پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۷۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
«نصری خوری»، دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه بعد از ظهر شنبه اعلام کرد که دمشق با درخواست طرف لبنانی مبنی بر اجازه عبور گاز مصر و برق اردن از خاک سوریه به لبنان موافقت کرده است.

شعار سال:به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دبیرکل شورای عالی لبنان و سوریه در پایان گفت و گوهای هیات لبنانی با مقام های سوری در ساختمان وزارت خارجه سوریه گفت که طرف لبنانی در این مذاکرات از دمشق درخواست امکان کمک برای انتقال گاز مصر و برق اردن از خاک سوریه کرد.
 
وی افزود که طرف سوری از این درخواست استقبال و آمادگی سوریه را برای انتقال انرژی از مسیر این کشور به لبنان را اعلام کرد.
 
خوری ادامه داد که دو طرف توافق کردند تا جنبه های فنی دقیق را از طریق یک تیم فنی مشترک برای بحث در مورد مسائل مربوط به این موضوع،‌پیگیری کنند.
 
یک هیات بلندپایه دولت پیشبرد امور لبنان صبح امروز (شنبه) وارد گذرگاه مرزی «جدیده یابوس» در مرز سوریه شد و مورد استقبال «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه قرار گرفت .

این هیات عالی‌رتبه لبنانی شامل معاون نخست وزیر دولت موقت، وزیر دفاع و خارجه لبنان، وزیر دارایی، وزیر انرژی و مدیرکل دستگاه امنیت لبنان است.

مقامات لبنانی از آغاز جنگ غربی - عبری و عربی علیه سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور سفر نکرده اند و این نخستین سفر آنها به سوریه در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

دولت لبنان علت این اقدام خود را پیروی از سیاست دوری گزیدن از درگیری های منطقه ای نامیده است .

بر اساس این گزارش، فروپاشی مالی در لبنان از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در ماه گذشته میلادی به مرحله بحران رسید و همزمان با آن کمبود شدید سوخت، لبنان را فلج کرد تا آنجا که خدمات عمومی در این کشور از جمله بیمارستان ها در اثر بحران سوخت و برق مجبور به تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری خود شده اند.

هیات یاد شده در دیدار با مقامات سوریه موضوع تامین گاز مصر و برق اردن از مسیر سوریه را به منظور افزایش میزان تولید برق در لبنان مورد بحث و بررسی قرار دهد.

«زینه عکر»، سرپرست وزارت خارجه لبنان در گفت وگو با رویترز اظهار داشت: امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم هر چه زودتر به منظور تامین نیاز لبنانی ها این طرح را راه اندازی کنیم.

به دنبال بالا گرفتن بحران سوخت در لبنان ، بنا به درخواست سیدحسن نصرالله رهبر جنبش حزب الله لبنان، جمهوری اسلامی ایران اقدام به ارسال سوخت برای این کشور کرد.

 «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امور خارجه دیروز (جمعه) در تماس تلفنی با «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه پیشین لبنان با تاکید بر اینکه ایران در گسترش روابط دوجانبه هیچ محدودیتی ندارد، گفت که اگر دولت و تجار لبنان سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.

وی با اعلام اینکه در حوزه گسترش روابط دوجانبه با لبنان هیچ‌ محدودیتی وجود ندارد، دفاع همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش و مقاومت لبنان را مورد تاکید قرار داد.

جبران باسیل نیز با انتقاد از سیاست‌های کسانی که می‌خواهند به مردم‌ لبنان گرسنگی تحمیل کنند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه جانبه روابط دو جانبه شد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 13  شهریور   1400، کدخبر:84459938 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین