پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۴۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
مرتضی شعبانی ، هنرمند مجسمه ساز گفت: خانواده مجسمه‌سازی در ایران خانواده بسیار کوچکی است و شاید کمتر از هزار نفر باشد، اما سعی بر این بوده که آثار فاخری را از خود به جای بگذارد و این رسالت هر هنرمند است که بتواند با اثر انگشت خود اثری متفاوت خلق و آن را به مردمش هدیه کند.
شعارسال: «مرتضی شعبانی» فارغ‌التحصیل رشته مجسمه سازی دانشکده هنر‌های زیبا دانشگاه تهران است و تاکنون در ۸ سمپوزیوم بین المللی سنگ و فلز داخلی و خارجی شرکت کرده است. او در کارنامه خود سابقه برگزاری نمایشگاه انفرادی در ایران و حضور در چند نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی از جمله در فرانسه را دارد و تاکنون چند اثر او دربینال مجسمه سازی و مجسمه‌های شهری تهران به عنوان منتخب مورد تقدیر قرار گرفته است.

شعبانی که از هنرمندان شرکت کننده در سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر هم به شمار می‌رود، درباره برگزاری چنین سمپوزیوم‌هایی گفت: مهم‌ترین بخش سمپوزیوم‌ها در همه جای دنیا این است که هنرمندان بتوانند اثری را خلق و از خود به جا بگذارند که بقیه مردم در کنار این آثار زندگی متعادل‌تر و آرام‌تری داشته باشند. مهم‌ترین شاخصه سمپوزیوم‌ها حمایت از هنر و هنرمند است و هنرمندان می‌توانند آنجا در کنار هم جمع شوند و در فضای عمومی به خلق اثر هنری بپردازند.

این هنرمند مجسمه سازگفت: خانواده مجسمه‌سازی در ایران خانواده بسیار کوچکی است و شاید کمتر از هزار نفر باشد، اما سعی بر این بوده که آثار فاخری را از خود به جای بگذارد و این رسالت هر هنرمند است که بتواند با اثر انگشت خود اثری متفاوت خلق و آن را به مردمش هدیه کند.

شعبانی با اشاره به اینکه با توجه به سطح حرفه‌ای بودن سمپوزیوم، این رویداد از سوی شرکت‌کنندگان نمره قابل قبولی می‌گیرد، یادآور شد: با توجه به اینکه استان کرمان به اندازه کل ایران معدن دارد حتی در نزدیکی سیرجان معدن چینی هم وجود دارد که به دلیل گران بودن آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی اگر سمپوزیوم گل گهر تداوم باشد، می‌تواند به عنوان اولین سمپوزیوم داخلی و حتی بین المللی کشور بدل شود که در جنوب ایران برگزار می‌شود.

او همچنین درباره سنگی که برای این سمپوزیوم در اختیار هنرمندان قرار گرفته، توضیح داد: ابعاد سنگی که به ما داده‌اند مثل تمام سمپوزیوم‌های دنیا حدود ۳ متر مکعب است. سنگ مرمریت شیردوش مخصوص کرمان است که سنگ سختی است، ولی خوشرنگ است و وقتی پلیش بخورند، مثل جواهر می‌شود. البته هیچ یک از سنگ‌ها دست کمی از یک جواهر گران‌قیمت ندارند. یه توده سنگی که ارزش خیلی زیادی نداشته باشد هم با قلم و چکش هنرمند به یک اثر هنری فاخر تبدیل می‌شود که می‌تواند نقش بسیار خوبی در فضای شهری ایفا کند. متریال این سنگ نیاز به مراقبت خاصی ندارد و می‌تواند هزاران سال زندگی کند و بر زندگی ساکنان منطقه نیز تاثیر بگذارد.

این مجسمه‌ساز درباره اثری که در این سمپوزیوم با عنوان «تار» ارایه می‌دهد، هم خاطرنشان کرد: خیلی از مجسمه‌ها فرمالیستی هستند و شاید در نگاه نخست مخاطب تصور کند که محتوایی ندارد، اما چنین نیست. ولی من در اثرم از نغمه ساز ایرانی بسیار الهام گرفته‌ام. مجسمه‌ای که من در این سمپوزیوم می‌سازم تصویری از خود ساز است، یک زن کودکی را در آغوش گرفته است. در واقع پشت فرم ساز تار چنین شکلی را تداعی می‌کند. این اثر صدای مهربان و رسایی دارد و سعی کردم آن چه در ذهنم درباره صدای تار و فرم این ساز تداعی می‌شد بود را با متریال سنگ در قالب یک اثر حجمی به نمایش بگذارم.

شعبانی در ادامه یادآور شد: این کار می‌تواند در فضای شهری مثل بلوار در کنار مبلمان شهری یا پارکی مثل پارک هنر جانمایی شود. امیدوارم برگزاری سمپوزیوم گل گهر در سیرجان تداوم یابد. با تداوم برگزاری این سمپوزیوم می‌توان رویداد‌های فرهنگی و هنری دیگری را نیز در این شهر رقم زد و این منطقه می‌تواند به قطب مجسمه‌سازی کشور تبدیل شود، چون هم سنگ خوب و هم آهن و مس دارد.

او با بیان اینکه بازتاب فرهنگی و حتی مادی برگزاری سمپوزیوم آن تا چندسال آینده به خود شهر برمی‌گردد، ادامه داد: بزرگترین شهر‌های فرهنگی دنیا مثل پاریس را اگر نگاه کنید، درمی‌یابید، آثار هنری کنار خیابان به آن شهر، شکل و حال متفاوتی داده است. در سیرجان هم برای جذب هنردوستان و گردشگران می‌توان برنامه‌های متعدد و متنوعی برگزار کرد.

مرتضی شعبانی همچنین خاطرنشان کرد: آثار هنری و نمایش آن در شهر‌ها می‌تواند به بالا بردن سطح فرهنگی هنری مردم منجر شود و در جذب گردشگر هم بسیار موثر است. من سال هاست که با سنگ و فلز و مس مجسمه می‌سازم مجسمه‌هایی که برای نمایشگاه‌ها می‌سازم عمدتا با مس هستند و این آثارم را بیشتر در گالری‌های فرانسه به نمایش می‌گذارم. سمپوزیوم مجسمه‌سازی گل گهر در روزگاری که کرونا موجب شده تمام رویداد‌های فرهنگی و هنری در جهان تحت شعاع قرار بگیرند و تعطیل شوند برگزار شده است و این رویداد هنری اتفاق مهمی در این دوران به شمار می‌رود. در طول سال در جای جای جهان سمپوزیوم‌های مجسمه سازی متعددی برگزار می‌شود، اما در سال جاری تنها ۱۰ سمپوزیوم در جهان برگزار شده است و یکی از این سمپوزیوم‌ها در سیرجان در حال برگزاری است که این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: برگزاری رویداد‌های فرهنگی و هنری از سوی یک مجموعه اقتصادی ارزشمند است و امیدوارم دیگر شرکت‌های صنعتی هم در این مسیر قرار گیرند.

خانواده مجسمه‌سازی در ایران خانواده بسیار کوچکی است

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۱۳۱۶۹۵، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین