پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فرآیند‌های تدوین، تصویب، تنقیح و تکمیل قوانین در مجلس شورای اسلامی نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در جهت گیری سیاست‌های کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد، بنابراین حوزه‌های علمیه باید با جدیت وارد عمل شوند.

شعار سال:حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی رجایی نیا در نشست مشترک مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و پژوهشگاه فقه نظام خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ عنوان از قوانین و ۳۵۰ نظام موضوع مرتبط با طرح ها و لوایح اولویت دار، توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی احصاء شده، که نیاز است روی آنها کارهای تخصصی انجام شود.
 
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم قوانین را از منظر فقه اسلامی بررسی و نظام واره هایی نیز برای آنها تعریف کنیم، نیاز به فقه تخصصی داریم، هر قانون، فقه تخصصی خاص خود را می طلبد و ضروری است روحانیون پژوهشگر، آشنایی خوبی با فرآیندهای قانونگذاری داشته باشند.
 
 دکتر رجایی نیا خاطرنشان کرد: پژوهش هایی که پژوهشگران ما بویژه در پژوهشگاه فقه نظام انجام می دهند باید انتهای آن به رفع کاستی ها و مشکلات کشور بویژه در عرصه قانونگذاری منجر شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پیشنهاد کرد: پژوهشگران حوزوی که مایل به مطالعات بنیادی و تخصصی در موضوع قانون گذاری هستند، به عنوان میهمان چند جلسه ای در کمیسیون های تخصصی مجلس حضور و در جریان کم و کیف بحث ها و تبادل نظرها، نیازها، خواسته های مجلس قرار بگیرند.
 
رئیس پژوهشگاه فقه نظام نیز از اعلام آمادگی این پژوهشگاه برای کمک به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دوره های آموزشی کاربردی در حوزه قانونگذاری در حوزه علمیه برگزار کند تا محققان با فرآیندهای کار بیشتر آشنا شوند.
 
آیت الله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی افزود: بسیاری از طلاب سطح چهارم حوزه برای تدوین پایان نامه دنبال موضوعات کاربردی هستند، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بخشی از نظام موضوعات خود را به عنوان موضوع پایان نامه در اختیار آنها قرار دهد.
 
وی ادامه داد: بخشی از پروژه ها تحت عنوان بسته های قانونی در قالب قراردادهایی در اختیار محققان قرار گیرند، تا مدل های جدیدی از قانونگذاری را ارائه دهند، کما اینکه در حوز بانکداری اسلامی پژوهشگاه فقه نظام مدل بسیار خوبی را ارائه داده است.
 
در ادامه نشست محققان دو مرکز پیرامون شیوه ها و نحوه همکاری دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار:22  شهریور1400، کدخبر: 1223678، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین