل کنند، فردا این زندانیان آزاد می‌شوند.

اظهارات مکرون

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آقای مکرون رئیس جمهوری فرانسه که در نشست منطقه‌ای حمایت از عراق حضور داشت در مصاحبه‌ای ‌اعلام کرد که مشکل عراق همسایگانش است و اینکه عراق علاوه بر داعش توسط گروه‌های شبه نظامی شیعه نهم تضعیف شده است نظرایران چیست گفت: من از همکارانم خواسته ام که متن دقیق صحبت‌های ایشان را بیاورند و امیدوارم ترجمه دقیق این صحبت‌ها چیز دیگری از آنچه که تاکنون مطرح شده است، باشد.
 
طالبان به عنوان یک گروه بخشی از افغانستان و بخشی از آینده این کشور است

خطیب زاده ادامه داد: از این اظهارات نسنجیده که این تلقی را ایجاد کرد همسایگان مشکل عراق هستند ابراز تأسف می‌کنیم و این اظهارات نشان می‌دهد که فرانسه به چه میزان از واقعیت‌های عراق فاصله دارد.

وی ادامه داد: اینکه امروز رئیس جمهوری فرانسه می‌تواند در خیابان‌های موصل قدم بزند به خاطر فداکاری‌ها و ایستادگی‌هایی است که جوانان عراقی و گروه‌های شیعه و دیگران در برابر تروریست‌ها و داعش انجام دادند و ایشان در هنگام قدم زدن در خیابان‌های موصل از مردم این منطقه بپرسند که چگونه داعش از این منطقه رانده شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی درباره سفر اخیر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه به سوریه و اینکه آیا این سفر از پیش تعیین شده بود یا با توجه به غیبت سوریه در اجلاس بغداد و خواست ایران برای حضور دمشق در این اجلاس این سفر به منظور دلجویی صورت گرفته است، گفت: البته میزبان این اجلاس تهران نبود و بغداد بود و ما پیش از این هم نظرمان را درباره حضور سوریه در اجلاس بغداد گفته بودیم و در این باره اظهار نظر کرده ایم.

وی افزود: یکی از اهداف ما همیشه نزدیک کردن همسایه‌ها به یکدیگر بوده است و ما فکر می‌کنیم اجلاس بغداد و همچنین سفر به سوریه در همین زمینه بوده است و یکی از جا‌هایی که باید این نزدیکی را ایجاد کنیم در این مورد است.

خطیب زاده ادامه داد: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و شرکت در اجلاس بغداد و همچنین سفر به سوریه و دیدار با مقامات این کشور پیام ویژه خود را در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تداوم آن در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: حتما در جریان سفر به دمشق رایزنی‌هایی در زمینه نشست بغداد انجام شده است و مهمتر از آن روابط دوجانبه ایران و سوریه و محور مقاومت است که سوریه نقش قابل توجهی در آن دارد.

‌سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برخی از حواشی ایجاد شده در عکس یادگاری مقامات شرکت کننده در نشست بغداد و جایگاهی که وزیر امور خارجه ایران در آن ایستاد، تصریح کرد: سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق و حضورشان در این نشست سفر موفقی بود. پرداختن به حواشی که بخواهد متن را کمرنگ کند در حوزه سیاست خارجی نیست. این سفر بازتاب بسیار خوبی در گروه‌های مختلف داشته و ممکن است که برخی بخواهند با حواشی این متن پررنگ را بپوشانند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا بن بستی در مذاکرات ایران و عربستان صورت گرفته که این مذاکرات ادامه پیدا نکرده یا اینکه ادامه این مذاکرات فقط منتظر ادامه تغییرات در ایران و استقرار دولت جدید است، تصریح کرد: عربستان همسایه ما در این منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراکی زیادی برای صلح و ثبات در این منطقه داریم. ایران هیچ گاه دست دوستی خود را از ریاض دریغ نکرده است و هرگاه در عربستان این اراده ایجاد شد که براساس سازوکار منطقه‌ای عمل کند و در این مسیر حرکتی داشته باشد با استقبال ایران روبرو شده است.

وی تأکید کرد: هیچ بن بستی بین این دو کشور بزرگ نیست که قابل حل نباشد و فقط به اراده سیاسی و به اقدام در پایتخت‌های دو کشور نیاز دارد و این امر می‌تواند کمک کننده باشد.

تطهیر طالبان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری درباره تلاش برخی از رسانه‌ها و افراد برای تطهیر طالبان تصریح کرد: آنچه که در بیانیه وزارت خارجه آمده است و پیش از این من آن را قرائت کردم یک نکته بسیار روشن دارد و آن این که ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان نمی‌تواند برای مردم افغانستان و آینده مردم این کشور تصمیم بگیرد.

باید اجازه داد که با تسهیل گفتگو‌های بین الافغانی یک دولت فراگیر در این کشور ایجاد شود نه یک دولت اقلیت در برابر اکثریت یا دولتی که فقط یک گروه در آن باشد بلکه باید دولتی تشکیل شود که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد.

خطیب زاده با بیان اینکه طالبان به عنوان یک گروه بخشی از افغانستان و بخشی از آینده این کشور است، ادامه داد: تاکنون ایران در چارچوب تسهیل گفتگو‌های بین الافغانی و کمک به ایجاد دولتی فراگیر در این کشور تلاش‌هایی داشته است و آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم گفتگو‌های بین الافغانی در تهران اعلام کرده ایم. البته این موضوع منوط بر این است که همه گروه‌ها بتوانند در آن شرکت داشته باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اطلاعات، تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۷۶۰۴۱، www.ettelaat.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
0
طالبان بخشی از یک کشور است تا ببینیم چگونه میخواهد رفتار کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
0
0
اگر اجازه داده شود که مردم افغانستان خودشون برای کشورشون تصمیم بگیرند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین