پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۷۹۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
امسال نیز با نزدیک شدن به مهرماه صحبت‌هایی درخصوص بازگشایی مدارس مطرح شده، اما هنوز مشخص نیست بازگشایی صورت گیرد یا خیر با این حال برخی کارشناسان پیشنهاد بازگشایی نیمه حضوری دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی ارائه می‌کنند که نقاط قوت و ضعف خود را دارد.
شعارسال: همان روز‌های اول که کرونا دامن ما را گرفت، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و آموزش در بستر فضای مجازی تا همین لحظه پیش رفت. مهر ماه سال گذشته صحبت از بازگشایی مدارس در شرایطی شد که شیوع کرونا در کشور در وضعیت خوبی نبود، اما در نهایت مدارس به شکل حضوری بازگشایی شد و بعد از آن به دلیل اعتراض‌ها و عدم استقبال والدین، کلاس‌های حضوری متوقف و یا به صورت اجباری برگزار نشد و مجدد آموزش در بستر فضای مجازی پیش رفت.



امسال نیز با نزدیک شدن به مهرماه صحبت‌هایی درخصوص بازگشایی مدارس مطرح شده، به دنبال آن برای بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری، واکسیناسیون فرهنگیان از حدود یک ماه قبل آغاز شد تا با واکسینه شدن معلمان شرایط برای بازگشایی مدارس فراهم شود. ۷ مرداد واکسیناسیون معلمان آغاز شد و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش سابق در همان زمان اعلام کرد که واکسیناسیون معلمان گام بزرگی برای طلیعه حضور با مهر و محبت دانش آموزان در مدارس است.

روند واکسیناسیون فرهنگیان در طول این مدت نیز به خوبی طی شد تا مهرماه ۱۴۰۰ زنگ مدارس در شرایطی به صدا درآید که حیاط مدرسه مملو از هیاهوی دانش آموزان باشد. عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری و مجازی شدن آموزش در طول این دو سال مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و دانش آموزان در بستر فضای مجازی آنطور که باید و شاید نتوانستند مطالب درسی را فراگیرند. تقلب در امتحانات، حل کردن تکالیف توسط والدین، بی تحرکی دانش آموزان و حضور در کلاس‌های مجازی درصورتی که هنوز در تخت خواب هایشان هستند، نمونه‌ای از آسیب‌های کلاس‌های مجازی است که به دنبال آن شاهد افت میانگین نمرات در کنکور سراسری، افت ۱.۵ نمره دانش آموزان در پایه دوازدهم و افت تحصیلی محسوس دانش آموزان در پایه اول و دوم ابتدایی هستیم.

شاهد افت دانش آموزان در کنکور امسال

ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار برنا، می‌گوید که هیچ چیز نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد در دو سال آینده شاهد افت تحصیلی زیادی در پایه ابتدایی خواهیم بود وقتی مدارس به صورت حضوری بود شاهد ۳۵ درصد افت تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی بودیم و بسیاری از دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن دچار مشکل بودند و حالا که حدود دو سال آموزش به صورت مجازی است قطعا شاهد افت تحصیلی بیشتری در دانش آموزان مقطع ابتدایی خواهیم بود. البته در حال حاضر از ۲۰۷ کشور در جهان فقط ۳۰ کشور مدارس‌شان باز نشده است که ایران نیز جزو یکی از همین کشورهاست، البته شرایط نامناسب مدارس از لحاظ تهویه هوا یکی از دلایلی است که بازگشایی هنوز بر سر دوراهی وجود دارد.

او با اشاره به اینکه در دوسال اخیر هنوز آمار دقیقی درخصوص افت تحصیلی دانش آموزان در دست نیست، ادامه داد: پایه ابتدایی دوره بسیار تخصصی است و والدین و آموزش مجازی نمی‌توانند جای آموزش حضوری بگیرند و کار تخصصی فقط از عهده معلمان مجرب برمی آید. همچنین افت دانش آموزان در کنکور امسال را شاهد بودیم که قطعا فقط به دلیل کرونا نیست این نکته درست است که عدم برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری در افت دانش آموزان تاثیر گذار بوده، اما در کنکور ما همیشه نابرابری وجود داشته چراکه توزیع معلمان مجرب در مدارس به صورت یکسان نیست، تراکم دانش آموزان در مدارس دولتی زیاد بوده و شرایط آموزش و کلاس‌های فوق برنامه در کلاس‌های غیردولتی به دلیل دریافت شهریه نسبت به مدارس دولتی بیشتر و سهمیه مناطق نابرابر است.

تفاوت نظر بر سر بازگشایی، حضور نیمه حضوری یا مجازی مدارس!

از طرفی بازگشایی مدارس در مهرماه امسال در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بوده و برگزاری کلاس‌های حضوری منوط به نظر وکلای ملت است هرچند نظر نمایندگان مجلس بیشتر به برگزاری مجازی کلاس‌های درسی است در همین باره رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است که کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی زیر بار بازگشایی با این وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد، نمی‌رود. حتما باید شرایط شیوع کرونا در کشور ثابت شود و آرامش روانی و امنیت برای معلمان، اساتید، دانش آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها فراهم شود. باید زیر ساخت‌های لازم برای تامین این امنیت فراهم شود، با توجه به شرایط فعلی و اینکه زمانی حدود دو هفته تا بازگشایی مدارس و فرا رسیدن مهر ماه باقی مانده است، شرایط برای بازگشایی مدارس فراهم نخواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده ایم که آموزش‌های باید حضوری باشد، افزود: هنوز زیر ساخت‌های آموزش مجازی در کشور به اندازه کافی فراهم نشده و نمی‌تواند به تنهایی نیاز‌های کشور را برآورده کند. سال گذشته هم مبحث بازگشایی مدارس مطرح شد، ولی در نهایت بعد از اتمام بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که شرایط برای بازگشایی مدارس کافی و فراهم نیست و از بازگشایی مدارس ممانعت به عمل آمد.

البته نظر کارشناسان نیز برای بازگشایی مدارس بر این است که شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری در وضعیت فعلی وجود ندارد و باید براساس وضعیت هر استان، شهر و مدرسه درخصوص بازگشایی تصمیم گیری شود در استانی که وضعیت کرونا در شرایط بهتری قرار دارد و مدارس شرایط برگزاری کلاس حضوری را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دارد در صورت واکسینه شدن معلمان اگر به امکان آموزش حضوری فراهم شود، بهتر خواهد بود.

سحرخیز کارشناس آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: برای بازگشایی مدارس به لحاظ واکسیناسیون باید به یک حدی برسیم که متخصصان در آن اتفاق نظر داشته باشند. مدارس ما به گونه‌ای نیست که بتوان فاصله اجتماعی را رعایت کنند و یا کلاس‌ها از شرایط تهویه مناسب برخورد دار نیست به همین دلیل اگر تراکم کلاس‌ها هم بالا باشد قطعا برای دانش آموزان خطرناک است. باتوجه به اینکه رو به فصل سرما هستیم شرایط خاص‌تر و خطرناک‌تر می‌شود به همین منظور توصیه نمی‌شود در شرایط فعلی آموزش‌های حضوری را راه اندازی کنیم.

او معتقد است که برای بازگشایی مدارس باید بررسی به صورت موردی شود به عنوان مثال مدارس کم جمعیت روستایی که تعداد دانش آموزانشان کم است اگر معلم مربوطه واکسینه شده است حتما توصیه می‌شود که کلاس‌ها به حضوری باشد، باید به شورای آموزش و پرورش هر استان و منطقه اجازه دهیم تا براساس شرایط استان، شهر و شرایط خود مدرسه برای بازگشایی و برگزاری کلاس‌های حضوری تصمیم گیری کنند برای هر مدرسه باید نسخه متفاوتی پیچیده شود.

در شرایط فعلی که آموزش مجازی هم آسیب کمتری نسبت به آموزش حضوری ندارد به نظر می‌رسد اگر مدارس به صورت نیمه حضوری فعال شوند می‌توان امیدوار بود بعد از ۲ سال بالاخره دانش‌آموزان به صورت جدی و رسمی پای درس خواهند نشست و از بروز مشکلات تحصیلی در سال‌های آینده هرچه سریعتر جلوگیری کرد، به دنبال آن بازگشایی مدارس به صورت نیمه حضوری را از نمایندگان مجلس پیگیری کردیم.

سخت است درباره آموزش حضوری صحبت کنیم

حسین حق‌وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان بازگشایی مدارس به صورت نیمه حضوری وجود دارد؟ بیان کرد: در شرایط فعلی شیوع کرونا فکر نمی‌کنم مدارس حتی به صورت نیمه حضوری هم باز شوند.

حق‌وردی ادامه داد: جان معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها از هر چیزی برای ما اهمیت دارد اگر شرایطی ایجاد شود که بتوانیم جامعه هدف‌مان یعنی معلمان، استادان و دانش آموزان را واکسینه کنیم همچنین تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس رعایت شود شاید در آن زمان درباره بازگشایی مدارس بتوان تصمیمی گرفت، ولی در شرایط فعلی سخت است که درباره آموزش حضوری صحبت کنیم.

لزوم آسیب شناسی آموزش‌های مجازی

با این اوصاف نمی‌توان زیاد به برگزاری کلاس‌های حضوری خوش بین بود، اما باید فکر حسابی برای شرایط فعلی کلاس‌های مجازی دانش آموزان کرد چراکه در حال حاضر که انواع سویه‌های ویروس کرونا شایع شده و امکان بازگشایی مدارس نیز وجود ندارد نباید راه فرار از درس برای دانش آموزان محیا باشد و آموزش مجازی باید بتواند تا حد امکان مشابه آموزش حضوری برای دانش آموزان مفید واقع شود.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۲۹۴۷۱، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین