پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
عبدالنبی سواعدی گفت :مردم تمایل بیشتری به تحصیل در مراجع رسمی دارند چراکه در آنجا مدرک تحصیلی ارائه می شود و همین امر سبب می شود تا جوانان به آن سمت سوق پیدا کنند ونگاهی به آموزش های فنی حرفه ای نداشته باشد.
شعارسال: عبدالنبی سواعدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان درگفتگو با اهوازنوین با اشاره به اینکه اصحاب رسانه پل ارتباطی بین مردم و سازمان ها هستند که با اطلاع رسانی صحیح مردم از اقدامات سازمان ها بیشتر مطلع می شوند اظهار کرد:بخشی از ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای در اختیار توانمندسازی جوانان در اوقات فراغت است و در دوران کوتاه مدت جوانان دانش آموز، دانشجو و سایرین در این دوره های تابستانه شرکت می کنند، بخشی از این آموزش ها در مراکز دولتی وبخش عمده ای از آنها هم در آموزشگاه های آزاد که از فنی و حرفه ای مجوز دارند آموزش می بینندزیرا انعطاف پذیری زمان در این مراکز بیشتر است.

سواعدی در خصوص استعداد یابی که یکی از ماموریت های سالانه فنی حرفه ای محسوب می شود گفت :سالانه برنامه ای برای استعداد یابی مسابقات المپیاد ملی مهارت در سه سطح شهرستانی،استانی و کشوری همچنین هر دو سال یکبار هم در جهان برگزار می شودبه تبع این مسابقات در مراکزدولتی، آموزشگاه های آزاد و دانشگاه ها صورت می گیرد و هرسال تعداد زیادی شناسایی می شوند.

وی افزود: ا۴هزار و ۵۰۰ نفر امسال به عنوان نخبه مهارتی شرکت کردند که پالایش می شوند و با اقدامات تیمی و مسابقات نخبگان شناسایی و برای مسابقات کشوری آموزش می بینند و در این خصوص پشتیبانی خوبی صورت می گیرد. تیم استانی ما شامل ۱۶۰ نفر است و بخشی هم در اردو برای مسابقات کشوری آماده می شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد : فنی حرفه ای به طور تخصصی زیر نظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و حوزه مهارت آموزی به فنی حرفه ای محول شده است و ما متولی اشتغال نیستیم اما مهارت آموزی زمینه ایجاد اشتغال است. ما متناسب با شغل و نیاز مشاغل مهارت آموزی می کنیم مثل بسته بندی محصولات در هویزه و شادگان کارهایی از جانب فنی حرفه ای شده است اما در اصل اموزش مهارت ها برعهده ما است.

سواعدی اضافه کرد:رویکرد سازمان فنی و حرفه ای برای جذب سرمایه گذار خصوصی بیشتر به سمت صنایع کوچک و زودبازده است به همین دلیل بیشتر وقت خود را برای رصد نیاز صنایع گذاشتیم تا آموزش براساس نیاز آنها باشد همچنین قرار است آموزش هایی در خصوص مهارت اندوزی برای فاز۲ منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، منطقه آزاد اروند، فولاد و بندر ماشهر، آلومینیوم سازی مسجد سلیمان و پتروشیمی، پالایشگاه خلیج فارس برگزارشود بنابراین تلاش می کنیم تا آموزش ها به این سمت و سو بروند.

وی در خصوص گلایه استاندارمبنی بر کوتاهی اداره فنی حرفه ای با بیان اینکه گلایه های استاندار کاملا بجا است تصریح کرد: درست است که یکی از مشکلات استان کمبود نیروی مهارتی است اما باید توجه کرد که مهارت آموزی به آموزش های مهارتی رسمی و غیر رسمی تقسیم می شود.

سواعدی با اشاره به اینکه مهارت آموزی در دو کشور به دودسته تقسیم می شود، گفت: بخش عمده ای مهارت آموزی بر عهده مراجع رسمی و بخشی از آن برعهده مراکزی مانند سازمان آموزش های فنی و حرفه ای است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: بررسی آمارهای رسمی و درصدگیری در این خصوص نشان می دهد که هزینه آموزش های مهارتی در مراجع رسمی با هزینه های فراوانی صورت می گیرد، از طرفی نیزدانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی و هنرستان ها به صورت رسمی وظیفه مهارت آموزشی را برعهده دارند از همین رو باید اثربخشی بیشتری داشته باشد و مشکل مهارتی کشور را حل کند چراکه باید از این نظرنگاه کردکه در یک شهرستان ممکن است پنج دانشگاه، ده دبیرستان و تنها یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد:مردم تمایل بیشتری به تحصیل در مراجع رسمی دارند چراکه در آنجا مدرک تحصیلی ارائه می شود و همین امر سبب می شود تا جوانان به آن سمت سوق پیدا کنند و نگاهی به فنی حرفه ای نداشته باشد.

سواعدی اضافه کرد:مشکل این است که نیروی مهارتی را باید بیشتر در منابع اموزش های رسمی دنبال کرد چراکه نقش خود را به خوبی ادا نکرده است ضمن آنکه شرایط سازمان فنی و حرفه ای نیاز به بازنگری دارد که این امر از طریق بخش خصوصی در حال پیگیری است،فرصت ها شناسایی شده اند و چندین طرح در هفته دولت به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی خواهد شد تا زمینه مهارت آموزی جوانان و سپس اشتغال جوانان فراهم شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه گله هایی که به سازمان آموزش های فنی و حرفه ای می شود را می پذیریم گفت :باتوجه به اینکه عدم مهارت در بین جوانان خوزستانی کاملا مشهود است امامتاسفانه جوانان استان به آموزش های فنی حرفه ای درجهت مهارت اندوزی توجهی ندارند و بنده تاکنون بارها و در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به مشکل بیکاری و چالش عدم مهارت متقاضیان اشتغال اشاره کردم بنابراین باید مشکلات در نظر گرفته شوند.

سواعدی بخش عمده مشکلات استان را نگاه مردم به آموزش های رسمی دانست و ادامه داد:سازمان فنی و حرفه ای با رویکرد سفارشی کردن نیاز بازار کار،قرارداد با سازمان وارگان ها می بنددبه طور نمونه در قراردادی که با شرکت گاز بسته ایم قرار شدنیروهای مورد نیاز این بخش توسط سازمان فنی و حرفه ای مهارت ببینند واین کاربه معنی سفارشی کردن مهارت هابر اساس نیاز بازار کار است بنابراین سازمان ها و نهاد ها بر حسب نیاز خود باید به ما مراجعه نمایند تا فنی حرفه ای آموزش بدهد.

وی اضافه کرد: حال این نگاه غلط خانواده ها و جوانان را که به سمت اموزش های رسمی سوق دارند راباید با کمک رسانه ها در این خصوص اطلاع رسانی کنیم و الگوهای موفق کارآفرینی را معرفی نمایند سازمان فنی حرفه ای نیز درحال حاضر در تلاش است تا محتواهای الکترونیکی را در فضای مجازی منتشر کند تابشودمردم را از برنامه های فنی حرفه ای آگاه کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تماشاگر، تاریخ انتشار: چهارشنبه 3 شهریور 1395، کدخبر: 14872583، www.news.tamashagar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین