پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۸۰۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ستاد کرونا باید نظر کمیته علمی کشور را بپرسد، کفت: باز شدن مدارس کار اشتباهی است، اکنون بهترین گزینه ما واکسیناسیون است، اما تزریق واکسن در پیک موجب شده اثربخشی واکسن‌ها کم شود.

شعار سال:شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره پیامدهای بازگشایی مدارس در حالی که واکسیناسیون تکمیل نشده هشدار داد و گفت: به نظر من باز شدن مدارس کار اشتباهی است ولی تعیین تکلیف این مساله به نظر جمعی و نتیجه گیری افراد علمی و اجرایی وزارتخانه‌های درگیر نیاز دارد. خروجی این جلسات باید متنوع و قابل انعطاف باشد و براساس مقتضیات زمان تغییر کند مشخص است که شاید دو ماه دیگر تعداد کل بیماران ما ۳ یا ۵ هزار نفر باشد ولی شاید یک ماه بعد ۲۰ هزار بیمار داشته باشیم از این رو خروجی قابل انعطاف، کاری لازم و درست است ولی یقیناً تدوین چنین قوانینی زمان بر است.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که برخی مسولان در اظهارنظرهای جداگانه‌ای از احتمال دایر شدن کلاس‌های درس در مهر و آبان خبر می‌‌دهند، در مقابل والدین نیز همچنان نگران حضور فرزندان خود و خطر افزایش مبتلایان به کرونا هستند، در این خصوص چه باید کرد؟ گفت: بچه‌ها که واکسینه نمی‌شوند درحالیکه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه زیر ۱۸ سال هستند. وقتی از ایمنی ۷۰% صحبت می‌شود منظور ۷۰% از ۶۰% بزرگسال جامعه است. ما هنوز واکسنی برای بچه‌ها نداریم مگر اینکه روزی گفته شود می‌توان کودکان را با واکسن چینی واکسینه کرد البته همین واکسن به تعداد لازم برای بزرگسالان در دسترس نیست. این مسولانی که در مورد آنها صحبت می‌شود تنها چند روز است که وزیر شده‌اند و در پست‌های حساسی نبودند که وضعیت را خوب بشناسند.

باید مسولان وضعیت را به درستی بشناسند
 
وی با بیان اینکه باید مسولان وضعیت را به درستی بشناسند و ببینند که پیک آخر ما نزدیک به سه ماه طول کشیده است و هنوز تعداد مرگ و میرها و تعداد بستری‌ها وحشتناک است، اظهار کرد: باید متوجه شوند که سیستم بهداشتی و درمانی نابود است و همه خسته و داغان هستند و از نظر روحی و جسمی بیمار شده‌اند. رزیدنت من دیروز برای سومین بار کووید گرفته است یکی دیگر از آنها برای هفتمین بار کووید گرفته است، هر چیزی حدی دارد، باید همه جوانب را با هم ببینند. من فکر می‌کنم ستاد کرونا باید نظر کمیته علمی کشور را بپرسد. چون ستاد کرونا ستاد اجرایی است و باید نظر علمی از کسانی پرسیده شود که علمی هستند. در جایی خواندم که نوشته شده بود بچه‌ها کرونا نمی‌گیرند چه کسی می‌گوید بچه‌ها نمی‌گیرند بچه‌ها کرونا می‌گیرند و تنها تفاوتش این است که علایم در بچه‌ها کمتر است. اما بچه‌ها بیماری را به پدر و مادر خود می‌دهند و به این ترتیب بیماری از این خانه به خانه‌ای دیگر می‌رود و همینطور منتقل می‌شود.

ویروس مرتبا در حال تغییر است
 
وی افزود: با ابتلای تعداد زیادی از کودکان دیدیم که بیمارستان اطفال پر شد. اینطور نیست که نگاه کنیم و بگوییم انشاا… درست می‌شود. ویروس مرتباً در حال تغییر است و از نظر ایمنی وقتی یک سال و نیم پیش بیماری را گرفته‌اید دیگر با امروز قابل قیاس نیست. کم کم خواهیم دید ویروس‌های جدید از واکسن‌هایی که برای ویروس ووهان ساخته شده است فرار می‌کنند. مساله جوری نیست که آن را تا به این حد ساده بگیریم. بله آموزش حضوری و رخ به رخ با آموزش مجازی قابل مقایسه نیست، ما در این مساله بحثی نداریم ولی باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم. اگر قرار است کاری بکنیم باید در کنار آن کارهای دیگری نیز انجام بدهیم. نمی‌توانیم در مقابل کارهای اصلی بگوییم مردم زندگی می‌خواهند و کار لازم است و در کنار آن به اشتغال دیگری بپردازیم. اگر باید چنین کاری را انجام بدهیم باید کارهای درست دیگری در کنار آن صورت بگیرد.

سیستم درمانی کشور روی یک بند باریک راه می‌رود
 
شکوهی تصریح کرد: چند نفر متخصص اپیدمیولوژیست باید صحبت کنند و به افراد اجرایی مشاوره بدهند. نباید اجرایی‌ها خودشان فکر کنند که این کار درست است و انجامش بدهند. این بیماری مشکلی جهانی است و تنها مشکل یک جامعه نیست که بتوان در وزارتخانه مساله را حل کرد. باید تعدادی وزارتخانه با هم تصمیم بگیرند. در همین جمع هم باید افراد علمی و نه فقط اجرایی‌ها حضور پیدا کنند. این‌ها مسائلی در هم تنیده است. این مسائل می‌طلبد که چند نفر وارد دور هم نشسته باشند و در مورد این مسائل صحبت کنند. نمی‌شود یک طرف قضیه را گرفت و طرف دیگر را ول کرد همه باید با هم باشند. سیستم درمانی کشور روی یک بند باریک راه می‌رود هیچ کسی به مسائل روانی پزشکان و کادر درمان فکر نمی‌کند. مسائل روانی یک نفر اهمیت دارد چرا شاگردان ما مرتباً خودکشی می‌کنند؟! باید افراد علمی در وزارتخانه‌های درگیر بنشینند و با هم جلسات متعددی داشته باشند اینکه یک وزیر اینجا حرفی بزند و وزیر دیگر در جای دیگری چیزی بگوید قابل قبول نیست. وزارتخانه‌های درگیر کرونا یکی دو وزارتخانه نیستند چندین وزارتخانه درگیر است. یا اینکه قانونی متنوع و قابل انعطاف نوشته شود که براساس مقتضیات تغییر کند. اگر تعداد بیمار اینقدر باشد فوراً این برنامه‌ها را اجرا کنیم و… این کاری کارشناسی و طولانی مدت می‌خواهد و دو سه روزه نمی‌شود.
 
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: باید افراد علمی بنشینند و نظر بدهند، قطعاً باید بیشترین تعداد از وزارت بهداشت باشد باید از میان متخصصین و اپیدمیولوژیست های ما باشند. این‌ها باید پیش بینی کنند و بگویند در دو ماه آینده تعداد بیماران ما از این تعداد به این تعداد خواهد رسید و تعداد واکسن‌های ما از این تعداد به این تعداد می‌رسد. بنابراین احتمالات در نظر گرفته شود و به نتیجه‌ای برسند. اینکه یکی بگوید من مدارس را باز می‌کنم و دیگری بگوید نه شدنی نیست، روش صحیحی نیست. به نظر من باز شدن مدارس کار اشتباهی است ولی تعیین تکلیف این مساله به نظر جمعی و نتیجه گیری افراد علمی و اجرایی وزارتخانه‌های درگیر نیاز دارد. آن‌ها باید با هم بنشینند و جلسات متعددی داشته باشند و به نتیجه‌ای برسند. خروجی این جلسات باید متنوع و قابل انعطاف باشد و براساس مقتضیات زمان تغییر کند مشخص است که شاید دو ماه دیگر تعداد کل بیماران ما ۳ یا ۵ هزار نفر باشد ولی شاید یک ماه بعد ۲۰ هزار بیمار داشته باشیم از این رو خروجی قابل انعطاف کاری لازم و درست است ولی یقیناً تدوین چنین قوانینی زمان بر است. اگر از ما در کمیته علمی نظر بخواهند سعی خواهیم کرد در حد امکان هیچ تجمعی را در هیچ جایی نداشته باشیم. ما با مدرسه مخالف نیستیم ما با تجمع مخالفیم. بچه‌های زیر ۷ و ۸ سال نمی‌دانند چگونه باید از خود مراقبت کنند و با هم بازی می‌کنند و نمی‌توان از این وضعیت جلوگیری کرد، زیست کودک همین است و این وضعیت غیرقابل اجتناب است.

بیشترین ایمنی واکسن زمانی است که خارج از پیک زده شود
 
شکوهی در مورد اینکه آیا بچه‌ها باید واکسینه شوند و باز شدن مدارس منوط به واکسیناسیون کودکان باشد؟ گفت: دور و بر شما چند نفر واکسن زده‌اند؟ چند نفر از کسانی که واکسینه شده‌اند مجدداً مبتلا شده‌اند؟ پس قرار نیست واکسن کار زیادی انجام بدهد. بیشترین ایمنی واکسن زمانی است که خارج از پیک زده شود. امروز بیشتر کسانی که واکسن زده‌اند در طی دو ماه گذشته به شکل با علامت یا بی علامت بیمار شده‌اند و این ایمنی، ایمنی درستی نیست و حداقل ایمنی طبیعی آن‌ها دو سه ماهی می‌ماند. واکسن زمانی ایمنی ایجاد می‌کند که واکسن خوبی زده شود و در تعداد مناسب تزریق شود ولی متاسفانه تعداد بالایی از واکسن‌های ما طی دو ماه گذشته و در دوران پیک زده شده است. بهترین کار این است که با قرنطینه‌ای حسابی و سطح بالا تعداد بیمار را به شدت پایین بیاوریم. و طی یک تا دو ماه با سرعتی بسیار بالا واکسیناسیون خوبی داشته باشیم و بعد می‌بینیم که کشور چقدر گل و بلبل می‌شود ولی می‌‌دانید که این اتفاق نمی‌افتد. در حال حاضر بهترین گزینه ما واکسیناسیون است و در مورد آن حرفی نداریم اما تزریق واکسن در پیک موجب شده اثربخشی واکسن‌ها کم شود و کار دیگری نمی‌توان کرد.
 
وی در مورد اینکه تزریق دوز سوم برای کادر درمان شروع نشده است؟ اظهار کرد: حتی حرف آن هم مطرح نیست برای دوز سوم بحث علمی زیاد است اما هنوز اجرایی نشده است.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار:  15 شهریور1400، کدخبر:577842 ،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
خیلی خوبه که همه با هم صحبت کنند و یک تصمیم درست بگیرند،ولی آیا امکانپذیر است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
با باز شدن مدارس فقط تعداد بچه‌هایی که درگیر بیماری می‌شوند بالاتر می‌رود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
مهم‌تر از بازگشایی مدارس واکسیناسیون هست که باید انجام بشه، لطفا به اون فکر کنید در درجه اول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
اگر هم بازگشایی بشه کسی فرزندش رو نمیفرسته به مدرسه تو این شرایط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین